مقاله‌ای که به نام این سه استاد

دیپلماسی علمی آمریکا برای بهبود روابط با ایران

سه فیزیکدان برجسته آمریکایی که بهمن ماه سال گذشته به ایران سفر کرده بودند، اعلام کردند این اقدام در راستای دیپلماسی علمی و به تشویق وزارت امور خارجه آمریکا انجام شد.

14-8-18-123829nphys3014-f1

محمدامین آهنگری: برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۳ / ۱۳۸۲ و چند تن از اساتید برجسته دانشگاه‌های آمریکا چندی پیش طی مقاله‌ای در نشریه نیچر، هدف خود را از سفر به ایران در بهمن ماه سال گذشته، انجام دیپلماسی علمی به تشویق وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند.

آنتونی جیمز لگت، فیزیکدان برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۳ / ۱۳۸۲ و استاد دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، به همراه پروفسور پال چو، کاشف نخستین ابررسانای بالای دمای نیتروژن مایع (YBCO) و پروفسور وارن پیک، استاد ممتاز و شناخته شده بین المللی در حوزه ابررسانا از دانشگاه دیویس کالیفرنیا بهمن ‌ماه سال گذشته به دعوت دانشگاه صنعتی شریف برای شرکت در شرکت در چهارمین کنفرانس ملی پیشرفت‌های ابررسانایی به ایران آمده بودند، این اساتید که همگی عضو فرهنگستان ملی علوم آمریکا هستند علاوه بر ارائه مقاله در این کنفرانس و انجام سخنرانی‌های علمی در چهار دانشگاه شریف، اصفهان، صنعتی اصفهان و شیراز، پذیرفتند که به عنوان استاد معین دانشگاه صنعتی شریف، هر سال دو هفته در ایران به راهنمایی دانشجویان این دانشگاه بپردازند. همچنین این اساتید به عنوان مشاورین علمی مرکز همکاری بین المللی فیزیک پیشرفته که با حضور آنها در دانشگاه شریف افتتاح شد، معرفی شدند.

مقاله‌ای که به نام این سه استاد در نشریه نیچر منتشر شده، تحت عنوان دیپلماسی علمی نام گرفته است. در این مقاله صراحتا گفته شده که فعالیت‌های آن‌ها در ایران به طور کامل در راستای دیپلماسی علمی بوده و به صورت رسمی توسط وزارت خارجه آمریکا تشویق شده است. به گفته نویسندگان، ملاقات با دانشمندان ایرانی و آغاز ارتباطات علمی و تشویق آن و در ضمن، بازدیدی کوتاه از جو دانشگاهی و علمی در ایران به عنوان اهداف دیگر سفر آن‌ها ذکر شده است.

  • در بخشی از این مقاله، ملاقات با مقامات بلند پایه وزارت علوم ایران به عنوان یک دستاورد ارزنده که مشوق حرکت انجام شده برای ارتقاء ارتباطات علمی و همکاری‌های دو کشور است مطرح و گفته شده که همه این مقامات در مورد بهبود روابط میان فردی بین دانشمندان در هر دو طرف و کار برای اصلاح تصاویر پیچیده‌ای که در میان مردم هر دو کشور رشد کرده و با شعارهای سیاسی و کمبود جریان اطلاعاتی دقیق در هر دو جهت افزایش یافته، ابراز شور و اشتیاق کردند. به باور نویسندگان مقاله علاقه قابل توجهی از سوی جوامع علمی آمریکا و به طور کلی غرب برای ایجاد دیپلماسی علمی وجود دارد.