زرتشتیان در کنار سایر اقوام استوار در راه اعتلای نام ایران

پیروان آیین زرتشت و سایر ادیان الهی در شهرهای مختلف ایران با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در انجام مناسک و فرایض دینی خود از آزادی عمل برخوردار بوده و بر اساس آموزه‌های مذهبی خویش رفتار می‌نمایند و از آنجا که صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز از اصول بنیادین و مشترک تمامی ادیان به شمار می‌رود، این همجواری و تعامل، به طور طبیعی موانع ارتباط و تفاهم میان پیروان آن‌ها را مرتفع می‌سازد.

به مناسبت ششم فروردین ماه ، سالروز میلاد زرتشت، دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب در گفت و گویی با بیان اینکه دین زرتشت در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است، گفت: زرتشتیان همیشه مورد احترام بوده اند و همراه پیروان دیگر اقلیت‌های دینی درنقاط مختلف ایران در آرامش زندگی می‌کنند.

محمدمهدی مومنی ها با تاکید بر اینکه براساس اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زرتشتیان برای برگزاری مراسم های دینی از آزادی برخوردارند و براساس آیین خود عمل می‌کنند، حضور نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی را از دیگر نشانه های توجه  به پیروان زرتشت در ایران دانست.

به گفته وی جامعه زرتشتیان در ایران دارای انجمن‌ها و سازمان‌های فعالی است که به حفظ فرهنگ، زبان و آداب و رسوم خود می‌پردازند و آن‌ها همچنین در فعالیت‌های اجتماعی و خیریه مشارکت دارند.

مومنی ها به آموزه های زرتشت که در کتاب گاتها آمده‌است، اشاره کرد: ای مردم بهترین سخنان را به گوش هوش بشنوید و با اندیشه ای روشن و ژرف بینی آنها را بررسی کنید. هرمرد و زنی باید خودش راه نیک و بد را برگزیند، پیش از فرا رسیدن روز واپسین همه به پا خیزید و در گسترش آیین راستی بکوشید.( یسنا ۳۰، بند ۲)

به گفته وی اگر به سخنان پیامبر بزرگ آریایی اشو زرتشت اسپیتمان که منادی و مبلغ پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است، نگاهی بیاندازیم، روشن می شود که وی هزاران سال پیش از یونانیان برشاخص های آزاد اندیشی، دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه زَرْتُشْتْ یا زَرْدُشْتْ پیامبر ایران باستان مروج یکتاپرستی بود و آهورامزدا را تبلیغ می‌کرد و خدایان باستانی آریاییان را باطل می‌دانست، گفت:  زرتشت در سال ۶۶۰ قبل از میلاد به دنیا آمده و در سال ۶۳۰ قبل از میلاد به پیامبری مبعوث شده و در سال ۵۸۳ قبل از میلاد در سن ۷۷ سالگی در آتشکده‌ای در بلخ کشته شده است.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب  گفت : تولد اشو زرتشت یکی از آیین هایی است که هر ساله از سوی زرتشتیان برگزار می شود و جشن هایی که امروزه زرتشتیان ایران و بخصوص شهر یزد برگزار می کنند، همان جشن های ایران باستان است.

این محقق حوره ادیان اظهار داشت: زرتشتیان در هر ماه ، هنگامی که نام روز و ماه با هم یکی می شد، جشن برگزار می کردند و آن جشن را به نام همان ماه می نامیدند.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب تاکید کرد: مقام‌ معظم ‌رهبری نیز همواره به زندگی توأم با صفا و صمیمیت پیروان ادیان الهی در ایران اشاره کرده اند و فرمودند: در میان پیروان ادیان گوناگون، زرتشتیان از جهات مختلف پیوند و نزدیکی بیشتری با مسلمانان دارند. اسلام رسمیت دین زرتشت را پذیرفته است و ملت ایران زرتشتیان را در هر نقطه‌‌ای از جهان که زندگی می کنند در زمره هم‌‌میهنان خود محسوب می کنند.

مومنی ها با اشاره به اینکه در بخشی دیگر از آموزه های زرتشت پیام‌آور خردگرایی و آزادی اندیشه آمده است برای ایجاد صلح، ثبات، پیشرفت و شادی برای زندگی در جهان، مردم باید افراد شایسته را انتخاب کنند، یادآور شد: خورداد روز از ماه فروردین در گاهشمار زرتشتی برابر با ششم فروردین‌ماه، فرخنده زادروز اشو زرتشت ، پیامبر ایرانی است و در این روز هموطنان زرتشتی در شهرهای مختلف با نیایش همگانی و جشن هایی این روز را گرامی می‌دارند.

وی تعداد زرتشتیان جهان  را حدود ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: ۳۰هزار نفر از پیروان زرتشت  در ایران زندگی می کنند که حدود ۶ هزار نفر از آنها ساکن استان یزد هستند.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور مبنی بر نامگذاری ششم فروردین‌ماه در سالنمای رسمی کشور با عنوان «زادروز زرتشت پیامبر» را تایید کرده است.

وی تاکید کرد: ادیان الهی، با وجود تنوع ظاهری و تفاوتها در مناسک و شریعت، همگی بنیان دعوت خود را بر اصولی مشترک همچون یکتاپرستی، فضایل اخلاقی، تعالی روحی، باور به زندگی پس از مرگ و مسئولیت در برابر کردگار بنا نهاده‌اند. این همگرایی در مبانی اساسی نشان می‌دهد که در هسته و جوهره پیام آسمانی، وحدتی ژرف نهفته است.

مومنی ها در پایان گفت :در متن کتب مقدس و آموزه‌های ادیان الهی، همواره بر صلح، مدارا، همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام متقابل میان پیروان ادیان مختلف تاکید شده است و  با توجه به اشتراکات بنیادین در اصول و دعوت صریح به صلح و همبستگی در متون دینی، هیچگونه مانع محتوایی برای برقراری ارتباط سازنده و تعامل مثبت میان پیروان ادیان گوناگون وجود ندارد.