در سومین سالروز شهادت سردار دل ها

شهید سلیمانی ؛ مرد اخلاص، بصیرت و عمل

 

اخلاص، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فضائل اخلاقی است که انسان سالک الی الله به آن نیاز دارد.

اهمیت اخلاص آنگاه روشن می‌شود که بدانیم اساساً خدای متعال همیشه بر کارهایی که از روی ایمان و اخلاص است، تأثیرات بزرگی قرار می‌دهد و اخلاص قطب نمای انسان در مسیر حرکت به‌سوی خدا و باعث برکت در زندگی و اعمال است.

زیباترین نمونه‌ اخلاص، حادثه‌ عاشورا است و راز ماندگاری حادثه‌ عاشورا در تاریخ، تکلیف گرایی و اخلاص امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش بود. حرکتی خالصانه، مخلصانه و بدون هیچ شائبه برای خدا و دین و اصلاح جامعه‌ مسلمین بود، خداوند نیز به خاطر اخلاص و تکلیف گرایی آن‌ها، نامشان را در تاریخ ماندگار کرد.

اخلاص یکی از خصلت‌های برجسته سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی  بود و راز محبوبیتش نیز در همین خصیصه بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها، او را با صفت «اخلاص» معرفی کرده‌اند:  “آن شهید والامقام همچنین اهل معنویت، اخلاص و آخرت بود و هیچ‌گاه اهل تظاهر نبود”

حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها می‌فرمایند: مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏؛

کسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می‌گرداند.

اخلاص دو سطح دارد.اخلاص در عقیده و باور؛ یعنی در باورمان شک و تردید نکنیم.

وصیت‌نامه شهید سلیمانی نیز از  این اخلاص حکایت می‌کند : “اشهد أن لا اله الّا الله و اشهد أنّ محمداً رسول الله و اشهد أنّ امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و اولاده المعصومین اثنی عشر ائمتنا و معصومیننا حجج الله.

شهادت می‌دهم که قیامت حق است. قرآن حق است. بهشت و جهنّم حق است. سؤال و جواب حق است. معاد، عدل، امامت، نبوّت حق است”

و اخلاص در رفتار و عملکردها.که نمونه‌های عینی خلوص سردار دل‌ها بسیار زیاد است که به کرات گفته و شنیده شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های همراه با اخلاص، «بصیرت» است و یکی از مهم‌ترین ویژگی های این شهید بزرگوار «بصیرت» بود که این ویژگی ارتباط محکمی با «اخلاص» او داشت.

ارتباط این دو فضیلت اخلاقی به این‌گونه است که  اخلاص و بصیرت روی‌هم اثر می‌گذارند. هرچه بصیرت بیشتر باشد، انسان را به اخلاص عمل نزدیک‌تر می‌کند. هرچه مخلصانه‌تر عمل کنیم، خدای متعال بصیرتمان را بیشتر می‌کند.

این بصیرت شهید سلیمانی بود که باعث تلاش‌های گسترده اش برای ممانعت از نفوذ «افراط گرایی» به کشورهای منطقه گردید زیرا به عواقب وخیم این گونه اقدامات کامل واقف بود. این شهید سعید، در تمامی سال‌های حضور خود در عراق ، سوریه و لبنان برای  دفاع از اسلامی رحمانی،  مخالفت با افراط گرایی و امنیت مردم از هیچ کوششی دریغ نکرد.

شهید سلیمانی تلاش کرد با جهالت مدرن که مدافع سرسخت داعش و گروه‌های افراطی بود، مبارزه کند. امروز شاهد هستیم که ماحصل مبارزات شهید سلیمانی، منجر به آرامش ملت‌های منطقه شده است. البته مردم منطقه با عکس‌العملی که در قبال شهادت حاج قاسم سلیمانی داشتند، نشان دادند که قدر آرامش ایجاد شده را می‌دانند و قدردان مدافعان صلح در جهان هستند.

دشمن گمان می‌کرد با شهادت ایشان یاد و نامش فراموش خواهد شد ولی همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن از شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی ترس دارد به همین دلیل است که امروز حتی از عکس شهید عزیز و محبوب ما نیز ترس داشته و اجازه دیدن تصویرش را هم نمی‌دهند.

اکنون پس از سه سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی همچنان  شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و توییتر،  اقدام به حذف گسترده محتوای مرتبط با شهید سلیمانی کردند که این اقدام پلتفرم های خارجی، موج گسترده اعتراضات در فضای مجازی را رقم زد. گفتنی است حذف پست های مربوط به حاج قاسم از پلتفرم های خارجی در حالی  اتفاق افتاد که  واژه قهرمان (Hero) به پرکاربردترین کلیدواژه در اینستاگرام و توییتر تبدیل شد.

اقدام ناجوانمردانه شبکه های اجتماعی بیگانه گویای این واقعیت است که به فرموده مقام معظم رهبری امروزه «شهید قاسم سلیمانی» خطرناک‌تر از «قاسم  سلیمانی» است و به همین  خاطر،  خط اول و اصلی طرف مقابل این است که اسم و راه حاج قاسم باید به طور کامل در دنیا بایکوت شود چون آنها می دانند که اگر اسم حاج قاسم به همین شکل در پلتفرم ها پیش رود به یک زبان و نماد مشترک ظلم ستیزی نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در بین آزادگان کشورهای مختلف دنیا و از هر دین و آیینی تبدیل خواهد شد.

برای حاج قاسم سلیمانی، اصل بشریت به عنوان مخلوق خداوند متعال با اهمیت  بود و درطول سال‌های فعالیت نشان داد که برای ایشان اهل سنت یا شیعه و حتی پیروان سایر ادیان الهی تفاوتی نداشت و تنها برای آرامش مردم منطقه و حتی فراتر از آن تلاش می‌کرد، زیرا حاج قاسم سلیمانی به دنبال صلح برای بشریت بود.

مکتب شهید سلیمانی که برامده از اخلاص و بصیرت است ، مکتب جنگ نبود بلکه همه‌اش صلح بود و جنگ او نیز برای برقراری صلح و آرامش بود همچون امام حسین (ع) که برای اصلاح قیام کرد. درس شهید سلیمانی برای همه ما اخلاص ، بصیرت و عمل و دفاع از حقوق مظلومین  و ایستادگی در مقابل گردن کشان ظالم برای برقراری صلح و آرامش و امنیت برای همه انسان هاست .

 

(دکتر محمدمهدی مؤمنی‌ها)