دبير کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب :

قدس، یکی از پیش شرط های اصلی ایجاد وحدت در جهان اسلام است

دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب تصریح کرد:ناهماهنگی و اختلاف شدید بین احزاب صهیونیستی، امواج توفنده خشم و خروش ملت ها علیه رژیم صهیونیستی و ناتوانی حامیان بین المللی رژیم جعلی اسرائیل در حمایت از آن رژیم بخشی از مشکلات و چالشهای موجود علیه رژیم صهیونیستی است که همه این موارد از آثار و نتایج روز قدس و بیداری اسلامی است.

به گزارش به‌گزارش تکریم خبر ، محمدمهدی مومنی ها دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب، در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب پیرامون اهمیت بزرگداشت روز قدس گفت:شرایط بحرانی موجود در سرزمین های اشغالی، شدت یافتن تحرک دشمنان جهان اسلام برای ازهم پاشیدن جبهه مقاومت، افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور عدالت خواهی و ایستادگی در آستانه روزجهانی قدس با هدف به حاشیه راندن موضوع فلسطین و ایجاد امنیت بیشتر برای رژیم صهیونیستی باعث شده امسال توجه ویژه به روز جهانی قدس شود.

وی ادامه داد: ملت های مسلمان نسبت به توطئه جدید دنیای استکبار برای مقابله با جهان اسلام آگاهی کامل دارند، اولویت های اصلی به هیچ عنوان جایگزین نخواهند شد و موضوع فلسطین و حمایت از ملت مظلوم آن مساله اصلی جهان باقی خواهد ماند؛ انتظار جبهه مقاومت نیز حمایت همه جانبه ایران اسلامی به عنوان سرسلسله استکبارستیزی و مقابله با صهیونیسم است.

مومنی ها با بیان این مطلب خاطر نشان کرد: پیروزی های جبهه مقاومت در سوریه و عراق نیز نشان از اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و تاثیرگذاری آن در منطقه دارد که همین عامل باعث تشدید دشمنی ها به منظور بی اثر کردن این موفقیت ها شده است.

وی افزود: در این سوی نیز رژیم صهیونیستی هم اکنون در وضعیت سخت و دشواری از لحاظ بین المللی، منطقه ای و در داخل مرزهای فلسطین اشغالی به سر می برد. ناهماهنگی و اختلاف شدید بین احزاب صهیونیستی، مطالبات متعدد ساکنان مناطق اشغالی مبنی بر مهاجرت معکوس، امواج توفنده خشم و خروش ملت ها علیه رژیم صهیونیستی و ناتوانی حامیان بین المللی رژیم جعلی اسرائیل در حمایت از آن رژیم بخشی از مشکلات و چالشهای موجود علیه رژیم صهیونیستی است که همه این موارد از آثار و نتایج روز قدس و بیداری اسلامی است.

دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب اظهار داشت:روز قدس یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) با این رویکرد که وحدت عامل «قدرت» و توسعه یافتگی و تفرقه عامل «سستی دیانت» و عقب ماندگی است طرح و تبیین گردید، در طول بیش از چهار دهه گذشته همواره به عنوان یکی از شاخص ها، محورها، ملاک ها و در حقیقت یکی از زمینه ها و پیش شرط های اصلی ایجاد وحدت در جهان اسلام شناخته شده است که مسلمانان و امت بزرگ اسلام می بایست برای مقابله با پدیده شوم صهیونیسم جهانی و دفع و نابودی آثار و پیامدهای آن به عنوان عمده ترین مانع در پیش روی وحدت جهان اسلام، اهتمام ویژه نسبت به گرامیداشت این روز و محقق سازی اهداف و مقاصد بزرگ آن که از طریق برخورداری از رویکرد استراتژیکی نسبت به وحدت جهان اسلام و نگاه «مقابله گرایانه» و نه «سازش طلبانه» به صهیونیسم جهانی قابل تحقق خواهد بود، داشته باشند.

وی در خصوص نقش امام خمینی(ر) در احیای مسأله فلسطین و روز قدس گفت:روز قدس و اهمیت راهبردی بزرگداشت هر چه باشکوه تر آن،  برای نخستین بار توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) بیان شد . سخن در خصوص فلسطین و مقاومت آن،  بدون سخن گفتن از امام خمینی(ره) و جهاد فکری و عملی ایشان در راه فلسطین، مفهوم چندانی نخواهد داشت.

مؤمنی ها افزود:امام(ره) قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، معادله ای را در عمیقترین و گسترده ترین صورت آن در برابر ملّت مسلمان ایران قرار می دهد، بدین ترتیب که بین مواجهه با صهیونیزم در فلسطین و ایمان و اخلاص مسلمانان به خداوند، رابط تنگاتنگ برقرار می کند و منظور ایشان از مواجهه با اسرائیل همان غدۀ سرطانی خبیث در فلسطین است. جلوه دیگر مبارزه ایشان، مبارزه با شاه مستبد بود. امام (ره) معتقد بودند میان استبداد و اشغال از یک سو، و شیطان بزرگ از سوی دیگر رابطه وجود دارد، ایشان همۀ این موارد را در یک ردیف قرار می داد و آنها را معادله ای واحد می دانست و تفاوتی بین این عناصر قائل نبود.

وی ادامه داد:حمایت گسترده مادی و معنوی امام از فلسطین و جنبشهای مبارز در داخل و خارج فلسطین، چه در گذشته و چه در سالهای پایانی عمر ایشان،  بیانگر اهمیت سرزمینهای اسلامی در افکار امام(ره) و نهضت ایشان است، به گونه ای که امام(ره) توانست اهمیت این موضوع را به انسانهای مخلص و شرافتمند و عاشقان مسلمان خود در داخل و خارج ایران انتقال دهد و به ایشان بفهماند که میان مبارزه با استبداد و مبارزه با اشغال فلسطین، جدایی وجود ندارد و می توان گفت اگر جنگ تحمیلی ایران و عراق که مدت هشت سال به طول انجامید، نبود، قضیه فلسطین در جایگاه مهمتری قرار می گرفت، چرا که امام(ره) و انقلاب امکان حمایت بیشتر از فلسطین را به دست می آوردند، بنابراین بررسی مسأله فلسطین بدون بررسی افکار امام خمینی دربارۀ فلسطین ممکن نیست و بحث درباره آن دو (امام و فلسطین)، در واقع بحث دربارۀ منافع امت اسلام و تلاش در راه قیام و آزادی است. پس قیام؛ بدون فلسطین، و آزادی؛ بدون اندیشه و نهضت امام(ره) امکان ندارد. پس از امام (ره) نیر این راه از سوی مقام معظم رهبری با قدرت و قوت ادامه یافت.

دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب خاطر نشان کرد:امسال با توجه به شرایط ویژه ای که درخصوص بیماری کرونا به وجود آمده است نباید روی اجتماعات متمرکز شویم. چون ممکن است تبعاتی داشته باشد البته در  فرصت باقی مانده ممکن است زمینه های بهتری به وجود بیاید ولی ما باید از منظر بین المللی بر این مساله متمرکز شویم.

وی با اشاره به این مطلب افزود:یکی از بخش هایی که باید بیش از گذشته فعال شوند،  رسانه های مختلف و همچنین فضای مجازی است،  ضرورت استفاده از فرصت فضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف برای بزرگداشت روز قدس و تبلیغات رسانه ای در فضای شهری و در سطح بین المللی به زبان های مختلف از جمله انگلیسی، عربی فرانسوی و اسپانیایی می تواند یکی از اقدامات ارزشمند در این خصوص باشد.

مؤمنی ها ادامه داد:همچنین می توان در مساجدی که محل شروع راهپیمایی های بزرگ در تهران و شهرهای بزرگ بوده با حضور نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه با به همراه داشتن نمادهایی از فلسطین با رعایت فاصله اجتماعی برنامه هایی را اجرا کرد و رسانه ها نیز می توانند ضمن انعکاس این برنامه ها ،​ به انتشار آن از طریق فضای مجازی بپردازند.