به منظور احیا، مرمت و بهره برداری

۸۱ بنای تاریخی به مزایده گذاشته می‌شود

مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی گفت: ۸۱ بنای تاریخی به صورت مزایده در روز‌های آینده به منظور احیا، مرمت و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به‌گزارش تکریم خبر به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  هادی میرزایی با اشاره به اینکه صندوق احیا با هدف جذب سرمایه بخش خصوصی برای حفاظت بنا‌های تاریخی و بهره برداری اصولی از این بنا‌ها تشکیل شده است، افزود: براساس بند “ز” ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده است بنا‌های تاریخی به استثنای نفایس ملی قابل واگذاری به بخش غیردولتی است بر همین مبنا در برنامه جدید ۸۱ بسته تاریخی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
وی گفت: تاکنون ۹۷ مزایده برای واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی برگزار شده است که امروز به عنوان بخشی از مقاصد گردشگری کشورمان محسوب می‌شود.
مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی افزود: بنا‌های تاریخی در چارچوب حفاظت از بنا‌ها و رعایت کنوانسیون‌ها و منشور‌های بین المللی و آیین نامه‌های فنی حفاظت از بنا‌های تاریخی واگذار می‌شود.
آقای میرزایی تأکید کرد: بهره برداران مکلفند از طریق مشاور ذیصلاح نسبت به ارایه طرح احیا اقدام کنند و پس از تصویب در شورای فنی صندوق احیا، عملیات مرمتی را زیرنظر کارشناسان صندوق احیا انجام دهند.
وی گفت: در برنامه جدید واگذاری برای ۱۰ بنای فاخر کاربری خانه‌های خلاق صنایع دستی، فرش دستباف و مراکز توسعه صادرات درنظر گرفته شده است.
مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی افزود: حدود ۱۰ بنای تاریخی دیگر نیز با هویت حمام سنتی با کاربری بهداشتی و درمانی و بخش جزئی پذیرایی تعریف شده است.
آقای میرزایی گفت: طرح آبادی از برنامه‌های بسیار مهم در مزایده بنا‌های تاریخی است که با هدف احیای روستا‌ها و کاروانسرا‌های روستایی جهت توسعه اشتغال روستایی مورد هدف قرار گرفته است.
وی افزود: با این اقدامات شاهد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس در روستا‌ها خواهیم بود.
مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی گفت: براساس تفاهم نامه‌های مشترک با شهرداری‌ها و سازمان اوقاف بنا‌هایی که در اختیار این سازمان‌ها است نیز برای واگذاری و احیا به بخش خصوصی در اختیار صندوق قرار گرفته است.
آقای میرزایی افزود: طبق بند “ب” ماده ۱۰ آیین نامه صندوق احیای بنا‌های تاریخی با تأیید کارشناسان و همکاران مجرب فنی و نظر کارشناسان دادگستری در رشته مرمت و باستانشناسی، گردشگری و راه و ابنیه تاریخی واگذار و بهره برداری می‌شود.
وی گفت: آگهی مزایده ۸۱ بنای تاریخی در روز‌های آینده در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ می‌رسد و علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات به سایت CHRE.ir مراجعه کنند.
مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی افزود: براساس قانون بودجه بهره برداران تا ۷۰ درصد ارزش سرمایه گذاری تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند و علاوه براین دربرخی بنا‌ها که در آن ظرفیت کمک‌های فنی اعتباری پیش بینی شده است از منابع موجود در تبصره ۱۹ از کمک‌های فنی اعتباری دولت بهره‌مند میشوند.
آقای میرزایی گفت: مدت واگذاری بنا‌های تاریخی حدود ۱۶ سال است و در صورتی که بهره بردار به تعهدات خود عمل کرده باشد با تأیید کارشناسان صندوق احیا امکان تمدید قرارداد وجود دارد.