ابداع تراشه جدیدی با الهام از مغز انسان

محققان چینی موفق به ابداع تراشه جدیدی با الهام از مغز انسان شده‌اند که مورد توجه رسانه‌های آمریکا و محافل فناوری این کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، محققان چینی این تراشه را در یک دوچرخه خودران قرار دادند و متوجه شدند که این دوچرخه در نتیجه پردازش‌های همزمان این تراشه از الگوریتم‌ها و الگوهای مختلف می‌تواند اهداف را تشخیص و ردیابی، از برخورد با موانع اجتناب، تعادل خود را حفظ و فرمان‌های صوتی را درک کند و حتی به‌طور مستقل تصمیم بگیرد.

در حقیقت این دوچرخه خودران، نمادی از رشد تخصص چینی در طراحی تراشه‌های پیشرفته است.

در این گزارش آماده است که این تراشه به نام Tianjic، یک طراحی هیبرید است که تلاش می‌کند دو رویکرد متفاوت معماری را برای محاسبات جمع کند. این دو معماری با هم برای اداره شبکه‌های مصنوعی عصبی به منظور تشخیص مانع، کنترل حرکت، تعادل، تشخیص صدا و همچنین نرم‌افزار معمولی استفاده می‌شوند.

همچنین این تراشه اشاره‌ای به پیشرفت چین در توسعه قابلیت‌های طراحی تراشه‌های خود دارد. امید می‌رود که چنین تراشه‌هایی در نهایت به ماشین‌آلات امکان دهند تا با استقلالی که امروزه وجود ندارد در جهان حرکت کنند.
جزییات مربوط به این دستاورد پژوهشی که توسط «شیی لوپینگ» و همکارانش در مرکز تحقیقات محاسباتی الهام گرفته از مغز دانشگاه Tsinghua انجام شده است، روز پنجشنبه در مجله منتشر Nature شد.