منادی در برنامه «به وقت ایران» مطرح کرد:

استعداد یابی حلقه گمشده در آموزش عالی است

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر فردی با رتبه ای از طریق کنکور وارد رشته ای می شود و متاسفانه استعداد فردی در این انتخاب لحاظ نمی شود.
به گزارش خبرگزاری تکریم خبر به نقل از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران» ،برنامه زنده «به وقت ایران»بیست و سوم دی با حضور دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با موضوع آموزش عالی و اهمیت مهارت آموزی در این حوزه از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.
دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: امتیاز خوب و بسیار مهم کشور، از حیث فرهنگی علاقه و اشتیاق خانواده های ایرانی به آموزش و پرورش فرزندان و داشتن تحصیلات عالیه است.
وی افزود: علاقه به تحصیل، در واقع یکی از مهمترین هزینه سبد خانوار در کشور است، با توجه به آموزش های موجود مشاهده می شود که بسیاری از خانوارها بخشی از سبد خانوار را به هزینه تحصیل فرزندان اختصاص داده اند.
منادی درباره رویکرد دانشگاه های کشور گفت: در کشورهای توسعه یافته ۷۰درصد آموزش عالی، مهارت محور است. در کشور ما علیرغم اینکه برنامه پنج ساله و علی الخصوصی برنامه پنج ساله ششم پیش بینی شده که براساس این برنامه تا پایان این برنامه باید ۳۰درصد کل آموزش های عالی به طرف آموزش های عالی مهارتی سوق پیدا کند، تاکنون ۱۴درصد آن محقق شده و رشد بدی به حساب نمی آید ولی کماکان عقب هستیم.


وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ۴۰درصد، بیکاران کشور از دانش آموختگان دانشگاه های کشور هستند و نکته بسیار مهمی که باید بدان اشاره کرد، این است که استعداد یابی حلقه گمشده در آموزش عالی است. هر فردی با رتبه ای از طریق کنکور وارد رشته ای می شود و متاسفانه استعداد فردی در این انتخاب لحاظ نمی شود.
منادی خاطرنشان شد: آموزش عالی در چهل سال اخیر عملکرد خوبی داشته و حدود ۱۰میلیون نفر دانش آموخته دانشگاه داشتیم و ایران در سرعت رشد علم در جهان مقام نخست را به خود اختصاص داده و این سرعت همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب باید ادامه پیدا کند.
در ادامه این برنامه؛ دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: شکل گیری آموزش در کشور دارای ریشه های تاریخی است که باید به بررسی آن پرداخت، می توان گفت که شکل گیری ابتدایی آموزش عالی در کشور با نگاه ایجاد کادر اداری برای بدنه کشور بود و عمده فارغ التحصیلان به استخدام دولت درمی آمدند و وارد بدنه دولت می شدند و وارد شدن به بدنه دولت امتیازات قدرتی، سیاسی و مادی را به همراه داشت و به مرور تبدیل به یک فرهنگ،امتیاز ارتقاء اجتماعی شد که تقاضای اجتماعی بالایی به همراه داشت و سیستم آموزش در طول سال های قبل به مرور سعی بر آن داشت تا به این تقاضای اجتماعی پاسخ دهد و بخش های خصوصی در این زمینه به کار گرفته نشدند.
وی افزود: انتظار می رفت که بسیاری از فارغ التحصیلان آموزش عالی وارد بخش های خصوصی شوند و این مسئله کم کم به عدم ارتباط بین توسعه نظام عالی و نیازهای بازار کار و تقاضامحوری تبدیل شد.
صالحی عمران تاکید کرد: در آموزش عالی باید ساماندهی انجام می شد، یکی از آنها رجوع به آموزش عالی مهارتی است. نگرش مثبت بیش از اندازه نسبت به آموزش عالی و مدارک آن که تبدیل به یک فرهنگ شده است، باعث شده تا سیستم های آموزش عالی تحت تاثیر فشار تقاضای اجتماعی صرف قرار بگیرد.
وی درباره جایگاه آموزش فنی و حرفه ای در آموزش عالی گفت: طبق قانون پیش بینی شده است که حدود ۳۰درصد از جمعیت دانشجویی تا پایان برنامه ششم، دانشجویان مهارتی باشند و در حال حاضر از حالت نظری صرف به سمت دانش و مهارت کاربردی تغییر کرده است.
صالحی عمران اظهار داشت: سیستم هدایت تحصیلی باید از آموزش و پرورش و در سطوح پائین و در دوره های ابتدایی صورت بگیرد. متاسفانه در فضای مدرسه حرکت مناسبی برای هدایت دانش آموزان به سمت آموزش عالی مهارتی صورت نگرفته است. بنابراین باید گفت که یکی از تحولاتی که باید در این راستا انجام شود، تحول در درون آموزش و پروش است.
وی به آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل شکل گیری آمایش آموزش عالی ارتباط بین آموزش عالی و اشتغال است. وقتی آموزش عالی در کشور توسعه یافت و بسیاری از فارغ التحصیلان یا دانش آموختگان آموزش عالی نتوانستند وارد بازار کار و دنیای اشتغال شوند ،یکی از دلایل مطرح شدن آمایش بیکاری دانش آموختگان بود که با رشد و گسترش کمی، بیش از اندازه تعداد مراکز آموزش عالی و رشد آموزش عالی بدون توجه به کیفیت همراه شد.
صالحی عمرانی معتقد است: یکی از فرآیندهایی که می تواند آمایش آموزش عالی را به سر منزل مقصود برساند، حرفه ای گرایی در آموزش عالی یا مهارت سازی آموزش عالی است.
وی تاکید کرد: رابطه بین آموزش عالی و اشتغال رابطه بسیار پیچیده ای است که بخشی از آن در درون آموزش عالی است و موظف است که آموزش های درست، باکیفیت، مبتنی بر نیاز دستگاه های دولتی و علی الخصوص خصوصی، اجتماعی، اقتصادی ارائه کند و به تنظیم و برنامه ریزی مناسب رشته های خود بپردازد.
صالحی عمرانی افزود:آموزش عالی را صرفا برای مشاغل نباید دید، این تفکر که آموزش عالی ایجاد شده که به اشتغال منجر شود، تفکری اشتباه است.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیهکنندگی علیرضاعاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌ رود.