اهل منطق و مذاکره ایم

رئیس جمهور با تاکید براینکه امنیت دربرابر امنیت وتنگه دربرابر تنگه است خطاب به دشمنان ایران گفت: نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد و تنگه جبل الطارق برای ما ناآزاد.

دکتر روحانی صبح امروز در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار ظریف و وزیر امورخارجه وقت امریکا در سال ۹۲ و صحبت تلفنی خود با رئیس جمهور وقت آمریکا باراک اوباما اظهار داشت: اگر من شاید به تلفن وی جواب نداده بودم کار کمی به کندی و سختی صورت می‌گرفت و با این مکالمه تا حدودی راه آسان شد.
وی گفت: در کمتر از ۱۰۰ روز با ۶ قدرت بزرگ به توافق موقت ژنو دست پیدا کردیم یک کم هم تصمیم گیری در بعضی از لحظات ما دشوار بود به طور مثال زمانی که بامداد روز توافق با آقای ظریف صحبت می‌کردم و این تصمیم گرفته و در نهایت عمل شد این اسان نبود چرا که یک توافق بزرگ به شمار می‌رفت.

رئیس جمهور ادامه داد: زمانی دولتی ادعا می‌کند، مشکلی قابل حل نیست این مشکلی که بیان می‌کردند اصلا قابل حل نیست و به هیچ عنوان میز مذاکره‌ای که بود نه اینکه میز مذاکره را ما درست کرده باشیم ۸ سال مذاکره می‌کردند، اما حاصلی نداشت.
وی در بیان علت عدم حصول نتیجه در مذاکرات ۸ ساله یادآور شد: من نمی‌خواهم به دنبال مقصر برای این موضوع بگردم الان موقع قضاوت و این صحبت‌ها نیست، اما خب سخت و مشکل است، طبیعی است حرف‌ها و سخنانی به گوش می‌رسد و هر توافقی هم با هر کشوری در دنیا انجام دهید اگر دنبال حداکثر باشید امکان ندارد به توافق برسید.
روحانی افزود: هدف مهم ما این بود که می‌خواستیم به دنیا بگوییم اینکه آمریکایی‌ها و برخی از کشور‌های غربی سال‌ها ادعا می‌کنند که ایران اهل منطق نیست، و برخورد با ایران فقط با زور و جنگ امکان پذیر است، و ایران اهل استدلال و منطق نیست خواستیم به دنیا بگوییم که آن‌ها دروغ می‌گویند.

تحریم‌های آمریکا ملیت ما را مستحکم کرده است
رئیس جمهور خطاب به آمریکا اظهار داشت: تحریم‌های شما ملیت ما را مستحکم کرد ما از سختی‌ها عبور می‌کنیم و در نهایت در این نبرد پیروز می‌شویم.
روحانی در دیدار با مدیران ارشد وزارت امور خارجه در این وزارتخانه خطاب به دولت آمریکا با بیان اینکه شما متوجه قدرت ایران شدید گفت: هر اقدامی که شما انجام می‌دهید ناصحیح است.
وی با اشاره به حضور پهپاد مدرن آمریکایی در آب‌های خلیج فارس افزود: اینکه پهپاد مدرن آمریکایی با موشک ساخت ایرانی که وزارت دفاع ما آن را ساخت و سپاه پاسداران غیور با دقت و مهارت به این پهپاد شلیک کرد نشانه آن است که شما شکست خورده اید.
رئیس جمهور گفت: خود شما نیز اعتراف کردید که ایران ما را بی حیثیت کرده است ما که نمی‌خواستیم شما را بی حیثیت کنیم.
روحانی همچنین با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها در جبل الطارق نیز تصریح کرد: دوست شما کشتی ما را به ناروا در آب‌های جبل الطارق توقیف کرد البته حضور شما در همان منطقه نشان دهنده غاصب بودن شماست در خلیج فارس کشتی‌های انگلیسی هیچ وقت به اخطار‌ها و مقررات ما توجه نمی‌کردند.
وی ادامه داد: گاهی در زمان صلح و دوستی از خطای طرف مقابل عبور می‌کنیم، اما امروز چه نیازی دارد که ما از خطای شما بگذریم مشاهده کردید که ما از این اشتباه گذر نکردیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: ناوچه نظامی انگلیسی که در منطقه حضور داشت پس چرا زمانی که کشتی ان‌ها را توقیف کردیم هیچ اقدامی انجام نداد شمایی که مدعی آوردن ناوچه در خلیج فارس هستید وقتی که نیروی‌ها سپاه پاسداران با هلی کوپتر روی کشتی انگلیسی حاضر شدند این ناوچه انگلیسی در گوشه‌ای ایستاد و تنها نظاره گر بود.
آقای روحانی افزود: راهی را که ما انتخاب کردیم درست است و در طول ۱۵ سال گذشته به حول و قوه الهی بعد از یک فشار شدید بر مردم با کمک مردم و حضور و تلاش همه امروز تا حدودی فشار‌ها از روی دوش مردم کاسته شده است.
وی با اشاره به آمار و ارقام در بخش صنعت و اشتغال اظهار داشت: سال گذشته در بخش صنعت در بیشتر ماه‌ها با رشد منفی مواجه بود، اما در آخر اردیبهشت امسال شاهد رشد قابل توجه و مثبتی بودیم و این دارای معنی مهمی است.
رئیس جمهور با اشاره به بازار بورس یادآور شد: این بازار هم اکنون با نشاط به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در پنج فصل گذشته این بازار ۱۳۳ درصد رشد را نشان می‌دهد پس ما مسیر و راه درستی را انتخاب کردیم.
روحانی افزود: همچنین در بسیاری از محصولات افزایش داشته ایم و در محصولات کشاورزی امروز شرایط بهتری را داریم همچنین در بخش اشتغال علی رغم فشار‌های آمریکا در بهار امسال شرایط مثبتی را داشتیم به طوری که بیش از ۳۰۰ هزار اشتغال امسال نسبت به سال گذشته افزوده شده است.

وی گفت: ما با دنیا مذاکره می‌کنیم اگر به نتیجه رسیدیم، رسیدیم و اگر نرسیدیم مراحل بعدی را ادامه می‌دهیم.
رئیس جمهور خطاب به دولت آمریکا با اشاره به تمام تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تمام تحریم‌های شما غلط و به ضرر شما بود اگر سپاه را تحریم کردید به خاطر تضعیف سپاه اشتباه کردید سپاه قوی‌تر شد، اگر سپاه را برای تفرقه داخل تحریم کردید اشتباه کردید اتحاد ما در داخل بیشتر شد.
آقای روحانی خاطر نشان کرد: اگر وزیر خارجه ما را تحریم کردید برای تضعیف وزیر خارجه، وی امروز از هر زمان دیگر قوی‌تر و محبوب‌تر در میان همه مردم ایران، مردم منطقه در میان همه سیاسیون شده است جزء یک مشت جنگ طلب که از آن‌ها بگذریم.
وی تاکید کرد: اگر وزیر خارجه ما را برای ایجاد اختلاف تحریم کردید باز هم اشتباه کردید، امروز همه ملت ما پشت وزیر امور خارجه است.
رئیس جمهور گفت: ما یک ملت واحدیم، وزارت امور خارجه این ملیت ما را همیشه مستحکم کرده و مستحکم‌تر خواهد کرد البته فشار و سختی بر روی مردم وجود دارد از این سختی عبور خواهیم کرد و هیچ تردید نداشته باشید ما در نهایت در این نبرد پیروز خواهیم شد دیر یا زود دشمنان ما وادار به شکست می‌شوند چرا که مسیر حقی را انتخاب کرده ایم.

صلح در برابر صلح و نفت در برابر نفت
رئیس جمهور تاکید کرد: همانطور که پیش‌تر اعلام کردم صلح با ایران، مادر همه صلح ها، و جنگ با ایران، مادر همه جنگ هاست.
روحانی در ادامه سخنانش در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه ناتوانی آمریکایی‌ها در تصمیم گیری و هماهنگی در عرصه سیاست خارجی را عجیب دانست.
وی گفت:آنان گفتند حاضرند بی قید و شرط با ما مذاکره کنند، اما چند روز بعد، مقام معظم رهبری را تحریم کردند با این وضع چطور مذاکره کنیم؟ البته این حالت فرض است والا ما که نمی‌خواهیم با شما مذاکره کنیم، زیرا شما الان شایستگی ندارید.

رئیس جمهور افزود: با این حال به فرض که روزی بخواهیم مذاکره کنیم چه کسی باید تصمیم نهایی را در کشور ما بگیرد شما که قانون اساسی ما را بلدیدو می‌دانید که بدون نظر مقام معظم رهبری و توافق ایشان نمی‌شود امر مهمی را پیش برد.
روحانی ادامه داد: حالا از این خطای بزرگتان که بگذریم باز گفتید حاضرید مذاکره کنید، اما در ادامه وزیر خارجه ما را تحریم می‌کنید پس چطور مذاکره کنیم؟ مثلا می‌خواهیم مذاکره کنیم چه کسی می‌خواهد مذاکره کند؟ مسئول مذاکره، وزیر امور خارجه است او باید با شما حرف بزند و در مذاکره با او باید مسئله را حل کنید.
روحانی تصریح کرد: اصلا معلوم است که در آمریکا سیاستی در کار نیست یا اینکه متلون المزاج هستید، زیرا هر روز یک تصمیم می‌گیرند و یک راه انتخاب می‌کنند.
وی تاکید کرد: البته بار‌ها گفته ایم واکنون نیز تاکید می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفتگو است و اگر آمریکا واقعا می‌خواهد مذاکره کند قبل از هر کاری باید کل تحریم‌ها را بردارد حالا می‌خواهد در برجام بیاید و یا نیاید خودش می‌داند کاری به این نداریم، اما کل تحریم‌ها باید برداشته شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: تا جنایت علیه حقوق انسانی هست ما نمی‌توانیم حرف بزنیم مگر می‌شود با آدم کش نشست و سخن گفت:؟ باید دست از جنایتش بردارد؛ آمریکا اکنون کار تروریستی می‌کند و اعمالش تروریسم اقتصادی است، زیرا جلوی غذا و دارو را گرفته است.
روحانی افزود: اگر می‌خواهد راهش را پیدا کند، راهش توبه است و راه دیگری ندارد البته ملت ما با پیروی از خداوند، تواب و رحیم است به شرط آنکه توبه واقعی کند والا راه دیگری ندارد.
وی به آمریکا هشدار داد: پارسال در جمع شما و سفرا گفتم صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ هاست وباز تکرار می‌کنم اگر امنیت می‌خواهید و اگر سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، امنیت با امنیت تامین می‌شود شما نمی‌توانید امنیت ما را مخدوش کنید و بعد در انتظار امنیت خودتان باشید.
رئیس جمهور تاکید کرد: صلح در برابر صلح و نفت در برابر نفت است؛ نمی‌شود بگویید ” نمی‌گذاریم نفت شما صادر شود، ولی می‌خواهم نفت آنجا صادر شود ” نفت در برابر نفت.

منزوی کردن امریکا در مجامع بین‎المللی، از افتخارات ماست
رئیس جمهور­ با بی‎سابقه خواندن دستاورد‌های ایران در سازمان ملل و دادگاه لاهه، گفت: یکی از افتخارات ما منزوی کردن امریکا در مجامع بین‎المللی بود.
روحانی در ادامه نشست با مدیران ارشد وزارت امور خارجه با بیان این که نشان دادن وفای به عهد ما، امتیازی تاریخی و غیرقابل بازگشت در برجام بود، گفت: دنیا فهمید اگر ایران پیمانی را ببندد، پای پیمانش می‌ماند و این یک پیروزی جاودانه است.
رئیس جمهور ادامه داد: ما پیمانی را امضا کردیم که یک طرف توافق از آن خارج شد و بقیه هم به تعهدشان عمل نکردند، در این زمینه نیز صبر یک ساله ما در برابر بدعهدی‎ها، در تاریخ ثبت شد.

 

روحانی با اشاره به این که افتخار بعدی ما انزوای امریکا بود، تاکید کرد: در این یک سال مگر امریکا تنها نبوده است؟ آیا کسی گفته که امریکا کار خوبی کرد؟ یا این که عملکردش مبنای حقوقی داشت؟ امریکا در یک سال گذشته در سازمان ملل و در دادگاه لاهه منزوی شده است.
رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: من نمی‌دانم چرا برخی‎ها موفقیت‌ها را کوچک و ناکامی‎ها را بزرگ می‎بینند؛ موفقیتی که ما در دادگاه لاهه بدست آوردیم بالاتر از موفقیت مرحوم مصدق بود، همچنین موفقیت ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز در تاریخ جهان بی سابقه بوده است.
روحانی با بیان این که ما هنوز از منافع اقتصادی برجام استفاده می‎کنیم، افزود: هیچ کشوری امروز نمی‎تواند به روندی که ما با عنوان کاهش تعهدات شروع کرده‎ایم، ایرادی حقوقی بگیرد، اما اگر از روز اول این روند را آغاز می‎کردیم، منزوی می‎شدیم.
رئیس جمهور با اشاره به درخواست امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران گفت: امریکایی‎ها خودشان هم نمی‎دانند چه می‎خواهند؛ اولاً امریکایی‎ها زمانی که موضوع مذاکره بی‎قید و شرط با ایران را مطرح کردند، موفقیتی کوتاه مدتی بدست آوردند. اما اگر امریکا عقل داشت و با ایستادگی بر سر مواضعش، شرایط را آماده می‎کرد و می‌گفت که بخاطر مذاکره، تروریسم اقتصادی و تحریم را کنار می‎گذارد، ما در داخل دچار مشکل می‎شدیم.

 

روحانی ادامه داد:، چون برخی از مردم می‎گفتند پس چرا با این‌ها مذاکره نمی‌کنید و ما آن وقت نمی‌توانستیم به مردم بگوییم که امریکایی‎ها دروغ می‌گویند، چون این سوال در ذهنشان بوجود می‎آمد که از کجا معلوم امریکا دروغ می‌گوید؛ اما حالا خود امریکایی‎ها ثابت کردند که حرف واهی می‎زنند.

توافق هسته‌ای شکست نخورده است
رئیس جمهور گفت: آن‌هایی که در دنیا دشمن ما بودند از همان ابتدا می‌گفتند این توافق بد است، چون به نفع ایران است. ترامپ هم همین را می‌گفت، چون معتقد بود این توافق یک طرفه و به نفع ایران است و اخیراً هم شعری در این باره گفت که یک مصرعش درست بود؛ گفت: ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است، اما آن مصرع دیگرش ایراد داشت.
روحانی با تأکید بر اینکه ایران در این توافق هسته‌ای شکست نخورد، خاطرنشان کرد:​ این را هم قبول دارند که ما پیروز و موفق شده ایم، اما کسی هم هست که بیاید بگوید این حداکثر نبوده یا صددرصد توافق خوب نبوده، اما به نظر من نمی‌شود که حتی با یک کشور دوست و همسایه هم که در مورد یک موضوع اختلافی مذاکره کنیم موفقیت حداکثری ندارد و اگر خیلی موفق باشی ۹۰ درصد است.
رئیس جمهور به مذاکرات ایران با بسیاری از کشور‌های دنیا به غیر از ۱+۵ اشاره کرد و گفت: این کار عظیم و بزرگ یعنی توافق هسته‌ای انجام گرفت و موفقیت این کار را من به عهده همه مسئولین و همه عزیزانی که زحمت کشیدند می‌دانم بخصوص شخص آقای ظریف چراکه اگر کس دیگری بود به این آسانی ما به این موفقیت نمی‌رسیدیم و اگر همکاران خوبش نبودند، در وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی و همچنین وزارت دفاع که همه کمک کردند و اگر این کمک نبود ما این موفقیت را به دست نمی‌آوردیم.
وی با تأکید بر اینکه یک بخشی از موفقیت برجام دائمی است، خاطرنشان کرد:​ همه بدانند برخی از موفقیت‌های برجام یعنی پیروزی‌های حقوقی، سیاسی و اخلاقی دائمی است و هیچگاه از بین نمی‌رود، اما موفقیت‌های اقتصادی در چهارسال گذشته از آن استفاده‌های زیادی کردیم درحالی که طرف مقابل بدعهدی‌های زیادی داشت.
روحانی به موفقیت‌های اقتصادی توافق هسته‌ای اشاره کرد که یکی از آن‌ها را آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران که میلیارد‌ها دلار بود برشمرد که از آن بهره برداری و استفاده کردیم.
وی افزود: بسیاری از طرح‌های اساسی ایران را که به خاطر تحریم قطعات آن و بخش‌هایی از تأسیسات آن را نداشتیم، به وسیله برجام توانستیم آن‌ها را به داخل بیاوریم.
رئیس جمهور به بسیاری از خواص برجام که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اجرایی شد اشاره کرد و گفت:​ نزدیک ۳ برابر از میعانات نفت و گاز را توانستیم افزایش دهیم و کار بزرگی انجام گرفت که موفقیت‌های خوبی را از لحاظ اقتصادی به دست آوردیم به حدی که بعضی‌ها عصبانی شدند. مثلاً هواپیما را هم که می‌خریدیم عصبانی می‌شدند و می‌گفتند این هواپیما کاغذی است. ما توانستیم ناوگان هوایی و ریلی خود را تقویت کنیم و از لحاظ بانکی و اقتصادی حرکت‌های بسیار مهمی را انجام دادیم.
روحانی به فرآیند تعهدات برجام در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت:​ در این سال شیطان رجیم بار دیگر ظهور و بروز کرد و در سال ۹۶ از یک طرف امریکایی‌ها به دنبال این بودند که به برجام ضرر بزنند و از طرف دیگر شک داشتند و نمی‌دانستند که چقدر تأثیر دارد اگر از برجام خارج شوند، اما یک حادثه در داخل رخ داد و آن‌ها یک تفسیر غلطی از آن کردند و به تصمیم رسیدند.
وی افزود: اغتشاشات دی ۹۶ که یک عده‌ای آن را طراحی کردند باعث شد که امریکا به دام بیفتد و فکر کند نظام ایران سست شده و ایران به جایی رسیده که با یک هول دیگر تمام می‌شود و همین باعث شد که ترامپ گول بخورد و اطرافیانش نیز او را اغفال کنند و تصمیم گرفت از برجام خارج شود.
رئیس جمهور با طرح این سؤال که اگر امریکایی‌ها یک خطای استراتژیک انجام داده اند ما باید پاسخگو باشیم، ادامه داد:​ امریکا که ما او را بعنوان یک کشوری می‌دانیم که در دولت فعلی بسیاری از معاهدات و توافقات را زیرپا گذاشته آیا این نشان می‌دهد که ترامپ آدم خوبی است و همه بد هستند؟ ما می‌گوییم اگر اختلاف نظر بین ترامپ و اتحادیه اروپاست، ​ و حتی فحاشی می‌کند به نخست وزیر سابق انگلیس و حتی به ملت افغانستان توهین می‌کند آیا ترامپ حق دارد و همه دنیا مقصرند؟ آیا وقتی از توافقنامه پاریس خارج می‌شود دنیا مقصر است؟ و همه این توافقات بد بود و او فقط می‌فهمد؟
وی افزود: ما چنین عقیده‌ای نداریم و به نظر من ملت ایران نیز چنین عقیده‌ای ندارند و ما در شرایطی قرار داریم که حاکمانی در کاخ سفید سرکار آمده اند که شاید نظیرش در این حد فضاحت در تاریخ کمتر دیده شده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بعد از خروج امریکا از برجام آن‌ها تنها ماندند و اینجا وزارت خارجه ما در این یکسال بار سنگینی بر دوش داشت و اینکه امریکا در سازمان ملل در شورای امنیت ناموفق بود در ورشو نیز و هرجایی که رفت ناموفق بود، جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه تلاش کرد. چرا از این موضوع تشکر نمی‌کنیم که وقتی ترامپ در مجمع عمومی مضحکه می‌شود و در شورای امنیت سازمان ملل تنها می‌ماند، وقتی در فشار به اروپا جواب مثبت نمی‌گیرد و در مسئله فلسطین تنها می‌ماند.

دستاورد برجام، لغو قطعنامه‎های ضدایرانی شورای امنیت بود
رئیس جمهور با بیان این که برجام و دستاورد‌های آن از بین رفتنی نیست، گفت: دوست و دشمن نتوانستند بگویند که برجام به ضرر جمهوری اسلامی بوده است.
روحانی در ادامه نشست با مدیران ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به این که وزیر امور خارجه هنرمند و کاردان بود و با همکاران خوبش به عنوان یک دیپلمات جهانی شناخته شده است، اظهار داشت: ما در مذاکرات می‎خواستیم به دنیا ثابت کنیم ایران دنبال بمب هسته‌ای نیست.
رئیس جمهور در ادامه افزود: زمانی که مذاکره آغاز شد عده‎ای می‌گفتند از طریق مذاکره نمی‌شود شورای امنیت را تسلیم حق کرد؛ شاید بی‎ربط هم نمی‎گفتند، چون تجربه هشت ساله انجام نشده بود، حتی من وقتی در جلسه‎ای گفتم همه هفت قطعنامه شورای امنیت را باید لغو کنیم، معتقد بودند این امکان‎پذیر نیست.
روحانی ادامه داد: ما در جلسات خود با ظریف، روانچی و عراقچی می‎گفتیم این قطعنامه‌ها باید لغو شود؛ خود ما هم بحث می‎کردیم که آیا لغو این قطعنامه‎ها امکان‎پذیر است یا خیر؟ آیا در تاریخ سازمان ملل سابقه داشته است یا نه؟ این که من می‌گویم برجام از بین رفتنی نیست، اشاره به لغو همین هفت قطعنامه شورای امنیت دارد.
رئیس جمهور گفت: این که می‌گفتند ایران دنبال بمب اتم است را از بین بردیم؛ این که نمی‌توانیم با قدرت‌های جهانی به نتیجه برسیم را از بین بردیم؛ پی. ام. دی را که مانند طوقی به پای ما بسته شده بود، از بین بردیم؛ این‌ها پیروزی دائمی برجام است و هیچ وقت در تاریخ از بین نمی‎رود، حتی اگر همه ۱+۴ از برجام خارج شوند.
روحانی با بیان این که توافق نهایی در برجام برای دشمنان ایران خیلی سخت بود، گفت: صهیونیست‎ها شب‎های طولانی در زمان توافق و بعد از آن خوابشان نمی‎برد و سفر‌های زیادی به امریکا و اروپا برای ایجاد مشکل در این توافق انجام دادند.
رئیس جمهور افزود: صهیونیست‎ها در کنار ارتجاع و تندرو‌های امریکا، مثلث شومی هستند که از ابتدا مخالف این توافق بودند و در ادامه کار‌های زیادی در نقاط مختلف دنیا انجام دادند تا این توافق از بین برود، اما اراده خدا بر این بود که موفقیت جمهوری اسلامی ایران برای دنیا روشن شود و ما توافقی را امضا کردیم که دوست و دشمن نتوانست بگوید این توافق به ضرر ایران است.

اساس جمهوری اسلامی، نظر مردم است

یکی از دلایلی که بنده بعنوان رئیس جمهور انتخاب شدم این است که نظر خود را در سیاست خارجی به رأی مردم گذاشتم یعنی یکی از شعار‌های اصلی من تعامل سازنده با جهان بود

شاید بسیاری از آدم‌هایی که پای صندوق‌های رأی آمدند و به من رأی دادند یکی از علت‌های اصلی اش همین اصل بود اینکه ما رئیس جمهوری را انتخاب می‌کنیم که مسیرش تعامل سازنده با دنیا باشد چراکه تعامل سازنده با دنیا کاری سخت، اما تقابل خیلی آسان است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد، خاطرنشان کرد:​ اگر کشوری درشرایطی اراده کند در برابر کشور دیگر و یا یک جمعی مسیر تقابل را انتخاب کند، آن استثناء است، اما اساس در روابط خارجی و سیاست خارجی تعامل سازنده است.
روحانی خاطرنشان کرد: همه ما کارگزار نظام هستیم و باید مطیع نظر اکثریت قاطع مردم باشیم.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تمام مقامات ما با رأی مردم مشروعیت پیدا کردند، تأکید کرد: هرکس در هر مقامی هست، مستقیم یا غیرمستقیم با رأی مردم به آن مقام رسیده است و جمهوری اسلامی، جمهوریتش به معنای واقعی کلمه جمهوریت است و شعار نیست.
وی افزود:​ مردم پای صندوق آراء می‌آیند، اعضای شورا‌ها و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند، همچنین خبرگان، رئیس جمهور و قانون اساسی ما به صراحت می‌گوید که اداره امور مردم و کشور با رأی مردم انجام می‌گیرد و از طریق انتخاب‌های مختلف و این اصل ششم قانون اساسی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امریکایی‌ها گمان می‌کنند با تحریم و فشار می‌توانند نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که اصل ششم قانون اساسی پابرجاست این کار امکان پذیر نیست. تضمین جمهوری اسلامی ایران برای قرن‌ها در تاریخ آینده با اجرای درست اصل ششم قانون اساسی است.
وی افزود: اگر از اصل ششم فاصله گرفتیم دیر یا زود ما باید خداحافظی کنیم. کمک اصل ششم قانون اساسی اصل پنجاه و نه قانون اساسی است که جمهوری اسلامی ایران را تضمین می‌کند برای همیشه. یعنی با اجرای اصل ششم و اصل پنجاه و نهم و البته همه اصول قانون اساسی به هیچ عنوان هیچ قدرتی نه امریکا و نه همه اگر پشت به پشت هم دهند نمی‌توانند نظام ما را تغییر دهند.
وی افزود: ما نمی‌توانیم یک ساز جداگانه‌ای بزنیم که مردم یک خواست دیگری داشته باشند و ما هم خواست دیگری.

بر تعامل سازنده با جهان اصرار داریم
رئیس جمهور تاکید کرد: ما بر تعامل سازنده با جهان اصرار ورزیدیم و اکنون نیز بر چنین تعاملی اصرار داریم.
روحانی با اشاره به تصمیم دولت برای تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان گفت: استدلال من این بود که باید با زبان مردم حرف بزنیم به عنوان نمونه اکنون مردم در خیابان و فروشگاه نمی‌گویند فلان کالا را صد هزار ریال خریدیم و اگر کسی چنین سخن بگوید به او می‌خندند، اما در بانک واحد تومان را بیان می‌کنند و آن را به ریال می‌نویسند یعنی مکاتبه رسمی ما یک جور و حرف زدن مردم طور دیگر است.
وی این تفاوت را سبب دشواری در امور مردم دانست و افزود: کمتر کشوری را سراغ دارم که زبان مردم با آن که می‌نویسند آنقدر متفاوت باشد ما باید تابع مردم باشیم سال‌های طولانی است که پول رسمی در ایران ریال است، اما هیچ کس گوش نمی‌دهد و از ریال استفاده نمی‌کند.
رئیس جمهور گفت: ما هم که می‌خواهیم برای مردم توضیح بدهیم وقتی می‌گوییم ۱۰ هزار میلیارد ریال بعد معادل تومانی آن را هم بیان می‌کنیم تا هم خود بفهمیم و هم مردم بهتر آن را دریافت کنند. دو نوع سخن گفتن جایز نیست البته این مثال ساده آن است.
آقای روحانی تاکید کرد: البته تفاوت در موضوع پول ملی مثال ساده این موضوع است وگرنه جا‌های دیگری هم داریم که مردم زبان ما را نمی‌فهمند و ما هم زبان آنان را نمی‌فهمیم در حالی که در حکومت حاکمان باید نمایندگان مردم باشند و چیزی بالاتر از این نیست؛ هیچ مقامی در جمهوری اسلامی بالاتر از نمایندگی مردم نیست و هر کسی هست نمایندگی مردم را دارد و این افتخارآمیز است.
وی با بیان اینکه حرف و خواست مردم اساس کار است افزود: این موضوع در سیاست خارجی از خصوصیات بزرگ است وقتی می‌گوییم ملت ایران یکی از خصوصیات مهم اش سیاست خارجی است یعنی همه باید تلاش کنیم که در کنار ملت باشیم نه چیزی را بر آنان تحمیل کنیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: اگر قرار بود چیزی به مردم تحمیل شود قبلا هم تحمیل می‌شد منتهی آن زمان خارجی‌ها و مثلا سفیر آمریکا تحمیل می‌کرد حالا بنده می‌خواهم تحمیل کنم، اما چه تفاوتی می‌کند؟ تحمیل، تحمیل است، نظر مردم اهمیت دارد.
روحانی گفت: تعامل سازنده و به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده را به رای مردم گذاشتیم که در دور اول مردم به آن رای دادند و در دور دوم رای بیشتر داده شد این به معنی آن است که مسیری که انتخاب می‌کنیم درست است یا نادرست؟
وی تاکید کرد: اگر ما با مردم باشیم و سخن ما با اکثریت قاطع مردم یکی باشد مسیرمان درست است که البته مردم ما راهشان با آرمان‌های دین و انقلاب فاصله ندارد مردم ما مسلمان و به دینشان علاقه مندند و هیچ عشقی در ذهن مردم بالاتر از اسلام و ایران نیست و این دو عشق زندگی ما را می‌سازد و مسیر حرکت ما را مشخص می‌کند و این‌ها باهم تباینی ندارند.

رئیس جمهور افزود: اسلام با خواست اکثریتی بزرگ و فرهنگ دوست مانند ایران عزیز حاکم است و عقل و شرع باهم فاصله ندارند اگر موضوعی را شرع می‌گوید عقل نیز مطابق با آن است و فاصله‌ای میان منطق و آرمان‌ها نیست اگر این دو از هم فاصله گرفت معلوم است که ما خطا می‌کنیم وگرنه منطق، دین، آرمان و خواست ملی ما در کنار یکدیگرند.
روحانی با تاکید بر لزوم ادامه رویکرد تعامل سازنده با جهان گفت: در کنار این تعامل سازنده حس کردم این کار را دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه بهتر از دیگر نهاد‌ها می‌تواند انجام دهد به همین علت همان روز‌های نخست دولت یازدهم از مقام معظم رهبری درخواست کردم گفتم «از شما می‌خواهم که کار پرونده هسته‌ای را از دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی بگیرید و به وزارت امور خارجه بدهید و شخص وزیر خارجه مسئول مذاکره شود».
وی افزود: البته خیلی هم زیاد بحث نکردیم و فقط چند دقیقه‌ای صحبت شد و ایشان پذیرفتند.
رئیس جمهور گفت: من در زمان خودم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم این رسالت و وظیفه را از وزارت امور خارجه گرفتم و به دبیر خانه این شورا دادم که البته پیشنهاد دهنده اش نیز وزیر امور خارجه وقت بود؛ در آن مقطع دیدم کسی که بهتر می‌تواند این پرونده را به جایگاه اول بازگرداند خود من هستم.
روحانی افزود: پایه اول سّر پیروزی ما در برجام این بود که اگر این کار نمی‌شد ما نمی‌توانستیم در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق ژنو برسیم.

وقتی نظام به تصمیمی می‎رسد، باید مجری آن باشیم

رئیس جمهور گفت: وقتی نظام به تصمیمی می‌رسد باید رسول امین باشیم و در عرصه سیاست خارجی با امانت آن را به طرف خارجی منتقل کنیم

با اشاره به این که قرآن هر جا از رسولانش تعریف کرده از آن‌ها با صفت امین یاد می‎کند، گفت: وزارتخارجه هم دو جا امانتدار است و یکی آنجاست که باید اظهارنظر کند و نظر کارشناسی بدهد.
وی همچنین وزیر امور خارجه را یک نخبه، متخصص، و دارای اجتهاد سیاسی خواند و افزود: البته درهمه کشور‌های دنیا تصمیمات مهم سیاست خارجی را نظام می‎گیرد که براساس قانون اساسی آن کشور است، البته این اشکالی ندارد، اما تصمیم‎گیری سازوکاری دارد، بنابراین وقتی نظام به تصمیمی رسید ما باید رسول امین آن باشیم و با امانت آن را به طرف خارجی منتقل کنیم.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: برخی‎ها این مسئله را درک نمی‎کنند که من به عنوان رئیس جمهور نظرم را برای مردم بیان می‎کنم، اما مثلا اگر لایحه‌ای را به مجلس ببرم و مجلس آن را تغییر داده و تصویب کند، من باید آن قانون را امضا و ابلاغ کنم؛ بنابراین چنین موضوعی دوگانگی نیست.
روحانی با بیان این که وزیر امور خارجه در همه جلسات به صراحت نظرش را بیان می‎کند، اظهار داشت: همین صراحت، امانتداری به معنی واقعی است و این شهامت زیادی نیاز دارد.
رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه باید رسم امانتداری را به جای آورد، گفت: من شهادت می‎دهم هرگاه تصمیمی از سوی نظام گرفته شد، وزیر امور خارجه به عنوان رسول امین، نظر کل نظام را اجرایی کرد و این مسئله بسیار مهمی است.

ظریف، رسول امین نظام در محافل داخلی و خارجی

روحانی با بیان این که وزارت امور خارجه در دو جا امانتدار است، گفت:​ در اظهار نظر‌های کارشناسی و نیز در محافل و مجامع خارجی، وزیر امور خارجه امین نظام است و من شهادت می‌دهم آقای ظریف به خوبی از عهده این امانتداری برآمده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست خارجی ویژگی خاصی دارد و آن روابط تنگاتنگش با ملت است اظهار داشت: سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل یک کشور با دیگران بنابراین سیاست خارجی نمی‌تواند مربوط به یک جناح، حزب یا جمع باشد بلکه مربوط به کل ملت ایران است.

وی گفت: شخص وزیر امور خارجه وقتی در سیاست خارجی حضور پیدا می‌کند نماینده کل ملت ایران است به همین دلیل دیپلماسی ما باید یکپارچه باشد اگر ملت یکپارچه می‌خواهیم.
رئیس جمهور افزود: آن ملتی قدرتمند است و می‌تواند در موانع مسیر خود را طی بکند که یکپارچه باشد؛ تکه تکه شدن منابع قدرت یک ملت توان آن ملت را می‌کاهد.

روحانی با بیان این که سیاست خارجی را در دوران قبل و بعد از انقلاب دیده ایم، گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی انقلاب ما استقلال و قطع وابستگی به قدرت خارجی بود. در انقلاب مردم یکی از تحقیر‌های بزرگی را که قرن‌ها بر مردم ایران تحمیل شده بود از سر ما برداشتند.
وی با تاکید بر این که وقتی ما در مجامع جهانی حرف می‌زنیم همه می‌دانند به نمایندگی از ملت صحبت می‌کنیم و نه به نمایندگی از شرق و غرب تصریح کرد: خیلی از کشور‌ها وقتی در سازمان‌های بین المللی صحبت می‌کنند به نمایندگی از یک ابرقدرت است و این یکی از افتخارات ملت ماست که شاید نصیب خیلی از کشور‌ها نباشد.

روحانی نیرو‌های متخصص و کارشناس را یکی از مسائل مهم در روابط خارجی دانست و گفت: امروز همه کارکنان وزارت خارجه به عنوان کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی هستند کارشناسی امین یعنی آنجا که باید مشورت بدهند آنچه را که می‌فهمند و تشخیص می‌دهند به صراحت بگویند و اگر بنا بر خوشایند این و آن باشد ما از امانت خارج می‌شویم.
وی با بیان اینکه ظریف امروز یک نخبه و مجتهد سیاست خارجی است، افزود: من شهادت می‌دهم که آقای ظریف هم در جلسات داخلی و هم در مجامع جهانی رسول امین نظام بوده است.

دیدار رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت خارجه

رئیس جمهور با حضور در وزارت امور خارجه با وزیر و مدیران ارشد این وزارتخانه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در این دیدار ظریف همراه­ با تعدادی از معاونان وزارت خارجه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه ارائه خواهند کرد و پس از آن آقای روحانی سخنرانی می‌کند.