زاهدی در «به وقت ایران» مطرح کرد:

برای رسیدن به جایگاه علمی عزتمند، کنکور باید حذف شود

دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با کنکور نمی توان یک فارغ التحصیل دبیرستانی براساس انتظارات پیش بینی شده در سند تحول داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری تکریم خبر به نقل از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، برنامه زنده «به وقت ایران» بیست و یکم دیی با حضور دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و دکتر مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با موضوع کنکور از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.


دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه نظام آموزشی کشور در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش هنوز به سمت سوی آموزش مهارتی سوق پیدا نکرده است. یکی از دلایل اشتیاق مهم جوان ها برای ورود به دانشگاه این است که بر این باورند با ورود به دانشگاه می توانند به کار دست یابند. در حالی که با نگاهی به بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ملاحظه می شود که افراد بیشتر به سمت مهارت هدایت می شوند. حداکثر ۵۰درصد از بچه ها به ادامه تحصیل اشتیاق دارند و بلافاصله بعد از دیپلم گرفتن وارد بازار کار می شوند.
وی افزود: یک فضای روانی ایجاد شده مبنی بر اینکه جوان کشور فکر می کند خوشبختی در درس خواندن است و این باور عارضه های بسیاری را به کشور وارد کرده است.
زاهدی همچنین درباره قانون ۱۳۸۶ مبنی بر لحاظ کردن معدل دیپلم و سنوات گفت: در آبان ماه سال ۸۶، این قانون مصوب شد، بر این باور اینکه کنکور دارای آفاتی است. کنکور سبب می شود به جای اینکه محتوا گرایی حاکم باشد، به دنبال زدن تست بدون ادراک و فهم واقعی از مفاهیم درس باشند و در کنار آن جریانات و مافیای مربوط به مباحث درسی کنکور را از بیرون هدایت می کردند. به این دلیل این قانون به مجلس ارائه شد و با مخالفت سهوی در آموزش و پرورش تصویب شد.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش در این قانون مسئول شد تا سابقه تحصیلی را ارائه دهد، و بر این اساس به صورت پلکانی تا جایی که در سال اول برنامه پنجم در سال ۱۳۹۵، کنکوری وجود نداشته باشد ولی این اتفاق نیفتاد.
زاهدی درباره عدم اجرا شدن آن گفت: اولین دلیل آن بحث وزارت آموزش و پروش است متاسفانه این وزارت نتوانست آزمون های پیش بینی شده را انجام دهد.
وی خاطرنشان شد: باید دید که در سند تحول، تعبیر و تفسیر از نحوه تربیت دانش آموز چیست و چه انتظاری دارد، در سند درباره تربیت شخصی، خلق و خوی فردی و رفتار اجتماعی و باورهای اعتقادی و دینی، مهارت و خلاقیت و نوآوری فرد بحث می کند. که مولفه های جدی برای تربیت یک دانش آموزی در دوره دبیرستان است. ولی با نگاهی به سیستم آموزش و پرورش ملاحضه می شود که خلاقیت و نوآوری در دوران دبیرستان تحت تاثیر کنکور قرار می گیرد در حالی که یک فرد برای کنکور نیازی به خلاقیت و نوآوری ندارد و تنها به مهارت تست زنی و تاکتیک نیاز دارد. بنابراین عوامل متعددی می بایست همزمان در کنار هم به صورت یک در هم تنیدگی کار شود، با کنکور نمی توان یک فارغ التحصیل دبیرستانی براساس انتظارات پیش بینی شده در سند تحول داشته باشیم. بنابراین؛ اگر خواستار رسیدن به عزتمندی در جایگاه علم هستیم باید کنکور حذف شود ولی متاسفانه دست های پنهان اجازه این کار را نمی دهد.
زاهدی افزود: در کشور به لحاظ برخی عوامل اجتماعی و یا سیاست گذاری های اشتباه، عدالت اجتماعی از بعد حقوق و مزایا و دریافتی ها مشکل وجود دارد و باید حتما نظام پرداخت حقوق و دستمزد را ساماندهی کرد و در آن عدالت محوری صورت بگیرد.
در ادامه این برنامه؛ دکتر مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: شاید یکی از دلایل محقق نشدن حذف کنکور، توجه نکردن به تمام ابعاد مسئله است. باید استدلال های مخالفان و موافقان کنکور مورد بررسی قرار گیرد تا مدیریتی مناسب در این راستا شکل بگیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مخالفان کنکور اذعان می کنند که از کلاس های کنکور سوءاستفاده می شود و به بحث استرس شدید شرکت کنندگان نیز اشاره می کنند. از سویی بحث عدم توجه به سوابق دانش آموز و بسنده کردن به آزمون نصف روزی را می توان یکی از آسیب ها دانست. از دیگر آسیب ها، عدم توجه به شخصیتی افراد و اکتفا به هوش شناختی، عدم توجه به مفهوم و حفظ محوری، شرطی سازی و تک بعدی شدن افراد است و سوال اینجاست که آیا در آموزش و پرورش زمینه ای برای حل این اشکالات وجود دارد. به نظر می رسد که زیرساخت های لازم هنوز در آموزش و پرورش کشور فراهم نشده است.


وی افزود: تا زمانی که مشکل اشتغال و معیشتی در بسیاری از رشته ها، جبر روانی از سوی خانواده ها، دولتی بودن دانشگاه و محدود بودن ظرفیت حل نشود، حل کنکور میسر نیست.
ویس کریمی عنوان کرد: سلیقه ای بودن مدیریت ها به جای برنامه محور بودن یکی از ضعف های دولت ها می باشد. با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، گاهی دولت جدید تعهد رئیس جمهور دولت قبلی را نمی پذیرید.
وی تاکید کرد: مجلس نیز به مصوبات خود پایبند نیست، مجلس سال ۸۸ مصوبه ای در مورد جذب آموزش و پرورش انجام داده است که تاکنون ۱۱مورد الحاقیه به آن داده شده است.
ویس کریمی افزود: متاسفانه برای عدم اجرای قانون از طرف مدیران، اجرای بازخواست و مجازات جدی نداریم.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیهکنندگی علیرضاعاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌ رود.