وضعیت تئاتر در روزگار کرونا از نگاه هادی مرزبان؛

تئاتر با پایمردی اهالی‌اش ماندگار شده است

هادی مرزبان معتقد است تئاتر با پایمردی همه اهالی این حوزه ماندگار شده است.
به گزارش خبرگزاری تکریم خبر به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره لزوم تداوم فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی در دوران کرونا گفت: خوشبختانه تا به امروز به هر صورتی بود، حتی اگر شده با پایمردی همه بچه‌های تئاتر از پیر و جوان این حوزه ماندگار شده است، در مقطعی از لحاظ تاریخی تئاتر را نمی‌خواستند، اما اهالی این هنر ایستادگی کردند و ما امروز تئاتر داریم و تئاتر خوبی هم داریم.
وی افزود: تا اینکه سال گذشته بلای جهانی کرونا پیش آمد، اما مهم این بود که متولیان، دست اندرکاران و سیاست گذاران کشور فکری به حال بچه‌های تئاتر می‌کردند، حال آن که رویکرد مدیران به گونه‌ای است که یا وضعیت امروز تئاتر را چندان باور نکردند یا این حوزه اصلا برایشان مهم نیست.
این هنرمند ادامه داد: در شرایط امروز بسیار راحت است که ما به قول ضرب‌المثل معروف بگوییم: «سری را که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند» و از سر بی حوصلگی تمایلی به برقراری و تداوم تئاتر نداشته باشیم اما اگر دل سوز این ابر هنر ارزنده باشیم و بدانیم و بفهمیم که تئاتر تا چه اندازه می‌تواند در جامعه راهگشا باشد و رهنمودهای ارزنده‌ای برای مردم داشته باشد، دلسوز آن خواهیم بود.
مرزبان با اشاره به راهکار خود برای تداوم حیات تئاتر در دوران کرونا، بیان کرد: من از ابتدای همه گیری ویروس کرونا گفتم نمی‌توانیم تماشاچی به سالن‌ها بیاوریم و باید فکری کنیم و تنها راه‌حل برای تداوم حیات تئاتر حرکت به سمت تولید و اجرای تله تئاتر است. این حرکت‌هایی که در فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود بازی و هتک حرمت به تئاتر است. تئاتر جایگاه و مراسمی قابل احترام دارد و نمی‌توان در گوشی موبایل و هر مکانی به تماشای آن نشست.
وی افزود: برای تولید تئاتر به سه مورد نیاز داریم، مکان اجرا، مجری و تماشاچی. در حال حاضر مکان اجرا را از دست داده‌ایم اما نباید خیال خود را راحت کنیم که دیگر نمی‌شود تئاتر اجرا کرد. با توجه به اینکه کرونا تا یکی دو سال دیگر با ما همراه خواهد بود، باید فکری به حال تئاتر کنیم وگرنه بعدها در کتاب‌ها خواهیم خواند که هنری به نام تئاتر در کشور وجود داشت.
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: راه‌حل امروز حرکت به سمت تله تئاتر است، که دو خاصیت دارد، اول اینکه هنرمندان حوزه تئاتر نیاز به کار دارند چراکه مانند تمامی افراد باید زندگی خود را بگذرانند و معیشت شان را تامین کنند، به همین دلیل می‌توان با تله تئاتر کمکی به آن‌ها کرد. دوم اینکه ما تئاتر خواهیم داشت و تماشاچی بدون آنکه در سالن حضور پیدا کند تا در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرد، تئاتر را با شرایطی محترمانه تماشا می‌کند.
مرزبان همچنین گفت: به نظرم بهترین اقدام که توسط سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر انجام شده است حضور بخش تله تئاتر است که می تواند بعد از گذشت ۱۰ سال و بازگشت دوباره به جشنواره در این دوره مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار بگیرد.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن ۹۹ برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.