اندازه فونت : +

تظاهرات جهانی میلیونی علیه سیاست‌ دولت‌ها در قبال تغییرات اقلیمی

بیش از ۱۵۰ کشور جهان روز جمعه عرصه تظاهرات علیه اقدامات ناکافی دولت‌ها جهت جلوگیری از تشدید گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی بود.

به نوشته روزنامه «گاردین»، ده‌ها هزار بریتانیایی «در حمایت از کره زمین» روز جمعه در خیابان‌های مناطق مختلفی از این کشور نظیر «لندن»‌، «منچستر»، «کمبریج»، «بریستول»، «آکسفورد» و «برایتون» حاضر شدند.

این روزنامه نوشت، شهردارهای «نیویورک»، «پاریس»، «لس آنجلس» و «کپنهاگ» در بیانیه‌ای مشترک، از این اعتراضات جهانی حمایت کردند. «صادق خان» شهردار لندن نیز در حساب شخصی توئیتر خود با تمام کسانی که در این تظاهرات جهانی شرکت کرده‌اند ابراز همبستگی کرد.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس در جمع تظاهرکنندگان لندن به سخنرانی پرداخت. او پیش از آغاز سخنرانی در حساب شخصی توئیترش نوشت: «مفتخرم که به بزرگترین بسیج [مردم] علیه بحران اقلیمی در لندن برای درخواست [از دولت] جهت وارد عمل شدن ملحق می‌شوم».

تظاهرات جهانی میلیونی در اعتراض به تغییرات اقلیمی که اغلب شرکت‌کنندگان آن را نوجوانان تشکیل می‌دهند، در کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، استرالیا، لهستان، اوکراین، چین، یونان، آفریقای جنوبی، تایلند، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، کره جنوبی کشور-جزایر اقیانوسیه که در خطر زیر آب رفتن قرار گرفته‌اند نظیر توالو و کریباتی نیز برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات‌ها از مقامات سیاسی و روسای دولت‌ها در اقصی‌نقاط جهان درخواست کردند آینده کره زمین را فدای عواید سرمایه‌داری و صنعتی شدن نکنند.

این تظاهرات در پی دعوت «گرتا تانبرگ» نوجوان سوئدی فعال محیط زیست برگزار شده است. سازمان ملل اعلام کرده است هفته آینده نشستی را با موضوع رسیدگی به وضعیت تغییرات اقلیمی برگزار می‌کند.

به‌گفته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان»، تخمین زده می‌شود در آمریکا نیز حدود یک میلیون و صد هزار نفر در تظاهرات شرکت کنند.

 

مطالب مرتبط