با نزدیک شدن به اجتماع بزرگ اربعین

تمهیدات راهپیمایی عظیم اربعین ۹۸

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت : اقدامات گسترده ای برای امنیت زائران در داخل ایران و عراق انجام شده است و همه چیز آماده راهپیمایی عظیم معنوی اربعین است.

به‌گزارش تکریم خبر  احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: از ابتدای شهریور که ثبت نام در سامانه سماح شروع شده تاکنون یک میلیون و صدهزار نفر ثبت نام کرده اند که هرچه به اربعین نزدیک می شویم به آمار ثبت نامی افزوده می شود.
او افزود: به دلیل لغو ویزا بین ایران و عراق آمارها رو به افزایش است.
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: اربعین یکی از موضوعات مهم دستگاه های متولی و مسئول است به همین دلیل امسال نسبت به سالهای قبل آماده تریم. موکب ها آماده هستند و بخشی هم به عراق منتقل شده است.
او درباره مهمترین اقدامات گفت: بخشی از هماهنگی ها درباره توافقات با دولت عراق است که انجام شده است و تفاهمات خوبی داشته ایم دولت عراق همراهی خوبی با ما داشته است. در داخل کشور نیز زیرساخت ها، جاده ها، پارکینک ها و امکانات لازم برای زائرین، موکب ها، آبرسانی به شهرهای مرزی و پایانه های مرزی و تهیه آب های بسته بندی، سایه بان، حمام، بیمارستان های صحرایی فراهم است واقدامات گسترده ای برای امنیت زائران در داخل کشور و کشور عراق انجام شده است.
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت : با توجه به فراهم شدن معبرهای مناسب هیچ منعی برای استفاده از خودروی شخصی وجود ندارد . برای مرز خسروی نیز در حال افزایش زمان استفاده هستیم . امسال در مرزها امکان ۲۲۰ هزار پارکینگ شخصی فراهم است که نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.
محمدی‌فر درباره بیمه زائران گفت: از سال ۱۳۹۵ مسئولیت راهپیمایی اربعین به وزارت کشور واگذار شد و در قالب ستاد مرکزی اربعین مدیریت، پایش و پوشش این جمعیت بزرگ به عهده این ستاد است و بیمه بعنوان پشتیبان زائرین برای حمایت های همه جانبه در نظر گرفته شد. برای ما امنیت و سلامت زائران بسیار مهم است که بیمه زائران در جهت حمایت و پوشش از مصوبات ستاد مرکزی اربعین است.
او افزود در مجموع با تلاش های ستاد مرکزی اربعین ویزای زائران اربعین حذف شد و تمام اقدامات ستاد در راستای حمایت از زائرین اربعین است. بیمه زائران نیز بسیار مهم است که در جهت حمایت از زائرین با کمترین (حداقل) انجام شده است. بیمه حوادث ناشی از اقدمات مختلف تا ۳۶۰میلیون تعهد پرداخت داده است. بیمه فوت زائر و انتقال تا محل زندگی برای آسیب دیدگان انجام می شود.
مجید عبداللهی دبیرکمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین هم گفت: ۲ سیاست کلیدی در دست زیر ساخت ستاد مرکزی قرار گرفته است یکی خدمات پایدار یکی دسترسی به این خدمات است که کمیته زیرساخت با این دو رویکرد انجام فعالیت کرده است.
او گفت : مجموعه فعالیت ها در حوزه مواصلاتی و راهها، زیرساخت های ارتباطی، زیرساخت های پولی و بانکی بعنوان نیاز جدی زائران و زیرساخت های حوزه آب و برق است که انجام شده است و به دستگاه ها موارد ابلاغ شده است.
مجید عبداللهی افزود فعالیت های مربوط به حوزه زیرساخت ها از آبان ماه گذشته شروع شده است که امسال درباره ایمن سازی راهها در دستور قرار گرفته است که ایمن سازی راهها به عنوان سیاست برای دسترسی بهتر زائران در نظر گرفته شده است همچنین در زیرساخت های رفاهی توسعه گسترده ای داشته ایم که نسبت به سال گذشته به طور مثال ۷۰۰ چشمه بهداشتی افزایش داشته است که در مجموع بسترسازی زیرساختی برای خدمات رفاهی نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.
دبیر کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین گفت: هفته گذشته در بازدیدی که از مرز شلمچه داشتیم لکه گیری ها و روکش آسفالت راهها انجام شده است. در چذابه نیز به دلیل نزدیکی به هور که به واسطه سیل آسیب دیده ترمیم انجام شده است مشکلات به تدریج مرتفع خواهد شد.
مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از بزرگترین عملیات های لجستیکی است بنابراین مدیریت برنامه ریزی بسیار مهم است. وضعیت راهها نسبت به سال گذشته بهتر شده است، با آسیب شناسی که نسبت به سال گذشته انجام شده و باکمربندی های ایجاد شده متعهد شدیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که از ناوگان حمل و نقل به ویژه حمل و نقل اتوبوسی به بهترین شیوه استفاده شود.
او افزود: با برنامه ریزی خاصی که انجام شده ۵۰ درصد عملکرد ناوگان حمل و نقل پیشرفت داشته است.
او افزود: ایام طرح اربعین از ۱۷ مهر آغاز می شود و تا سوم آبان ادامه دارد.
مهران قربانی گفت یک روز قبل و یک روز بعد از اربعین اوج بازگشت ها در نظر گرفته شده است که ۸ هزار دستگاه اتوبوسی که داریم کار حمل و نقل مسافران را انجام خواهند داد و برای مرزهای شلمچه و چذابه تمهیدات لازم انجام شده است. برای مرز مهران سه شهر کرمانشاه، اندیمشک و همدان پشتیبان در نظر گرفته شده است که بعد از انتقال زائران به این سه شهر امکانات حمل و نقل و اتوبوس در نظر گرفته شده است.
به گفته قربانی با توجه به پارکینگ‌های خودرو‌های شخصی و معبر‌های لازم توصیه می‌شود زائرین از وسیله نقلیه خود استفاده نکنند.
او گفت: برای سفر اربعین هموطنان می‌توانند هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند هم از وسایل شخصی که شرایط کاپوتاژ برای مراجعه به گمرک و دریافت گواهینامه نیز الزامی است. برای اتوبوس‌های دربستی مرز چذابه، برای وسایل شخصی نیز مرز چذابه و شلمچه در نظر گرفته شده است.