سازمان حج و زیارت، وکیل زائر در مطالبه و استیفای حقوقشان

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ما در حکم وکیل زائران در مطالبه و استیفای حقوق شان هستیم و باید حقوق آنان و شرح وظایف خود را به درستی شناخته و همه تلاش خود را در تحقق مطابات آنها و وظایف خود انجام دهیم.

به‌گزارش تکریم خبر به نقل از  سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان روز سه شنبه در جلسه ستاد منطقه دو مدینه با حضور تعدادی از مجموعه مدیران، انبارداران و خانه داران هتل های محل اسکان زائران افزود: تاکید بر تسهیل امور زائران است و باید توجه داشته باشیم که مدت حضور زائران در مدینه بسیار کوتاه است و باید به انتظارات و توقعات آنان به طور جدی توجه شود.
وی اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در انجام صحیح و دقیق وظایف و امور زائران آن است که در این عملیات هر کسی شرح وظایف خود را به طور دقیق بداند چنانکه بسیاری از شما سال ها تجربه دارید و با این وظایف به خوبی آشنا هستید از این رو باید در حوزه های مختلف از خانه داری، تا توزیع غذا و تامین تدارکات و نقشی مهمی که انباردارها در توزیع بیت المال و هزینه کرد آن در جای صحیح دارند.
رشیدیان برای رسیدن به نتیجه مناسب و مطلوب، هم افزایی، هماهنگی، همکاری و هم پوشانی مدیران بخش های مختلف فعال در این حوزه را ضرورت اساسی خواند و گفت: زمانی برای هماهنگ شدن نداریم و از ۱۷ تیرماه که زائر وارد شده است، باید عین خدمات را به بهترین شکل ارائه دهیم و در این میان اگر جایی نقصی باشد، شاید خیلی فرصت جبران و ترمیم آنها را برای زائرانی که خدمات کمتر دریافت کرده اند، نداشته باشیم، از این رو بسیار مهم است حقوق زائر را در زمان خودش بدهیم.
وی تصریح کرد: در تمامی مباحثی که در قراردادها و تفاهم نامه ها با طرف های عربستانی به جمع بندی و امضا رسانده ایم، وکیل زائران و مسئول پیگیری و عملیاتی کردن آنها برای زائران هستیم تا در زمان و مکان خود تامین شود و در واقع به نوعی حق الناس بر گردن ماست.
رشیدیان اظهار کرد: اگر به جایی از کار اعم از حوزه های تغذیه، اسکان و غیره ضعف و نقدی وارد است، باید سریع نسبت به حل آن اقدام شود ضمن آنکه حمل و نقل حجاج ایرانی هم با قراردادهای منعقد، وضعیت خوبی دارد و اتوبوس های مناسب و خوبی تامین شده است اما نظارت بر حسن خدمات و تمیزی آنان و اخذ خدمات مناسب از این ناوگان وظیفه ماست زیرا ما وکیل زائر هستیم و او صاحب هتل، شرکت های حمل و نقلی و غیره را نمی شناسد و طرف او ما هستیم.
وی تصریح کرد: تلاش همه ما بر آن است که در ارائه این خدمات، شرایطی را ایجاد کنیم که زائران ما در آرامش ذهنی و جسمی اعم از وضعیت مناسب مسکن، تغذیه و حمل و نقل مناسب، زیارت معنوی خود را با فراغ بال پیگیری کند.

طبخ غذا با رعایت کیفیت، ذائقه و شرایط زائران
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به طبخ غذای زائران کشورمان در شهرهای مدینه و مکه گفت: این طبخ غذا با رعایت کیفیت، ذائقه و شرایط جسمی زائران انجام می گیرد.

رشیدیان با بیان اینکه در کنار استطاعت مالی، استطاعت جسمی زائران از جمله مباحث مهم است، افزود: برای آنکه این توان جسمی حفظ شود و فرد بتواند اعمال خود را به خوبی انجام داده و بهره و حظ معنوی لازم را ببرد باید تغذیه مناسب داشته باشد.
وی ادامه داد: به این منظور از سال قبل در قالب کارگروه های مختلف میزان کالری، نوع ذائقه و بیماری های موجود در حجاج بررسی شد و گروه های مختلفی برای تامین اقلام مورد نیاز و تدارکات لازم در حوزه غذایی طی ماه های گذشته فعالیت فشرده ای داشتند.

رشیدیان عنوان کرد: با وجود پخت حجم قابل توجهی غذا، توسط هر آشپزخانه در هر وعده غذایی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده رعایت ذائقه های مختلف با توجه به پراکندگی و گستردگی زائران که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور هستند مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: بر این اساس امروز در مجموع بازدیدها شاهدیم اکثر زائران از نوع غذاها، تنوع و کیفیت آن راضی هستند اما همان اندک نقدها و نارضایتی هایی هم باید مورد توجه قرار گیرد وموظف به برطرف کردن آنها هستیم.
رشیدیان تصریح کرد: به عنوان نمونه در بحث غذاهای رژیمی با توجه به ذائقه افراد باید به شکل خاصی پخت شود که در این رابطه از آشپزخانه ها خواسته شد این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
وی طی این بازدید به همراه حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از آشپزخانه های دو هتل خود پخت و چند انبار مواد غذایی در مدینه بازدید کرد.