مصاحبه با نویسنده سریال نرجس خاتون

سریال نرجس خاتون کاری متفاوت و اثر گذار

خبرگزاری تکریم خبر در گفتگویی با خانم شهرزاد مظفری اصیل مسئول گروه نویسندگان فیلم نامه سریال نرجس خاتون سلام الله علیها ، به بررسی روند نگارش فیلمنامه این سریال پرداخته است .

طرح تحقیق درباره نرجس خاتون را از چه زمانی آغاز کردید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم کل لولیک الحجه بن الحسن. سال ۸۶ بود که به واسطه یک داستان کوتاه از بی بی نرجس خاتون سلام الله علیها، به فکر ایجاد اثری جامع و کامل با محوریت زندگی این بانو افتادم. تحقیقات را به آرامی و با سعه صدر در کتابخانه های آستان قدس رضوی، مسجد مقدس جمکران، حضرت معصومه سلام الله علیها ، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السلام و کتابخانه ملی ایران در پیش گرفتم. آن زمان هنوز منابع به درستی پیرامون سیره مادر گرامی امام حجت ارواحنا له الفداء کامل و طبقه بندی شده نبود. و ما موفق شدیم تا آغاز سال ۹۰، تمامی مستندات مکتوب و مقالات مربوطه را از دل منابع ایرانی و اسلامی استخراج کنیم. اما باز حلقه های مفقود بسیار و تحریفات بسیاری دامنگیر این سرگذشت بود که متاسفانه به دلیل خفقان موجود در جوامع علیه تشیع ، مورخان ما موفق نشدند تمامی وقایع را به درستی نقل کنند. اما مع ذلک، شاکله اصلی که باید برای نگارش قصه درنظر می گرفتیم را به دست آورده بودیم اما تا تکمیل مراحل تحقیق و پژوهش، جرئت نگارش متن نداشتیم. بحمدلله شرایطی فراهم شد تا از منابع فرامرزی بهره وافی ببریم. بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب که طراح و متولی ساخت این پروژه عظیم است در این خصوص اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده است و زمینه را برای نگارش یک کار قوی و جهانی فراهم نموده است. برای نگارش این کار کتاب هایی که در تاریخ مسیحیت راجع به این شاهزاده خانم رومی نگاشته شده است ، از کتابخانه های ایتالیا، قبرس، ترکیه، سوریه و عراق مورد کاوش و بررسی قرار گرفتند و ما با مرور این تاریخ که کاملا بدون تعصب راجع به شاهزادگان رومی سخن به میان آورده بود، موفق شدیم تقریبا به تمامی حلقه های مفقود زندگی بانو دست پیدا کنیم. منابعی که بعید میدانم به رؤیت محققی از طیف اسلامی رسیده باشد و بنده این سعادت را پیدا کردم.

چه مشاورین و کارشناسانی با شما در نگارش این پروژه همکاری می کنند؟

الحمدلله توفیق یار بود تا در این مسیر پرتلاطم، از همدلی و راهنمایی های اساتید و کارشناسان زبده و صاحب نامی بهره مند شویم و با توجه به اینکه مجری طرح این پروژه عظیم بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب می باشد تلاش وافری داشتند که از چهرهای مطرح و اساتید در حوزه تاریخ و دین استفاده کنیم و هم چنین فیلمنامه در هر بخش به تایید مراجع تقلید و علمای بزرگ دینی برسد . در نگارش این فیلمنامه جناب آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی به عنوان کارشناس تاریخی مذهبی در کنار پروژه خواهند بود. رایزنی هایی هم با موسسه مصاف ایرانیان داریم تا إن شاء الله بتوانیم از نیروی خلاق و تازه نفس که در زمینه فرهنگ و تاریخ مهدویت ، صاحب ذوق و نظر می باشد، استفاده کنیم. ارسال طرح جامع به بنیاد فرهنگی مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در شهر مقدس قم در برنامه نگارشی ما قرار گرفته و خدا بخواهد از بیانات و راهنمایی های آگاهی بخش استاد حاج مرتضی خاتمی خوانساری بهره وافی را خواهیم برد و براساس برنامه ارائه شده از سوی تهیه کننده محترم قرار است ان شاء الله دیدارهایی با مراجع بزرگ تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله جوادی آملی و حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی داشته باشیم و از نگاه های جامع این بزرگواران در زمینه تاریخ مهدویت و چگونگی زیبانگاری در داستان اهل بیت علیهم السلام فیض کامل خواهیم برد.

روند تحقیق کار به چه صورتی بوده و از چه منابعی استفاده کردید؟

همانطور که عرض کردم، روند تحقیقی کار از دهه هشتاد آغاز و در سالهای ۹۳ تا ۹۷ سیر جامع و جهان شمولی به خود گرفت. منابع ما روزافزون و دسترسی ما به کتابخانه های دنیا آسان تر شد. دوستان گرامی هم بودند که در کشورهای مختلف، به ما در پیدا کردن متون باستانی و ترجمه آنها مساعدت فراوان مبذول داشتند. سرگذشت نرجس خاتون سلام الله علیها بی شباهت به قصه انبیاء در قرآن و ائمه اطهار علیهم السلام در کتب روایی نیست، لیکن تتبع و تحقیق عمیق می طلبید تا بتوانیم حقیقت این سرگذشت پندآموز را از لابلای متون کهن و آیات روایی استخراج کنیم. شکرانه خدا، تمامی پژوهش این فیلمنامه به طور جامع و کامل انجام شد و برای تبدیل به متنی کمال یافته مهیاست.

 

چه مدت زمان برای نگارش فیلم نامه در نظر گرفته شده است ؟

ببینید، از آنجا که سریال نرجس خاتون سلام الله علیها، نخستین اثر دراماتیک مصور راجع به زندگی منجی عالم بشریت، حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف به حساب می آید، و با توجه به حساسیت موضوع و لزوم دقت و شکیبایی در پردازش هرچه بهتر رویدادها و برگردان ترجمان تاریخی به ملودرام تلویزیونی، باید وقت کافی برای نگارش متن در نظر گرفت و تا ان شاء الله اثری مقبول و قابل دفاع از آب دربیاید. امام ما مهدی علیه السلام، سزاوار بهترین متن و بهترین ساخته ی هنری فاخر در تاریخ سینما و تلویزیون هستند. مدت زمان تقریبی که برای نگارش متن پیش بینی کردیم بین یکسال تا یکسال و نیم خواهد بود.

این مجموعه در چند قسمت تهیه می شود؟

نظر بنده و تهیه کننده محترم روی ۵۰ قسمت بود که خب با بررسی دقیق داستان به این نتیجه رسیدیم که کار، کشش تبدیل به یک سریال ۶۰ قسمتی با مدت زمان هر قسمت، ۵۰ دقیقه و استخراج یک نسخه سینمایی از آن را داراست.

چه نامی برای این سریال تاریخی پیشنهاد داده اید؟

در وهله اول بنا بود نام مبارک « نرجس خاتون » بر روی اثر قید شود، لیکن با توجه به شرایط امروز سینمای جهان و مواجهه با طیف انبوه مخاطبان جهانی و آشنایی با ذائقه بیننده ی امروز، تصمیم گرفتیم تا عنوانی دراماتیک مناسب با روحیات قصه را انتخاب کنیم. عنوانی که با مستندات بومی جغرافیای زندگی بانو نرجس سلام الله علیها مطابقت داشته باشد و در عین حال، پرده از سرنوشت این بزرگزاده بردارد. « تقدیر پرنسس »، عنوان نهایی پیشنهادی من برای این سریال خواهد بود که البته انتخاب نام نهایی با مشورت با عوامل اصلی این پروژه عظیم خواهد بود.

چقدر از مستندات این فیلمنامه براساس حقیقت است؟

فیلمنامه نویس هرچقدر هم به منابع و مطالب تاریخی پایبند باشد، موظف است مطالب منقول در کتب را به تصویر بکشد و این نمایش دراماتیک، مستلزم ورود دنیای تخیل به عالم تاریخ است. مخاطب اگر بناست تماما به تماشای تاریخ بنشیند، خب امکان این هست که به مطالعه کتب مربوطه و یا تماشای مستندهای ساخته شده در این باره مراجعه کند، لیکن یک اثر نمایشی، لاجرم مستلزم تلفیق درست و به جای عناصر خیال با مفاهیم تاریخ دین است. بدیهی است ما تا آنجا به عنصر خیال متوسل شده ایم که معارضه ای با مستندات تاریخی نداشته باشد. مع ذلک امیدوارم این اثر بر دل عاشقان امام موعود بنشیند.

سخن پایانی

این سریال عرض ارادتی است نسبت به ساحت مبارک صاحب عصر ارواحنا له الفداء و إن شاء الله باقیات صالحات ما در یوم لاینفع مال و لا بنون خواهد بود. خداوند سبحان را شاکرم که توفیق نگارش این قصه شامل حال این کمترین شد و از محبت خالصانه و اعتماد شورای عالی مدیران بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب که بنده حقیر را جهت پذیرش این مسئولیت مقدس برگزیدند و همانطور که عرض کردم ایده و طرح اصلی و  مجری این طرح عظیم  بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب میباشد و اینجانب از  بین چندین فیلنامه نویس در مصاحبه ای که خدمت دبیرکل محترم جناب آقای دکتر محمدمهدی مومنی ها و ریاست محترم بنیاد جناب آقای دکتر علیرضا ابوالفضلی بودیم، به لطف خدا حائز صلاحیت شده و بنا به تصمیم شورای عالی بنیاد این امر مقدس به اینجانب محول گردید که جا دارد صمیمانه از این دو بزرگوار کمال امتنان را داشته باشم.

امیدوارم روزهای خوبی پیش روی این پروژه عظیم قرار بگیرد و این سریال، قدمی سازنده در نشر مفاهیم مهدویت و القای فرهنگ انتظار و ایضا بستری برای آماده سازی جوامع آزادیخواه جهت پذیرش واقعه ظهور و عشق به امام خوبی ها، حضرت قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. اللهم صلی علی محمد و آله الاطهار و عجل فی فرج مولانا