معاون امور مجلس و استانهای بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب

لزوم نگاه نو به جایگاه اجتماعی زنان

بسم الله الرحمن الرحیم

با سپری شدن بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی،آنچه هم اکنون در ایران اسلامی در حوزه ی زنان شاهد هستیم و از برکات ،نظام مقدس جمهوری اسلامی لحاظ می شود،ارزش نهادن به مقام والای زن در جامعه می باشد.

با توجّه به نگاه هدفمند رهبرمعظّم انقلاب (مدّظلّه‌العالی) به مسائل زنان با وجود رویکرد تمدن‌گرایی اسلامی که معظم له دارند؛ جایگاه اجتماعی زنان، تعلیم و‌تربیت زنان و نقش زن در انقلاب اسلامی از دغدغه های ایشان بوده است وضروری است که خطوط معیارهای اسلامی متناسب با شرایط زمان و‌‌مکان در زمینه‌ی حضور اجتماعی زنان بازنگری گردد.

اصل بیست و یکم قانون اساسی معطوف به حقوق زن است دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید.

در اصل بیستم قانون اساسی همه افراد ملت اعم از زن و مرد بطور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب نیز اسلام برای مرد و زن، این بینش را قائل است که این دو موجود، از لحاظ حقوق اساسی جامعه، ارزش‌های معنوی، هدف‌های بزرگ، برخورداری از معنویات و در زمینه‌ علم و سلوک الی‌الله، هیچ تفاوتی با هم ندارند.

هم اکنون و بعد از سپری شدن این ۴ دهه ، می توانیم با افتخار بگوییم که زنان جوان، ارزشی، مدیر و توانمندی داریم که توانسته اند در عرصه های مختلف علمی،سیاسی ،مدیریتی در سطوح کلان ،افتخاراتی چه بسا عظیم را در سطوح مختلف جامعه و حتی جهان رقم بزنند.

هر چند  در دوره ها و دولتهای گذشته از وجود این زنان جوان و توانمند جامعه به غیر از برخی از چهره های شناخته شده ، که همواره از تجربیات آنان در عرصه های مختلف استفاده می شود،در سطح کلان کمتر استفاده شده است اما امید است هم اکنون که در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری ،سال ۱۴۰۰ ، قرار داریم ؛ نامزدهای محترم ریاست جمهوری،فارغ از نگاه سنتی رایج به قشر زنان ،در دهه ای که شاید بتوان بدرستی از آن تعبیر به دوران پروانگی نمود،چون نشانه های بلوغ از مردم این عصر در تمامی حوزه ها دیده می شود که تحت هدایت رهبری دانشمند و فرزانه،به این سطح از بلوغ رسیده اند،نگاهی ویژه به بانوان جوان،توانمند مدیر و مدبر این مرز بوم  داشته باشند و فضای خدمت و تجربه ی مدیریت کلان را برای این دسته از بانوان باز نمایند و از ظرفیت های آنان در اداره ی این مرز و بوم که با نثار خون شهدا ،هم اکنون دارای منزلت در جهان می باشد،استفاده نمایند.

 

والسلام

فاطمه رضایی ملک خیلی

معاون امور مجلس و استانهای بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب