نصب بیش از ۱۰ هزار خشت مطلا در حرم مطهر علوی

در ادامه پروژه ترمیم مناره ها و ایوان عمارت حرم مطهر علوی که توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرا می شود شورای آستان علوی از پیشرفت مراحل پروژه و ترمیم بیش از ۱۰ هزار خشت مطلا خبر داد.

به گزارش تکریم خبر ،‌فاتح الکرمانی از اعضای شورای آستان علوی و مسئول ناظر بر این پروژه اظهار داشت: مناره ها و ایوان طلا از مهمترین بخشهای عمارت تاریخی حرم مطهر علوی به شمار می روند و حفاظت و مرمت این اثر تاریخی از وظایف تولیت و شورای آستان به شمار می رود و بر این اساس طی پروژه ای ترمیم و تجدید طلاکاری مناره ها و ایوان را در سه مرحله انجام دادیم.

الکرمانی افزود: در مرحله نخست پروژه ترمیم مناره جنوبی را آغاز کردیم و در ابتدا و پیش از جدا نمودن خشتهای قدیمی تمامی آنها شماره گذاری گردید تا پس از ترمیم و تجدید طلاکاری همان خشت در جای اولش نصب شود.

عضو شورای آستان علوی در ادامه گفت: تعداد خشتهای مناره جنوبی (۴۵۱۳) قطعه بوده که تا کنون (۳۶۸۷) خشت ترمیمو طلاکاری و نصب شده اند. و تعداد خشتهای ایوان نیز (۱۷۰۵) می باشند.

مسئول ناظر بر پروژه ترمیم مناره ها و ایوان طلا تاکید کرد: تاکنون ۹۰% از مراحل ترمیم مناره جنوبی به انجام رسیده است و ترمیم قسمت فوقانی آرامگاه مقدس اردبیلی که زیر این مناره واقع است به پایان رسیده است.

الکرمانی در رابطه به مرحله دوم این پروژه اظهار داشت: در مرحله دوم پروژه مناره شمالی ترمیم می شود. تعداد خشتهای این مناره (۴۵۰۸) می باشند. در حال حاضر ترمیم سازه و زیرساخت مناره با استفاده از آجر و الیاف کربنی در حال انجام است و سنگ مرمر در قسمت پایه یا سکوی مناره و قسمت فوقانی آرامگاه علامه حلی در حال ترمیم است.

وی درباره مرحله سوم پروژه گفت: مرحله سوم پروژه ترمیم ایوان طلاست. تعداد خشتهای ایوان (۱۷۰۵) قطعه می باشد و در بخش فوقانی آرامگاه مقدس اردبیلی مراحل ترمیم به انجام رسیده است.