دبیرکل بنیاد

همه ادیان انسان را به توحید، اخلاق، معنویت، معاد و آخرت دعوت می‌کنند

زرتشتیان و پیروان دیگر ادیان در آرامش در شهرهای مختلف ایران زندگی می کنند و برای برگزاری مراسم های دینی از آزادی برخوردارند و براساس آیین خود عمل می کنند. صلح از اصول مشترک همه ادیان است و درکنارهم بودن، موانع ارتباط پیروان آنها را از میان برمی دارد.

مومنی ها دبیرکل بنیاد

به گزارش تکریم خبر  ، در آستانه  پنجم دی ماه، سالروز درگذشت زرتشت، دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب در گفت و گو با شفقنا با بیان اینکه دین زرتشت در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است، گفت: زرتشتیان همیشه مورد احترام بوده اند و همراه  پیروان دیگر اقلیت‌های دینی درنقاط مختلف ایران در آرامش زندگی می‌کنند.

محمد مهدی مومنی ها با تاکید بر اینکه براساس اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زرتشتیان برای برگزاری مراسم های دینی از آزادی برخوردارند و براساس آیین خود عمل می‌کنند، حضورنماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی را از دیگر نشانه های توجه  به پیروان زرتشت در ایران دانست.

به گفته وی اگر به سخنان پیامبر بزرگ آریایی اشو زرتشت اسپیتمان که  منادی و مبلغ پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است، نگاهی بیاندازیم، روشن می شود که وی هزاران سال پیش از یونانیان برشاخص های آزاد اندیشی، دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرده است.

مومنی ها به آموزه های زرتشت که در کتاب گاتها آمده‌است، اشاره کرد: ای مردم بهترین سخنان را به گوش هوش بشنوید و با اندیشه ای روشن و ژرف بینی آنها را بررسی کنید. هرمرد و زنی باید خودش راه نیک و بد را برگزیند، پیش از فرا رسیدن روز واپسین همه به پا خیزید و در گسترش آیین راستی بکوشید.( یسنا ۳۰، بند ۲)

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه در بخشی دیگر از آموزه های زرتشت پیام‌آور خردگرایی و آزادی اندیشه آمده است برای ایجاد صلح، ثبات، پیشرفت و شادی برای زندگی در جهان، مردم باید افراد شایسته را انتخاب کنند، یادآور شد: پنجم دی ماه سالروز درگذشت زرتشت، پیامبر ایرانی است و در این روز هموطنان زرتشتی در شهرهای مختلف با نیایش همگانی این روز را گرامی می‌دارند.

به گفته وی پنجم دیماه در گاهنامه ایرانی زرتشتیان تنها روزی است که جشن نیست، ولی روز سوگواری هم نیست؛ در این روز زرتشتیان گردهم می‌آیند و به نیایش، خواندن گاتها و پختن آش می‌پردازند، ولی به هیچ وجه سوگواری  نمی کنند و یا جامه‌ سیاه نمی پوشند.

مومنی ها افزود : در تهران و محلات زرتشتی‌نشین شهرهای  یزد، اردکان ، تفت ، میبد، از سوی پیروان این کیش، آیین های مختلفی در روز۵ دی ماه  برگزار می شود و  در این مراسم یکی از موبدان زرتشتی بخش‌هایی از اوستا را می خواند و زرتشتیان به صورت دسته‌جمعی دعا و نیایش می کنند.

به گفته وی یکی دیگرازسنت‌های این مراسم، دود کردن عود واسپند برای شادی ارواح در گذشتگان است و در پایان مراسم دعا ونیایش، به رسم تبرک بسته‌های آجیل و تنقلات بین زرتشتیان توزیع خواهد شد. براساس سنت زرتشتیان بانوان باید در آتشکده پوشش سفید بر سر داشته باشند و مردان نیزکلاه‌های سفیدی بر سر می گذارند.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب تعداد زرتشتیان جهان  را حدود ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: ۳۰هزار نفر از پیروان زرتشت  در ایران زندگی می کنند که حدود ۶ هزار نفر از آنها ساکن استان یزد هستند.

مومنی ها معروف ترین  زیارتگاه زرتشتیان را « چک چک » در شهرستان اردکان دانست و به دیگر بناهای معروف زرتشتیان آتشکده و دخمه در شهر یزد اشاره کرد.

وی تاکید کرد که همه ادیان انسان را به توحید، اخلاق، معنویت، معاد و آخرت دعوت می‌کنند و این به معنای آن است که  در اصول یکی هستند و در متن ادیان آسمانی به صلح و کنار هم بودن دعوت شده است، پس مانعی از نظر محتوا برای  ارتباط میان ادیان وجود ندارد.