ورود نیم میلیون زائر به خاک عربستان

وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد تعداد ۴۶۷ هزار و ۸۵۴ زائر از کشورهای مختلف اسلامی برای انجام مناسک حج تمتع تا روز جمعه وارد خاک این کشور شده اند.

به‌گزارش تکریم خبر، بر اساس اطلاعیه وزارت حج و عمره عربستان که در خبرگزاری رسمی این کشور (واس) انتشار یافت، از مجموع حجاجی که تاکنون وارد سرزمین وحی شده اند، ورود تعداد ۴۵۸ هزار و ۶۵۱ نفر از طریق مرز هوایی، پنج هزار و ۲۱۵ نفر از مرز زمینی و سه هزار و ۹۸۸ نفر نیز از مرز دریایی صورت گرفته است.
دولت عربستان شمار کل کسانی را که برای انجام مناسک حج تمتع در سال جاری وارد این کشور می شوند اعلام نکرده است اما برآورد می شود شمار آنها در سال جاری به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.
در همین حال، رییس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران امروز در مدینه منوره اعلام کرد که تاکنون ۳۴ هزار و ۸۹۸ تن از زائران، عوامل و دست اندرکاران حج از ایران وارد عربستان شده اند و برای ۶۸ هزار و ۷۲۷ نفر نیز روادید این کشور صادر شده است.
وی افزود: تاکنون، در مجموع ۷۷ درصد از مجموع ۸۹ هزار حاجی ایرانی و عوامل و دست اندرکاران حج کشورمان ، روادید عربستان را دریافت کرده اند.
انتقال تمامی حجاج ایرانی از طریق هوایی و توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) صورت می گیرد.
به گفته آقای رشیدیان، تاکنون ۱۴۲ پرواز از ۱۰ فرودگاه کشور حجاج ایرانی را به شهرهای مدینه و جده منتقل کرده اند.
از سوی دیگر، وزارت حج و عمره عربستان گزارش داد: سال گذشته در مجموع تعداد دو میلیون و ۳۷۱ هزار و ۶۷۵ نفر مناسک حج تمتع را به جای آوردند که از این تعداد، یک میلیون و ۷۵۸ هزار و ۷۲۲ نفر حجاج خارج از کشور و ۶۱۲ هزار و ۹۵۳ نفر اتباع عربستان بودند.
همچنین از مجموع حجاج، تعداد یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۲۷ نفر را مردان و یک میلیون و ۴۴ هزار و ۵۴۸ نفر را زنان تشکیل می دادند.
بر اساس این گزارش، از مجموع کسانی که سال گذشته مناسک حج را به جای آوردند، تعداد یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۹۳۶ نفر با هواپیما ، ۱۶ هزار و ۱۶۳ نفر با کشتی و ۸۵ هزار و ۶۲۳ نفر با خودروی شخصی یا عمومی به عربستان سفر کرده بودند