بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب

طراحی قرآن براساس روانشناسی رنگها، اقدامی نوین برای فهم آیات

به مناسبت تکمیل طرح قرآن براساس روانشناسی رنگها ، در مورد این طرح بدیع  با ریحانه قاسمی ، پژوهشگر  و حافظ برتری کشوری قرآن کریم و مسئول گروه طراحی این قرآن ، گفتگو کردیم:

ویژگی اصلی این قرآن چیست؟

استفاده از روانشناسی رنگ؛ و لحاظ کردن جنبه بین المللی بودن قرآن  و برجسته ساختن  آیات مشترک در کتب مقدس ادیان ابراهمی و همینطور نمایاندن  آیات اخلاقی،  محرمات ، ادعیه و داستان های عبرت آموز اخلاقی و روشن گرانه  که در بین ادیان زنده جهان وجود دارند ، که همگی با  تفکیک رنگ آیات مشخص شده است.

ایده اصلی کار چگونه شکل گرفت؟

زمانی که  برای حفظ قرآن اقدام کردم ، متوجه شدم آیات  با توجه به مفهوم و معنای خودشون، پیام خاصی را القا می کنند و از جایی که رشته تحصلیم هم روانشناسی بود و با رنگ سر و کار داشتم در نهایت به این نتیجه رسیدم که هر کدام از آیات  دارای تنالیته رنگی هستند که می شود ان را به تصویر کشید و مدت ۱۱ سال کار تحققی و بررسی تطبیق این آیات با رنگ ها از جنبه های تفسیری، دینی، ادیانی، روانشناسی، و هنری به درازا کشید و حدود ۲ سال زمان کارهای گرافیکی طول کشید و حدود ۸ سال برای بررسی آیات مشترک بین قرآن و سایر کتب آسمانی و متمایز کردن از طریق رنگ که مجموعا ۲۱ سال زمان صرف شد تا بحمدلله با پیگیری های بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب به اتمام رسید و آماده چاپ گردیده است.

البته شایان ذکر هست که زبان رنگ ها در عرفان و فرهنگ بین ملل، با زبان رنگ در علم روانشناسی رنگ تفاوت داره ، و با انتخاب این زبان علمی، جنبه همگانی انتقال مفاهیم ایات قرآن حفظ شده است

ویژگی اصلی این قرآن چیست؟

استفاده از روانشناسی رنگ؛ و لحاظ کردن جنبه بین المللی بودن قرآن  و برجسته ساختن  ایات مشترک در کتب مقدس ادیان ابراهمی و همینطور نمایاندن  آیات اخلاقی،  محرمات ، ادعیه و  داستان های عبرت آموز اخلاقی و  روشن گرانه  که در بین ادیان زنده جهان وجود دارند ، که همگی با  تفکیک رنگ آیات مشخص شده است.

 

مخاطبان چگونه از طریق آن با مفاهیم آشنا می شوند؟

از طریق رنگ ها که  چون از طریق زبان علمی روانشناسی رنگ هست و به نوعی زبان مشترک بین کشورها همین  مورد هست  ، به راحتی متوجه  فحوای کلام الهی خواهند شد. هم مخاطبان مسلمان، هم غیر مسلمان و از برادران و خواهران  ادیان توحیدی به راحتی از طریق طیف رنگ های مشخص شده، ارتباط عاطفی با ایات و مفاهیم ، برقرار می کنند.

ضمن اینکه  باید اضافه کنم برخی از طیف رنگ ها صرفا در قران  وجود دارند ، مثل  دگرگونی های قیامت و یا  بر ملا کردن نیات و درونیات  کفار و منافقین که  بسیار هوشمندانه در کنار سایر ایات  قرار گرفته است. و این موارد را در سایر کتاب های آسمانی مشاهده نمی کنیم .

وحدت ادیان را چگونه نشان دادید؟

تقویت مشترکات بین ادیان توحیدی با استفاده از طیف رنگ های انتخاب شده بر اساس این علم(روانشناسی رنگ)

مثلا، طیف رنگ آبی(روشن و تیره)، طیف رنگ سبز(روشن و تیره) رنگ طلایی، رنگ قرمز و رنگ بنفش از جمله مفاهیمی هستند که  مشترکان اعتقادی و عرفانی و مذهبی بین ادیان توحیدی را  بیان می کنند.

پیش بینی شما از استقبال خوانندگان چگونه است؟

به حول و قوه الهی تاکنون هم   استقبال قشر فرهیخته  و تحصیلکرده بسیار خوب بوده، و هم  سایر افراد جامعه .

چون افرادی که  تخصصی در علوم قرآنی و  حوزوی ندارند، با  دیدن آیات، متوجه پیام نهفته در آن می شوند که این مسئله  بسیار مهم هست.

از جنبه دیگر برای حفاظ قرآن کریم، می تواند راهگشا باشد چون ایات را  از طریق رنگ ها دسته بندی کرده است و به نوعی حتی به حفظ موضوعی قرآن کمک خواهد کرد به طوریکه تا بحال گزارش داشتیم چندین موسسه حفظ قرآن، با معرفی این  قرآن ، به حفاظ گرامی ، درصدد کمک بیشتر به  تدبر همراه با حفظ آن بودند.

پژوهشگران  علوم ادیان هم  دسته دیگری هستند که  می توانند از این  قران بهره مند شوند، زیرا همانطور که عرض شد ، ایات  با دسته بندی رنگی خود ، وجوه مشترک ، قرآن را با کتب مقدس ادیان ابراهیمی را به اشتراک  بگذارد.

کودکان و نوجوانان هم  به راحتی می توانند از این  قران بهره بگیرند زیرا چینش رنگین ایات به نوعی تفاوت موضوعی ایات را نشان می دهد و مانع خستگی زودرس کودکان از قرائت قران  می شود.. و در نهایت  اینکه قاریان محترم قران کریم با تلاوت آیات  بدون  نیاز به  معنای آن، متوجه می شوند که  لحن و صوت خود را  چگونه  متناسب با ایات تحذیری یا  تنبیهی یا تشویقی، تنها با دیدن رنگ آیه عوض کنند.

این قران قابلیت استفاده از همه ترجمه ها با زبان های مختلف را دارد، و مسلمانان و حتی غیر مسلمانان دیگر کشورهای دنیا بر اساس رنگ، ( که  در دانشگاه های کشورهای غربی بسیار به آن پرداخته می شود) به  پیام  آیات وحیانی  پی خواهند برد و می توان گفت شاید مهم ترین وجه تمایز این شیوه با شیوه های مرسوم دیگر همین مسئله هست که برای همه مردم دنیا قابل استفاده و دسترسی هست.

سخن پایانی:

تمام سعی و تلاش بنده و همکاران در بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب این بوده که بتوان قرآن را بدون پیش داوری های معمولی که  متاسفانه شاهدش هستیم به دیگر مردمان ارائه کرد با استفاده از علم روز و زبان جدید و امیدم این هست که ان شا الله  شرمنده  رسول خدا (ص)و اهل بیت بزرگوارشان نباشیم و از همه مخاطبان استدعا دارم که  دعا برای تعجیل در امر فرج و  سلامتی حضرت صاحب را فراموش نفرمایند که بدون عنایت حضرتشان(عج) هیچیم.