انتخاب حد پوشش یا حجاب؛ بر عهده قانونگذار
سیدصالح هاشمی، پایهگذار طرح بینش مطهر، معتقد است اگر قبول دارید حجاب فطری است، پس باید حجاب یا حد پوشش را قانونگذار تعیین کند.
به گزارش تکریم به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی بدون توقف، چهارمین قسمت از سری جدید برنامههای بدون توقف، پانزدهم تیرماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شما اگر پذیرفتید که حجاب امر خوبی است اما گر این کار را انجام دهید ممکن است ریا و نفاق شود خوب باید با آن مبارزه کنید نه اینکه اصل مطلب را کنار بگذارید، تصریح کرد: متأسفانه یکی از گرفتاریهای امروز ما نفاق رسانهای در صداوسیما است.
وی ادامه داد: یک نفر میآید برای شما مدتها نقش با حجاب بازی میکند و بعد که میخواهد از رئیس صدا و سیما جایزه بگیرد میبینیم حجاب در خودش هیچ تأثیری نگذاشته است، پس چطور ممکن است حجاب او در مردم تأثیر بگذارد، یک نفر میآید نقش یک مذهبی محکم حزبالله لبنان را بازی میکند بعد عکسهای آنچنانیاش با سگ و رفقایش منتشر میشود این یعنی اینکه مردم ما با شما بازی کردیم. ما چه کسانی را داریم بزرگ میکنیم ما کسی را آوردیم با پول این جامعه بزرگش کردیم حالا میترسیم خودمان هم با او صحبت کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با ذکر این مطلب که هر کسی میپذیرد که پوشش باید حد و حدود داشته باشد، اظهار کرد: چه کسی باید حد و حدود آن را مشخص کند این حد و حدود در کشورهای دیگر توسط چه کسی مشخص میشود عقلای آنها که با انتخابات مشخص شدهاند، تعیین میکنند که حد و حدود پوشش باید چگونه باشد، فلسفه وجود قانون غیر از همین بحثهای اختلافی همین است که حدود را مشخص کند به هر حال ساز و کار چیدن قانون یعنی همین که حدود رفتاری در جامعه را مشخص کند که در این جامعه آراء و سلایق مختلف به هم ریختگی و فروریختگی جامعه را به همراه نداشته باشد.
این فعال حوزه تعلیم و تربیت همچنین عنوان کرد: خوب در مورد حجاب که میگوئیم دین چنین گفته آیا باید دینشناس نظر دهد یا خیر، باید جمعی از دینشناسان در مجلسی بنشینند استنباط خود را ارائه دهند، شاید شما به ذهنتان بیاید که در جمهوری اسلامی درست کردن این حجاب یک منفعتی برای مسؤلان دارد، بنده با این به شدت مخالفت میکنم و میگویم موضوع حجاب برای مسؤلان فعلی لااقل اصلاً دردسر است و بسیاری به دنبال این هستند که حجاب اختیاری باشد چون نمیخواهند درگیر این مسائل شوند.
هاشمی در ادامه یادآور شد: اگر قبول دارید حجاب فطری است، پس باید حجاب یا حد پوشش را قانونگذار تعیین کند و او یا باید از عقل بشری انتخاب کند یا از تاریخ، یا از عرف، یا از منابع دینی استفاده کند از هر کدام بخواهد استفاده کند قانون میچیند و این قانون یعنی حد، با یک جلسه که نمیتوانیم بگوئیم دین چه نظراتی درباره حجاب دارد، خداوند متعال چرا باید ما را به زحمت بیندازد که مثلاً بگوید خانم شما در این گرما باید این طوری حجاب داشته باشید برای اینکه من دلم میخواهد، خداوند که نیازی به حجاب ما ندارد خوب حتماً یک منفعتی هست آیا میتوانیم بگوئیم با همین عقلی که به من دادی همان توصیهای که کردی نمیخواهم انجام دهم.
رئیس گروه معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این جمله که «حق تعالی در بحث حجاب انعطاف داشته» اظهار کرد: نه این طور نیست، ما در قرآن قوانین ثابت داریم و متغیرات، متغیرات را اسلام داده دست جامعه مثلاً شما رنگ لباستان را گفتند خودتان انتخاب کنید اما پوشش فلسفهای دارد و فلسفه آن برای این است که جاذبههای جنسیتی در عین اینکه باید در خانواده تقویت شود در صحن اجتماع نباید ظهور و بروز پیدا کند، اجتماع برای کار و تلاش است، خوب اگر کسی مسائل خانه را بیاورد در دانشگاه آیا علم رشد میکند یا تنزل پیدا میکند.
وی همچنین تصریح کرد: بعضی کشورهای اروپایی آمدند حتی اختلاط زن و مرد را در دانشگاه جدا کردند بعد آمدند آمار گرفتند با اختلاط معدل فرض کنید ۵/۱۶ بود بدون اختلاط شد ۱۸، اینها دیگر کاری به خدا ندارند میگویند این بحث ارتباط جوانان در رشد علمی مشکل ایجاد میکند حالا ما اگر بخواهیم در این مملکت این صحبتها را بکنیم فوری میگویند شما دیکتاتور هستید، شما متحجر هستید. برای من سؤال است چرا در مدارسمان تفکیک داریم، بعد وقتی جوانان به سن بلوغ میرسند آن وقت این اختلاط انجام میشود تا به حال درباره این حرفها بحث و تصمیمگیری نشده و مدتها همین طور ادامه پیدا کرده است.
رئیس مرکز مطالعات تربیت اسلامی دانشگاه علمی، کاربردی در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما مثلاً در دانشگاه ام آی تی کسی که وارد میشود و بیحجاب است آیا لزوماً بیحیا هم است و فضای دانشگاه را به میزند» گفت: ما یک حجب و حیا داریم که حالت درونی انسان است که از طغیان نفسانیت نگهداری میکند، که به این حیا میگویند حیا سبب و نگدارنده عفت است، عفت انواع مختلفی دارد کسی که حجاب ندارد یک نوع از انواع عفت را که عفت بدنی است را رعایت نمیکند پس شما به صورت کلی نفرمائید کسی که حجاب ندارد بیحیا هست یا خیر؟ بفرمائید کسی که حجاب ندارد عفت بدنی را رعایت نمیکند.
هاشمی در ادامه اضافه کرد: حالا فرض کنید یک نفر در خانواده نمیخواهد در مقابل نامحرم حجاب داشته باشد اینجا خداوند میداند و خود شخص، اما شما وقتی بیحجاب به صحنه اجتماع وارد میشوید در این صورت سلامت و امنیت روانی جامعه را به خطر انداختهاید و به جامعه لطمه میزنید دیگر بحث خودتان نیست اینجا نمیتوانید بگوئید در دین اجباری نیست، حجاب از لحاظ شخصی بیاهمیت است اما وقتی حجاب آمد در جنبه اجتماعی مهم میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از گرفتاریهای موجود این است که خانواده میگوید مشکل حجاب تقصیر خانواده است و خانواده میگوید تقصیر اجتماع است و این دور سالیان سال است که ادامه دارد، عنوان کرد: خانواده نگران است که فرزندش رابه دانشگاه بفرستد یکی از الزامات حجاب دلیلش همان امنیت روانی و فردی است ما باید کشوری داشته باشیم که یک نوجوان که تازه یه سن بلوغ رسیده راحت بتواند داخل جامعه شود و همه فکر و ذهنش درگیر نشود، بعضی میگویند خوب نگاه نکند این چه منطقی است در بحثهای اجتماعی.
وی در پایان تصریح کرد: خوب رفتار این بیحجاب جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد حجاب برای امنیت روانی است و نشانش اینکه قرآن تصریح دارد خانمهایی که سن بالا دارند حجاب لازم ندارند درست خلاف فرهنگ ما که خانمی با ۷۰ سال سن با یک چشم در جامعه رفت و آمد میکند و دخترش برعکس، خدایی که این خانم را آفریده گفته حجابت را نمیخواهد داشته باشی اما آنجا که جاذبه ایجاد میکند و امنیت جامعه را به خطر میاندازد باید حجاب داشته باشد.