بیان احساسات کودکان در نقاشی

 

 

والدین با رویکرد آموزشی و تجهیزات مناسب نقاشی به رشد و شکوفایی کودک کمک می کنند

الهام شریفی کلیشادی  در مصاحبه با تکریم خبر گفت: برای بدست گرفتن قلم سن مشخصی ندارد ولی نقطه عطف نقاشی در ۳ سالگی است چرا که نقاشی کردن برای کودک فقط سرگرمی و لذت بردن از نقاشی نیست بلکه بیان احساسات و تجربیات او از زندگی است و در ۵ سال اول باید سعی شود زمینه یادگیری نقاشی برای کودک فراهم شود و والدین باید رویکرد آموزشی متناسب و تجهیزات مناسب نقاشی در هر سن را بدانند تا بتوانند به رشد و شکوفایی کودک کمک کنند


وی افزود: هنر بخشی از زندگی همه ما است و به آن نیازمندیم، لذت شنیدن نوایی آرام بخش، تماشای فیلم که بخشی از حرف های ناگفته ما را بیان می کند. هنر، راهی برای بازیافتن آرامش روحی، جسمی و وسیله ای برای برقراری ارتباط دنیای درونی و بیرونی انسان است . در این دوران کرونا با وجود مشکلاتی که بر سر راه همه قرار دارد از قبیل ارتباط برقرار کردن، انواع آموزشها که اغلب به طور خود آموخته در هنگام ایجاد روابط با دیگران آموخته می شود. می توان با فراگیری هنر امکان برقراری ارتباط دنیای بیرونی و درونی فرد را که دشوار شده است ممکن سازد و همچنین به رشد شخصیت فرد کمک شایانی بکند.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی به خاطر طغیان های روحی روانی ، افراد دچار درون گرایی شده اند و حالت عصبی در آنها بیشتر شده که بواسطه هنر که یکی از راهکارهای آرام شدن افراد است این حالت های ایجاد شده را به حداقل رساند. در شرایط ایجاد شده که افراد اکثرا در قرنطینه به سر می برند بخصوص افراد در سنین بسیار پایین که نیازمند یکسری آموزشها و مفاهیم هستند با فراگیری هنر می توانیم آنهارا ترغیب به فراگیری، شروع و خاتمه و پیگیری برای رسیدن به هدف به آنها آموزش بدهیم.

کارشناس آموزش هنرهای تجسمی و نقاشی با توجه به شرایط قرنطینه و شرایط جسمانی افراد تصریح کرد: امکان حضور در کلاسها و ارتباط جمعی امکان ندارد ولی از طریق آموزشهای آنلاین و مجازی امکان این امر فراهم آمده است که افراد در کلاسهای گروهی حضور پیدا کنند و بصورت گروهی یک فعالیت هنری را انجام دهند و حس استقلال و مشارکت را بطور هم زمان بیاموزند.هر مهارتی که در برگیرنده مهارتهای دیگر است. مطمئنا به شکل خلاقانه به کار خواهد رفت نقاشی از جمله این امور است.زیرا در ایجاد هما هنگی، رشد گسترش توانایی های ذهنی روانی و مهارت های حرکتی بی تاثیر نیست. استعدادهای خفته بیدار و آشکار می شوند و چشم و گوش نسبت به محیط و طبیعتی که در آن زندگی می کند باز می شود.


شریفی درباره چگونگی آموزش نقاشی گفت: بعنوان یک مربی نقاشی در کلاسهای آموزشی خود به این گونه عمل می کنم که هر سنی متناسب با سن خود آموزش دیده و از آموزشهای اضافی که باعث خستگی و کسالت فردی میشود پرهیز شود. افراد از روی مدل نقاشی نمی کنند. چرا که یکی از شیوه های خوب فکر کردن و رهایی از تنش ها و استرس ها نقاشی آزاد و خیالی است و تشویق یکی دیگر از عواملی که افراد در هر سنی دوست دارند ولی تشویق بی جهت نباید وجود داشته باشد چون ممکن که فرد را دچار یکسری از انتظارها از خود و دیگران بکند که با نبودن آگاهی آن تشویق همیشگی فرد دچار مشکل شود. وقتی به شرایط کنونی جامعه نگاه می شود واقعا لذت و فراگیری هنر بیش از پیش حس میشود.

کارشناس آموزش هنرهای تجسمی و نقاشی درباره چگونگی کمک کردن به افراد برای پیشرفت در هنر (نقاشی) اظهار داشت: بایستی چند المان در این مورد مد نظر قرار داد تشویق کردن، هیچ اشکالی از طرف افراد غیر متخصص به خصوص والدین و آشنایان گرفته نشود، خریدن وسایل متنوع ، ثبت نام کردن در رشته هنری مورد علاقه، با مربیان متخصص، دیدن آثار هنری مربوط به رشته مورد علاقه بسیار موثر است.

همچنین می توانیم با فراگیری هنر(هنر نقاشی.. ) میزان استرس‌ها و اظطراب های موجود بکاهیم و به رشد و شکوفایی افراد در هر زمینه چه شخصیتی و چه اجتماعی کمک چشمگیری انجام دهیم.