محمد شریعتمداری وزیر کار و امور اجتماعی:

هنر مانند دیگر حرفه ها شغل است

محمد شریعتمداری در جمع نمایندگان اصناف هنری در خانه تئاتر گفت: هنر هم مانند دیگر حرفه ها یک شغل است، سازمان جهانی کار «ای لو» تنها مرکزی برای کارگران و کارمندان نیست، بلکه این سازمان در خدمت مفهوم عام کار است و همه خردمندان و هنرمندانی که کارورزی می کنند هم در این مجمع عضویت دارند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، نشست وزیر کار با نمایندگان تشکل های هنری به میزبانی خانه تئاتر و با حضور محمد شریعتمداری وزیر کار و امور اجتماعی، ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مدیرعامل خانه سینما و ۵۰ نماینده اصناف هنری، در سالن اجتماعات شاهین سرکیسیان خانه تئاتر برگزار شد.


ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر گفت: متاسفانه برنامه های مورد نظر و گفتگوی پیشین، نه در برنامه چهارم توسعه به نتیجه رسید و نه در برنامه پنج ساله توسعه پنجم؛ در برنامه توسعه ششم این برنامه تکرار شد و بنا بود در روند امور تسریع و این برنامه تا سال ۹۶ اجرا شود اما با تغییر وزیر باز هم انجام این امر به زمان بعد موکول شد.
راد ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد و سه نماینده از خانه های تئاتر، سینما و موسیقی در آن حضور یافتند. آیین نامه هایی تالیف شد و به خصوص در مورد امنیت شغلی و حقوق ایام بیکاری تصمیماتی گرفته شد. در خصوص امنیت شغلی که بیشتر با وزارت کار مرتبط بود با مشکلاتی روبرو بودیم و برای همین با وزیر کار ارتباط برقرار کردیم تا این مسئله برطرف شده و به نتیجه مطلوب برسد.
کاوه راد نماینده حقوقی تشکل های هنری نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر نهادهای صنفی حوزه فرهنگ و هنر ما با اینکه چند ده سال است که تاسیس شده اند بستر قانونی برای تاسیس ندارند. خانه موسیقی با پانزده هزار عضو که در حال حاضر طرف مذاکره کننده با دولت است به عنوان موسسه فرهنگی و هنری ثبت شده است، اما کار صنفی انجام می دهد چون بستر قانونی آن در قانون پیش بینی نشده و علت این عدم پیش بینی است که در تمام دنیا نهادهای صنفی فرهنگ و هنر ذیل قانون کار هستند، اما قانون کار ما بسیاری از پدیدآورندگان فرهنگی و هنری را کارگر نمی داند.
وی افزود: هدف نهایی ما از این یک سال جلسه که به جلسه امروز رسیده است این بودکه این تصویب نامه با شرایط حاضر خود تصویب و در هیات دولت مطرح شود و معتقدیم در صورت تفاهم شما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصویب این لایحه در هیات وزیران و اصلاح ماده ۱۳۱ قانون کار مسئله تشکیل نهاد صنفی فرهنگ و هنر در کشور از نظر قانونی برای همیشه حل خواهد شد و آسیب تغییر وزیران نیز به آن وارد نخواهد شد.

نگار نادری پور مدیر مسئول هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز نیزگفت: این تجمیع ناشی از یک مشکل بسیار جدی و بنیادی است. اگر چیزی توانسته همه هنرمندان را با همه تفاوت های اساسی خلق هنرشان در کنار هم قرار دهد معنایش این بوده که ما در اولیه ترین و بنیادی ترین نیازهایمان دچار مشکل هستیم و حرفه های ما در سطوح اولیه اش به رسمیت شناخته نشده است.
وی ادامه داد: در ماده ۹۲ قانون ششم توسعه از مجوزها صحبت شده بدون این که در نظر گرفته شود که ما به این مجوزها احتیاج داریم یا نداریم، از بیمه بیکاری صحبت شده بدون اینکه مفهوم کار ما برای وزارت کار و برای جای دیگری روشن باشد.

محمد شریعتمداری وزیر کار در خصوص صحبت های مطروحه با طرح تاریخچه ای از تشکیل جلسات صنفی گفت: اوایل تیر بود که نامه ای از استاد ایرج راد دریافت کردم و همانجا نوشتم که فورا پیگیری شود و خوشحالم که پس از یک سال توفیق پیش آمد تا در جمع همه هنرمندان دخیل در این اتفاق باشم چرا که هنرمندان خالقند و اثرشان نه تنها وجه هنری یا شغلی دارد بلکه وجهه فرهنگی، اجتماعی نیز داشته بر رشد رفتار جامعه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

وی موافقت در خصوص مسائل مطرح شده گفت: هنر هم مانند دیگر حرفه ها یک شغل است، سازمان جهانی کار «ای لو» تنها مرکزی برای کارگران و کارمندان نیست، بلکه این سازمان در خدمت مفهوم عام کار است و همه خردمندان و هنرمندانی که کارورزی می کنند هم در این مجمع عضویت دارند. برای قانون کار و وزارت کار افتخار بزرگی است که میزبان تشکل های صنفی هنرمندان باشند حتی اگر این اصناف متبوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باشد. تصور می کنم تبصره های ماده ۱۳۱ و ۱۳۲ ظرفیت کافی برای انجام این کار را دارند تا با استفاده از ظرفیت های موجود این کار را انجام دهیم.
شریعتمداری تصریح کرد: اصلاحات لازم در قانون یک راه حل است و راه حل دیگر مصوبه مستقلی است که با محور هنرمندان ذیل تبصره ۵ به وجود آید و من با هر دو موافقم، هم می شود با اصلاح ماده ۵ را تغییر دهیم یا ماده هفت را اضافه کنیم که بدون هیچ کم و کاستی آن را در کمیسیون اجتماعی یا فرهنگی دولت به عنوان یک ماده جدا ارائه دهیم و در جلسه رسمی دولت تصویب کنیم.
جلسه بعدی نمایندگان در خصوص بیمه و بیمه بیکاری هنرمندان خواهد بود.