آثار مجید انتظامی در عرصه فیلم به تلویزیون می‌آیند

به گزارش تکریم خبر ، فیلم های ” سناتور»، ” عقاب ها”، ” طعمه»، ” بوی پیراهن یوسف»، ” دزد و نویسنده»، ” ماموریت» و ” از کرخه تا راین» آثاری هستند که با موسیقی این موسیقیدان، به ترتیب از شنبه، یکم تا جمعه، هفتم تیرماه ، ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش شده و ساعت ۰۴:۳۰ و ۱۱:۰۰ روز بعد باز پخش می شوند.

مجید انتظامی هجدهم اسفند سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. او از دوره تحصیلات ابتدائی شروع به فراگیری موسیقی کرد و یکسال پس از گرفتن دیپلم هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد.

اولین تجربه موسیقی تصویری اش، ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶ بود و با ساخت موسیقی فیلم «سفر سنگ» به‌طور حرفه‌ای کار ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد.

او از دهه ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته‌است و با دریافت چهار سیمرغ بلورین برای فیلم‌های بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه ای و دیوانه از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا عقیلی برندهٔ بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر است.

مجید انتظامی پرکارترین موزیسین در ژانر دفاع مقدس است که با ساخت موسیقی فیلم‌هایی چون «عقاب‌ها»، «کانی مانگا»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه‌ای»، «دوئل» و تعدادی فیلم دیگر، شاهکارهای دلنشینی را در خاطره‌ها ماندگار کرده است.

در گزارش زیر به مرور برخی از این فیلم های سینمایی در نظر گرفته شده برای مرور آثار مجید انتظامی در شبکه نمایش پرداخته و دلایل جذابیت شان را برای تماشا بررسی می کنیم:

عقابها پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران

فیلم سینمایی عقاب ها به کارگردانی ساموئل خاکچیان و آهنگسازی مجید انتظامی، جدی ترین فیلم در حوزه جنگ ایران و عراق است که در سال ۱۳۶۴ اکران شد و با تعداد زیاد تماشاچی، پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما در آن زمان شد. این فیلم بر پایه رویداد واقعی نجات یک خلبان ایرانی به وسیله کردهای عراقی و انتقال او به ایران ساخته شده‌است.

بوی پیراهن یوسف

بوی پیراهن یوسف به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و آهنگسازی مجید انتظامی محصول سال ۱۳۷۴ است. خلاصه داستان: دایی غفور راننده یک تاکسی فرودگاه، با وجود همه مدارکی که ثابت می‌کند پسرش یوسف در جنگ شهید شده، هنوز فکر می‌کند که او زنده است و حتی حرف دامادش اصغر را که همرزم یوسف بوده قبول نمی‌کند. او با اینکه پلاک یوسف را هم در شکم یک کوسه یافته‌اند، همیشه منتظر است پسرش بازگردد.

موسیقی بوی پیراهن یوسف:
مجید انتظامی موسیقی بوی پیراهن یوسف را با تمام احساس و از عمق دلش نوشت که این قدر خوب حال دایی غفور، راننده تاکسی در انتظار فرزند آزاده اش را نشان داد. صدای غالب موسیقی این فیلم، صدای سوت کشیدن با دهان بود که در زمان خودش موسیقی بی نظیر و نویی شد. انتظامی اعتقاد داشت سوت نزدیک ترین آوا به آوای ذهنی انسان است.

از کرخه تا راین:
از کرخه تا راین به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و آهنگسازی مجید انتظامی محصول سال ۱۳۷۱ است که این فیلم توانست دریافت نامزد دیپلم افتخار برای بهترین موسیقی متن شود.
این فیلم به سرنوشت قربانیان بمب های شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

خلاصه داستان:
سعید که بر اثر بمب‌های شیمیایی نابینا شده به همراه گروهی از همرزمانش برای معالجه به آلمان اعزام می‌شود. لیلا خواهر سعید که سال هاست در آلمان با شوهر آلمانی و پسرشان یوناس (یونس) زندگی می‌کند، سعید را در آسایشگاه می‌بیند. بین سعید و یونس رابطه عاطفی عمیقی برقرار می‌شود.

موسیقی از کرخه تا راین:
خیلی ها وقتی این فیلم را دیدند با موسیقی اش گریستند. موسیقی این فیلم به قدری ملودرام، احساسی و سوزناک بود که غم سوژه را برای مخاطب دوچندان کرد. این دومین همکاری حاتمی کیا و انتظامی بود. از کرخه تا راین این ویژگی را داشت که فاصله بین موسیقی و سوژه به حداقل رسیده بود و کاملا بر هم منطبق شده بودند. ضمن این که از معدود دفعاتی بود که انتظامی از گیتار برقی در کارش استفاده کرد اما چون استفاده بجایی بود، خیلی ها متوجه اش نشدند. انتظامی برای ساخت این موسیقی برنده دیپلم افتخار فجر یازدهم شد. این موسیقی بارها در رادیو و تلویزیون پخش شده است.
سال ۱۳۷۱ سال پرباری برای انتظامی بود و برای هفت فیلم دیگر غیر از «از کرخه تا راین» موسیقی ساخت‌.