قائم‌مقام وزیر علوم

ایرانیان خارج از کشور پیش‌قدم در همکاری با دانشگاه‌های کشور

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متخصصان ایرانی خارج از کشور استقبال مناسبی از همکاری با دانشگاه‌های ایران کرده‌اند و در زمینه همکاری با این متخصصان در شرایط ایده‌آلی به سر می‌بریم.

«حسین سالارآملی» با اشاره به برنامه های دفتر همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای همکاری پاره وقت استادان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه های ایران اظهار داشت: یکی از برنامه های اساسی این وزارتخانه همکاری با استادان ایرانی مقیم خارج از کشور است و سال گذشته حدود ۹۴۳ ایرانی متخصص وارد ایران شدند و به صورت موقت با دانشگاه ها و سایر بخش های کشور همکاری کردند.
وی افزود: این همکاری ها شامل پروژه های تحقیقاتی و برنامه ریزی های مختلف بود و امسال هم در تلاش برای بهره گیری از علم و دانش ظرفیت ایرانیان خارج از کشور هستیم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همکاری با استادان ایرانی خارج از کشور نقطه ایستا ندارد، افزود: هر زمان که متخصصان ایرانی اثرگذار در خارج از کشور شناسایی شوند از توانایی آنها استفاده می کنیم و این مسئله هیچ محدودیتی ندارد.
سالارآملی با اشاره به رشته هایی که ایرانیان متخصص در داخل کشور به همکاری می پردازند، تصریح کرد: عمده ایرانیان خارج از کشور در رشته های علوم و فنی مهندسی به داخل کشور کمک می کنند.
وی با اشاره به سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جذب استادان ایرانی خارج از کشور تاکید کرد: یکی از سیاست های وزارتخانه در کنار جذب استادان خارجی که امکان همکاری تمام وقت با ایران دارند، بهره مندی از علم و دانش استادانی است که فقط در شرایط پاره وقت می توانند همکاری کنند.
سالارآملی یادآور شد: گروهی از متخصصان و استادان مقیم سایر کشورها شرایط همکاری تمام وقت ندارند که با حضور پاره وقت یا تدریس فشرده در ایران می توان از حضورشان بهره مند شد.
وی گفت: همچنین هدایت و راهنمایی یک دانشجوی دوره دکتری یا کارشناسی ارشد از دیگر راه های همکاری این استادان با دانشگاه های ایران است به گونه ای که توانمندی علمی خود را به ایران منتقل کنند.