به زودی

برگزاری جشنواره تیونینگ، کمپینگ و آپشن در شهر آفتاب

جشنواره و نمایشگاه تیونینگ، کمپینگ، آپشن، مجموعه خودروهای کلاسیک و افرود،‌لوازم جانبی و مصرفی از ۲۲ تا ۲۵ تیرماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب برگزار می شود.

به‌گزارش تکریم خبر،در نشست خبری جشنواره تیونینگ، کمپینگ، آپشن، مجموعه خودروهای کلاسیک و آفرود، لوازم جانبی و مصرفی، علیرضا چیذری مدیر برگزاری این جشنواره با اشاره به مسائل و مشکلاتی که صنعت نمایشگاهی در طول سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده است، اظهار کرد:‌ تجربه برگزاری نمایشگاه‌ خودروهای کلاسیک به سال ۹۸ برمی‌گردد که در محل نمایشگاه برج میلاد برگزار شد اما در سال گذشته به دلیل تبعات بیماری کرونا این رویداد برگزار نشد. طی نشست‌ها و جلساتی که با مدیرعامل نمایشگاه شهر افتاب انجام شده است مقرر گردیده که این نمایشگاه در تیرماه امسال در محل این نمایشگاه برگزار شود.

چیذری با بیان اینکه جشنواره تیونینگ، کمپینگ، آپشن، مجموعه خودروهای کلاسیک و افرود،‌لوازم جانبی و مصرفی از ۲۲ تا ۲۵ تیرماه برگزار خواهد شد، عنوان کرد:‌ این جشنواره مجموعه ای از چند نمایشگاه است و شهرداری تهران نیز همکاری مناسبی را برای برگزاری آن انجام داده است. شرکت‌های خودروسازی مانند سایپا و پرشین خودرو تا کنون برای شرکت در نمایشگاه اعلام حضور کرده‌اند و ۱۸۰۰ متر مربع نیز برای برگزاری نهایی شده است.

وی از رونمایی از سیستم‌های صوتی خودرو به عنوان بخش جانبی نمایشگاه خبر داد و افزود:‌ «۱۵ برند برتر دنیا در حوزه صوت و سیستم‌‌های صوتی خودرو، آخرین دستاوردهای خود را در طول روزهای برگزاری جشنواره در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.»

چیذری با اشاره به جذابیت برخی از بخش‌های نمایشگاه پیش‌رو از جمله خودروهای کلاسیک برای مردم به ویژه جوانان و خانواده آنها ادامه داد: همچنین بخش مهم دیگر این جشنواره خودروهای کلاسیک است که باید بتوان با بیمه و شرایط حمل و نقل مناسب شرایط برگزاری مطلوب این بخش را نیز در طول روزهای برگزاری نمایشگاه فراهم کرد که به عنوان یکی از بخش‌های مهم و جذاب برگزاری این نمایشگاه مطرح است.

وی با اشاره به بخش خودروهای سفارشی در این نمایشگاه اظهار کرد: قابلیت‌های زیادی در این بخش وجود دارد به طور مثال ممکن است شخصی داخل یک اتوبوس را به گونه‌ای طراحی کرده باشد که در قالب یک منزل قابل سکونت، امکان سفر و سکونت با شرایط مناسب را فراهم کند و روزهای برگزاری نمایشگاه فرصت خوبی برای عرضه این خلاقیت‌ها و ایده‌ها است.

مدیر برگزاری این جشنواره با اشاره به صنایعی مانند کمپینگ و افرود: به عنوان بخش‌های مهم در صنعت گردشگری اظهار کرد: این بخش نیز یکی از قسمت‌های مهم این جشنواره است اما به دلیل تاثیرات نامناسب صنعت گردشگری از کرونا تاکنون استقبال فعالان آن از شرکت در این جشنواره مناسب نبوده است.

چیذری عنوان کرد: برای فعالیت در بخش بین‌المللی نمایشگاه فرصت چندانی وجود ندارد اما برنامه‌ریزی برای برگزاری مجازی نمایشگاه نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد:‌ مراکز معاینه فنی، مراکز لیزینگ و معاملات، مجلات و نشریات تخصصی، شرکت‌های مشاور تبلیغات و اطلاع‌رسانی، آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای،‌موسسات فعال در زمینه استانداردهای داخلی و بین‌المللی، بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات اعتباری، تجار و بازرگانان، ترخیص کاران معتبر و دست‌اندرکاران امور گمرکی، موسسات ثبتی و حقوقی، خودرو و موتورسیکلت‌های آفرود و کلاسیک، وسایل کمپینگ و کوهنوردی و وسایل نقلیه امدادی و تجهیزشده برای مصارف خاص از جمله بخش‌های جشنواره پیش رو است.

چیذری عنوان کرد:‌ همچنین صوت و تصویر اتومبیل،‌ردیاب و دزدگیر، سیستم‌های راهبردی و نظارت تصویری، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مرتبط، کلاچ اتوماتیک و کروز کنترل،‌بدنه و رنگ،‌باطری و منبع تغذیه، رینگ و لاستیک اسپرت، کلاه و البسه ایمنی، کفپوش و روکش صندلی، مکمل سوخت و روغن موتور، خوشبوکننده‌ها و سیستم تهویه، پارکینگ مکانیزه از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

برگزاری این جشنواره، ایده‌ای مناسب برای رونق‌بخشی به کسب و کارهای وابسته

جمشید فلاحی، معاون امور نمایشگاه نمایشگاه شهر آفتاب نیز در ادامه این نشست، برگزاری این جشنواره را ایده‌ای مناسب برای رونق‌بخشی به کسب و کارهای وابسته عنوان کرد و افزود: این جشنواره قابلیت برگزاری در سطح بین‌المللی نیز دارد که باید برای دوره‌های بعدی برگزاری آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

وی به برخی از نگرانی‌ها برای جنبه‌های بهداشتی برگزاری نمایشگاه‌ها با وجود بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: نمایشگاه بین‌المللی شهر افتاب برخوردار از یک فضای استاندارد نمایشگاهی است و با سالن‌های وسیع، تهویه مناسب و دستگاه‌های مکنده نگرانی‌های بهداشتی در این مورد را به حداقل کاهش داده است و معاون وزیر بهداشت نیز به تازه‌گی بازدیدی از این نمایشگاه داشته است.

فلاحی عنوان کرد: فضای مناسب نمایشگاهی، دسترسی اسان به فرودگاه و هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در مجاورت نمایشگاه‌ها و دسترسی‌های مناسب از قابلیت‌ها و امکانات نمایشگاه شهر افتاب است و این امکان را فراهم کرده است تا بازدیدکنندگان خارجی و استانی بتوانند به راحتی و به سهولت از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف استفاده کنند.

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از پیشنهاد برگزاری مدل هیبریدی نمایشگاهی به عنوان یکی از مهمترین پیشنهاد‌ها در مدل برگزاری نمایشگاهی در سطح منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید صنعت نمایشگاهی از تعطیلی یک ساله زیان بسیاری را متحمل شده و ۱۵۰۰ شغل وابسته به صنعت نمایشگاهی با بیکاری و مشکلات بسیار رو به رو شده است.

جمشید فلاحی، معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در حاشیه نشست خبری جشنواره نمایشگاهی خودروهای کلاسیک، آفرود، کمپینگ و تجهیزات جانبی اظهار کرد: صنعت نمایشگاهی از تعطیلی نمایشگاه‌ها ناشی از بیماری کرونا آسیب جدی را در سال ۹۹ متحمل شد که البته تنها مختص به ایران نبوده است.

وی با بیان اینکه متولی صادرات در کشور سازمان توسعه تجارت است و سالانه حدود ۷۰۰ عنوان نمایشگاهی در کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد:‌ در کشوری مانند امارات سالانه ۸۰۰ عنوان نمایشگاه و روسیه ۳۰۰ عنوان برگزار می‌شود و کشوری مانند چین نیز بیش از ۱۰۰۰ عنوان نمایشگاهی در طی یک سال دارد که گردش مالی بسیاری بالایی در این صنعت رقم زده است و به دلیل صنایعی که وابسته‌ به عناوین نمایشگاهی وجود دارد گردش مالی بالایی در این صنعت در جهان وجود دارد.

فلاحی با بیان اینکه ۱۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به صنعت نمایشگاهی هستند، اظهار کرد: صنایع سازنده غرفه، هتل‌ها، حمل و نقل و بسیاری از صنایع دیگر وجود دارند که به صورت مستقیم وغیر مستقیم به صنعت نمایشگاهی وابسته بوده و به طور طبیعی تعطیلی حدود یک ساله نمایشگاه‌ها، تاثیرات نامناسبی بر مشاغل مرتبط با صنعت نمایشگاهی داشته است.

وی با بیان اینکه به لحاظ درآمدی برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بخش نمایشگاهی شهر آفتاب در سال گذشته محقق نشده است، عنوان کرد:‌ مقرر بود ۲۵ رویداد نمایشگاهی در سال ۹۹ در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود که عملا امکان برگزاری آن فراهم نشده است.

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در پاسخ به این پرسش پانا که چه چشم‌اندازی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ وجود دارد، عنوان کرد:‌ درسال ۱۴۰۰ مباحث مربوط به مذاکرات برجام در حال انجام است و این امیدواری به وجود آمده است که گشایش‌های اقتصادی در صورت هرگونه رفع تحریم‌های احتمالی بتواند دستاوردهای مناسبی را در بخش تجارت خارجی به همراه داشته باشد و طبیعی است که این شرایط احتمالی می‌تواند رونق تولید محصولات صادرات محور را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی باید از رخوت کنونی خارج شود، عنوان کرد: اگر این اتفاق به وجود بیاید می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد و هدفگذاری کنونی ما نیز این است که در سال ۱۴۰۰ برگزاری نمایشگاه‌ها از سرگرفته شود. تاکنون برگزاری ۳۰ عنوان نمایشگاهی در نظر گرفته شده است اما همه چیز به کنترل بیماری و موج‌های احتمالی بعدی آن بستگی دارد.

فلاحی با اشاره به برگزاری چند عنوان نمایشگاه جدید در سال جاری اظهار کرد:‌ کرونا بسیاری از مختصات و مقتضیات قابل پیش‌بینی را از بین برده است. البته در تحلیل‌های اقتصادی نقاط بهبود وجود دارد و می‌توان این نقاط را ملاحظه کرد یا آن را پیش‌بینی کرد اما در مجموع کرونا آسیب‌های جدی به صنعت نمایشگاهی کشور وارد کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که صنعت نمایشگاهی در جهان اکنون به شرایط عادی بازگشته است، عنوان کرد:‌ حرکت به سمت برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح درون‌کشوری آغاز شده است به طور مثال نمایشگاه خودرو در چین درحال برگزاری است و امارات و ترکیه نیز برگزاری نمایشگاه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند.

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تصریح کرد: در کنفرانس‌های تخصصی در سازمان نمایشگاه‌های بین‌المللی این بحث مطرح است که با اتخاذ چه راهکارهایی می‌توان از بحران و اسیب ناشی از کرونا باید عبور کرد. همگی بر این نکته تاکید دارند که امنیت و بهداشت نمایشگاهی باید افزایش یابد اما در کنار آن باید از بروز زیان‌ها و آسیب‌ها در صنعت نمایشگاهی نیز جلوگیری کرد.

وی با تاکید براینکه برگزاری نمایشگاه‌ها باید به سمت تخصصی‌شدن حرکت کند، عنوان کرد:‌ باید مدل‌های راهبردی جدید برای برگزاری نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شود. تاکنون همان روندهای گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت اما باید از مدل‌های جدید بهره برد.

فلاحی با اشاره به مدل هیبریدی برگزاری نمایشگاهی که ایده آن از سوی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب ارایه شده است، عنوان کرد:‌ در این مدل غرفه در نمایشگاه وجود دارد اما غرفه‌دار در کشور مبداء است و با مشتریانی که از نمایشگاه بازدید می‌کنند به صورت اینترنتی وارد مذاکره،‌گفت وگو و انجام امور نمایشگاهی می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدل کالا قابل لمس است و هر گونه ویژگی‌های محصول یا خدمت ملموس بوده و امکان کسب اطلاعات لازم درباره ویژگی‌های آن وجود دارد و مذاکره با فروشنده و ارایه کننده خدمت یا کالا به صورت غیرفیزیکی صورت می‌گیرد.

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با اشاره به تفاوت‌های نمایشگاه هیبریدی و مجازی اظهار کرد:‌ نمایشگاه مجازی تنها در قالب یک هوم پیج انجام می‌شود اما در نمایشگاه هیبریدی امکان کسب اطلاعات لازم به صورت فیزیکی و رویت کالا وجود دارد و تنها مذاکرات آن یا چگونگی خرید و انتقال به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

فلاحی خاطرنشان کرد: پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های هیبریدی از سوی ایران در کنفرانسMAA مطرح شده است تا شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی در کشور خود باقی بمانند و در طول ساعات برگزاری نمایشگاه در دسترس بوده و امکان گفت وگو و مذاکره با بازدیدکنندگان نمایشگاهی را داشته باشند.

وی تاکید کرد: این پیشنهاد که از سوی ایران ارایه شده به طور مجدد در کنفرانس MAA که ۲۶ می در دوبی برگزار می‌شود مطرح خواهد شد و باعث خرسندی است که این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفته و از سوی ناجی حداد، دبیر داخلی منطقه‌ای سازمان بین‌المللی نمایشگاه‌ها مطرح خواهد شد.

فلاحی اظهار کرد:‌ در کشورهای اروپایی برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و تمرکز بر آن مورد توجه بیشتری قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد در منطقه برگزاری نمایشگاه‌های هیبریدی با اقبال بیشتری همراه باشد.

این جشنواره در نوع خود جامع و کامل است و تایتل های زیادی دارد

در ادامه خانم یونسی قائم مقام ستاد برگزاری جشنواره تیونینگ، کمپینگ، آپشن، مجموعه خودروهای کلاسیک و آفرود، لوازم جانبی و مصرفی، در این نشست خبری گفت: ما افتخار برگزاری این جشنواره را در مجموعه شهر آفتاب داریم که امیدوارم بتوانیم گام بلندی در این زمینه برداریم. البته سعی داریم در سال‌های بعد نیز بتوانیم در مدل‌های بالاتر آن را انجام دهیم این جشنواره در نوع خود جامع و کامل است و تایتل های زیادی دارد که از همه جهات جامعیت در آن وجود دارد. ما بنا داریم که همه ساله در این تاریخ این نمایشگاه را برگزار کنیم تا همه بتوانند برنامه‌ریزی هایشان را به طور منظم انجام دهند و انشالله یک نمایشگاه زبان‌زد خواهیم داشت.

همه باید کمک کنند تا به این صنعت کمک شود

آقای خراسانی نایب رئیس فدراسیون ورزش های کارگری نیز در این نشست گفت: این فدراسیون نگاه خاصی به نمایشگاهها دارد باید بگویم در دنیا برای معرفی صنعت ها از نمایشگاه استفاده می شود ولی در کشور ایران نتوانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم از طرفی صنعت تیونینگ نیز در دنیا جایگاه ویژه‌ای برای کمپانی های مهم دارد ولی متاسفانه در کشور از بدو ورود خودرو و این صنعت به ایران افراد بدون شناسایی کار انجام داده اند کسانی که در این حرفه ورود کرده‌اند ثبت و شناسایی نشده‌اند ضمن اینکه سنگهای بزرگ در پیش روی آنها بوجود آورده اند و حتی برخی فعالیت آنها را غیرقانونی دانسته اند.

وی تاکید کرد : ما از کسانی که این جشنواره را در چنین شرایطی اجرا می‌کنند تقدیر می کنیم البته در همین شرایط در بسیاری از کشورها با همین موقعیت پاندومی کرونا این گونه نمایشگاه‌ها اجرا شده است ولی در هر صورت از این عزیزان تشکر می کنیم و این جشنواره موقعیت بسیار مناسبی است تا کسانی که در این حرفه هستند تولیدات خود را به نمایش بگذارند و همه باید کمک کنند تا به این صنعت کمک شود.

نمایشگاه‌ها نقطه اتصالی میان منابع اجتماعی و اقتصادی هستند

حقیقی، مدیرعامل پتروشیمی سیرجان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نمایشگاه‌ها نقطه اتصالی میان منابع اجتماعی و اقتصادی هستند که قابلیت خلق ثروت را دارند، اظهار کرد: در زمان حضور در شرکت سایپا، ۱۵ نمایشگاه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد و ما در طول برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصت‌ها، تهدیدها، و نقاط ضعف و قوت هر نمایشگاه را رصد می‌کردیم و تنها توصیه ما این است که برگزارکنندگان توجیه اقتصادی لازم برای برگزاری نمایشگاه را رصد کنند.

خودروهای قدیمی میراث گذشته است

در ادامه پروفسور ریچارد کارشناس خودرو های قدیمی گفت: این جشنواره بسیار مهم و موثر خواهد بود بخصوص در مورد خودروهای قدیمی که میراث گذشته است. ولی متاسفانه بخش عمده ای از آنها از بین رفته و باید الباقی آنها را حفظ نمود. این جشنواره می تواند در فرهنگ سازی این موضوع موثر باشد ما تمام سعیمان را می کنیم با ارگانهای مختلف ارتباط برقرار کرده تا فرهنگ سازی شود و قدر این خودروها بیشتر دانسته شود.

خبرنگار : علیرضا مومنی ها