با حضور مسئولین

برگزاری نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت

نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت  در لانه جاسوسی و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور اندیشمندان و علمای شیعه و اهل سنت برگزار شد.

در آغاز این نشست محسن مسچی، معاون امور ایران، فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: این نشست برگرفته از رهنمودهای مقام معظم رهبری برای تحقق وحدت در جهان اسلام است.

دکتر مسچی سوابق و عمده فعالیت‌های اتحادیه‌ها را برگزاری چندین اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت، برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با ماموریت اتحادیه‌ها در کنفرانس بین المللی وحدت، برگزاری چندین اجلاس عمومی سادات اهل تسنن و تشیع، شناسایی شخصیت های نخبه و حقیقی و حقوقی برای برگزاری مجامع عمومی اتحادیه‌ها و  همکاری و مشارکت اتحادیه ها با تشکل های مردم نهاد تقریبی در برگزاری اجلاس های مرتبط با ماموریت اتحادیه ها نام برد.

در بخشی از این نشست دکتر محمدمهدی مومنی ها دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب در سخنانی به موضوع دیپلماسی وحدت پرداخت و گفت : دیپلماسی وحدت یعنی سیاست‌ورزی برای دستیابی به وحدت ، همانطور که انسان بدون غذا و هوا نمی‌تواند به حیات خود ادامه بدهد طبیعتا جامعه‌ای که به سمت قله‌های سعادت و سیادت می‌رود، حتما به وحدت نیاز دارد و بدون وحدت موفقیت و تکامل محال است.

وی گفت : با نگاه به تاریخ و بررسی علل موفقیت ملت‌ها در می یابیم که در این زمان بیش از هر زمان دیگری به وحدت، وفاق و انسجام و یکپارچگی نیاز داریم، زمانمان را بشناسیم. شناخت زمان به ما کمک می‌کند که به مساله وحدت بیشتر بیاندیشیم. امام صادق (ع) می‌فرمایند: کسی که عامل به زمان خود باشد می‌تواند به مشکلات چیره شود. زمان‌شناسی موجب می‌شود که انسان به جلوحرکت کرده و بیاندیشد.

دکتر مومنی ها  تاکید کرد : وحدت نیز یک امر فطری است و با ذات بشری سر و کار دارد و همراه است. در تعبیر قرآن، حتی فراتر از وحدت اسلامی را داریم که به وحدت بشریت و انسان‌ها اشاره کرده است و می‌گوید انسان‌ها امت واحده بودند و اصل بر همین بوده است.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب در بخش پایانی سخنان خود به فعالیت های این بنیاد پرداخت و گفت: بنیاد تا کنون نمایشگاههای هنر ایرانی و اسلامی را در بیش از ۳۰ کشور جهان برگزار کرده و این نمایشگاهها تاثیر زیادی در موضوع وحدتو دوستی داشته است.

وی گفت: یکی از کارهای ارزشمند این بنیاد ساخت سریالی ۶۰ قسمته در موضوع نرجس خاتون مادر حضرت امام زمان می باشد که مراحل نگارش آن  زیرنظر دکتر مظفری در  حال انجام است.

مومنی ها ثبت جهانی برند طیب در حوزه غذا و محصولات بهداشتی را یکی دیگر از کارهای ارزشمند بنیاد دانست و بر تاثیرات این اقدام در سطح جامعه تاکید کرد.

وی حکم سفیران صلح و دوستی  را با همکاری یونسکو از اقدامات خوب در جهت تقدیر از فعالان و نخبگان که در حوزه دوستی بین ادیان و مذاهب فعالیت می کنند برشمرد و گفت به زودی از چند فعال در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری و ورزشی تقدیر خواهد شد.

وی ساخت سمفونی عشق درباره چهارده معصوم و پیامبران الولاعزم را از دیگر کارهای بنیاد در حوزه هنری برشمرد و اعلام کرد اولین مرحله اجرای این سمفونی زیر نظر آقای ابطحی سال آینده در کشور روسیه انجام می شود.