تلاش برای رفع گره‌های ترافیکی پیش از اربعین در مسیر مهران

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با تأکید بر اینکه تلاش خواهد شد نقاط حساس و گره‌های ترافیکی پیش از اربعین حسینی با تکمیل پل‌های بزرگ در مسیر مهران برطرف شود، گفت: روند اجرا و شرایط جاده ایلام ـ مهران به عنوان مهمترین مسیر استان ایلام موسوم به جاده اربعین در سال‌های اخیر با توجه به حجم بالای ترددها، کانون توجه مردم و مسئولان ارشد کشوری قرار گرفته است.


به‌گزارش تکریم خبر به نقل از ایکنا  ، علی‌اصغر کاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام امروز ۱۴ مرداد در جمع خبرنگاران به کارهای انجام شده در خصوص توسعه راه‌های ایلام اشاره کرد و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی در استان وجود داشت در حالی که اکنون بیش از ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی در استان وجود دارد.
وی در خصوص پروژه بزرگراه ایلام – مهران (مسیر اصلی اربعین) گفت: طول این بزرگراه از ورودی شهر ایلام (میدان ارغوان – کنارگذر شرقی ایلام) تا پایانه مرزی مهران ۱۰۲ کیلومتر است که ۸۲ کیلومتر آن به صورت چهار خطه زیربار ترافیک رفته است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: البته در قسمت‌هایی از این ۸۲ کیلومتر لایه روکش آسفالت نهایی و نصب جدا کننده‌های بتونی باید به انجام برسد و ۲۰ کیلومتر باقیمانده در قطعه‌های سه گانه مسیر توسط پیمانکاران در حال اجرا است.
کاظمی افزود: تلاش خواهد شد نقاط حساس و گره‌های ترافیکی پیش از اربعین حسینی با تکمیل پل‌های بزرگ برطرف شود و امسال تردد در استان ایلام هموارتر از سال های گذشته خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره اجرای پروژه‌های بزرگ آزاد راهی در استان ایلام گفت: در حال رایزنی برای اجرای پروژه های بزرگ برای برون رفت استان از وضعیت گذشته و رسیدن به نقطه آرمانی هستیم، کارهایی که رسیدن به مرحله اجرایی آنها بیش از ۶ سال زمان نیاز داشت اما با رایزینی‌های مدیریت ارشد استان تنها ظرف مدت ۶ ماه در حال تحقق است.
کاظمی ادامه داد: اتصال ایلام به شبکه آزادراهی کشور از سمت شمال و جنوب و همچنین اتصال به شبکه ریلی از سمت شمال و جنوب جزء برنامه‌های اساسی این اداره کل و وزارت راه و شهرسازی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به پروژه بزرگ آزاد راه پل زال – مورموری- دهلران – چیلات – نجف اشرف افزود: مطالعات مقدماتی طرح احداث آزاد راه کربلا و طرح آزاد راه نجف به عنوان ۲ طرح اساسی و زیربنایی برای استان و کشور انجام شده است.
وی ادامه داد: در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به ایلام و مساعدت ایشان برای اتصال استان به آزاد راه و پیگیری‌های لازم از طرف مدیریت ارشد استان و سایر مسئولان استان صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران – نجف اشرف (پل زال – مورموری- دهلران- مرز چیلات) توسط معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور صورت پذیرفت.
کاظمی از صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران – نجف اشرف (پل زال – مورموری – دهلران – مرز چیلات خبر داد و افزود: مناقصه اجرای این پروژه ملی برای انتخاب سرمایه گذار آغاز شد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تأکید کرد: اهمیت مرز بین‌المللی مهران و در آینده، مرز چیلات شهرستان دهلران و تردد سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر عتبات عالیات، سبب شد تا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کشور، در نخستین سفر استانی و کاری خود از استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران بازدید کند.
کاظمی یادآور شد: در این سفر، با نظر مساعد وزیر راه، مطالعات اولیه اتصال ایلام به مرکز کشور از طریق آزاد راه آقا امیرالمومنین(ع) (آزاد راه خرم آباد – پل زال – دهلران – مرز چیلات – نجف اشرف) و آزاد راه کربلای معلی (کرمانشاه – حمیل – ایلام – مهران – کربلا) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام انجام و با پیگیری مسوولان ارشد استان و اداره کل راه و شهرسازی، عملیاتی شدن آن در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفت.
وی گفت: طول این آزاد راه از پل زال تا مرز چیلات(آزاد راه آقا امیرالمومنین) ۱۵۰ کیلومتر است که در نهایت، با اتصال به نجف اشرف در کشور عراق، به عنوان کوتاه‌ترین مسیر به نجف اشرف، علاوه بر ارتباط ایران و عراق، ارتباط استان ایلام و کل کشور با کشورهای همسایه برقرار خواهد شد.
کاظمی بیان کرد: همچنین، با احداث آزاد راه کرمانشاه – حمیل – ایلام – مهران و در نهایت، اتصال به کربلای معلی، این راه نیز، به عنوان کوتاه‌ترین مسیر زائران آقا ابا عبدالله الحسین‌(ع) به کربلا، خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: با توجه به اهمیت موضوع، پیگیری مسئولان ارشد استان و نظر مساعدی که مجموعه وزارت راه وشهرسازی در این زمینه دارند، در آینده نزدیک، اتصال استان ایلام به بزرگترین شبکه آزادراهی منطقه، محقق می شود.
وی گفت: این تونل به عنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور بر سر راه ارتباطی ۲ استان ایلام و کرمانشاه آبان سال گذشته برای استفاده و سهولت زائران اربعین و مردم ایوان به زیر بار ترافیک رفت.
وی اضافه کرد: طی سال های گذشته مسئولان استانی امکان تردد در این تونل را به طور موقت برای تردد زائران اربعین حسینی فراهم کردند اما هم‌اکنون با وجود باز بودن این مسیر و به علت نبود سیستم روشنایی کامل و تهویه هوا امکان تردد راحت وسایل نقلیه در این تونل به راحتی فراهم نیست.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: عملیات روشنایی و اجرای نصب تهویه تونل قلاجه برای دسترسی راحت و ایمن به مرز بین‌المللی مهران تا پیش از آغاز آیین اربعین حسینی با پیشرفت فیزیکی مناسب و با شتاب و جدیت تمام در دست اجراست.
کاظمی در خصوص این پروژه گفت: فاز اول این پروژه به سمت حمیل چند وقت پیش کنگ‌زنی شد و بخش خصوصی و سرمایه‌گذار پروژه عملیات اجرایی ۵۰ کیلومتری آن را آغاز کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم برای اتصال این پروژه به سمت ایلام، مرز مهران و کربلا خواهد خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک جاده ایلام – حمیل – کرمانشاه به آزادراه تبدیل می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: در مجموع می توان گفت بدون احتساب دیگر پروژه‌های در دست اجرای راهسازی اصلی و فرعی در استان ایلام و با برگزاری مناقصه فاز اول راه آهن ایلام، کلنگ‌زنی آزاد راه کرمانشاه حمیل به ایلام، فراخوان آزاد راه تهران نجف، فراخوان و واگذاری بزرگراه مهران به دهلران و اندیمشک، تکمیل تونل قلاجه و کبیرکوه، آزادراه ایلام – مهران انقلابی بزرگ در حوزه راهسازی استان ایلام به وقوع می پیوندد.