دبیرکل بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب

توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند همراهی هنر و رسانه است

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب گفت: برای نشر مفاهیم قرآنی در رسانه باید در این حوزه سیاستگذاری فرهنگی کرد و با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب برای برنامه سازان مسیر روشنی ایجاد کرد.

دکتر محمدمهدی مومنی‌ها دبیرکل بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب در برنامه “گفتگوی فرهنگی” رادیو گفت‌وگو با موضوع محتوای قرآنی در حوزه هنر و رسانه گفت: با توجه به اینکه در فضای مجازی تولید محتوای گسترده و نشر شبهات و مطالبی که درستی و نادرستی آن مشخص نیست بسیار است موضوعات قرآنی را باید در بستر فرهنگ و هنر به شکلی که رسانه‌ها آن را نیاز دارند مورد توجه قرار داد و باید مطابق با سلیقه مخاطب حرکت کرده و بر اساس موضوعات مورد نیاز محتوا را در قالب و شکل مورد توجه مخاطب عرضه کرد.

مومنی‌ها در خصوص رابطه محتوای قرآنی و رسانه در دوران استیلای رسانه‌های مجازی بیان داشت: رسانه در حال مدیریت جهان است و رسانه‌ها تأثیرات مختلفی و گسترده‌ای بر افراد دارند به خصوص پس از اینکه فضای مجازی خود یک رسانه شد این تأثیرات گسترده تر شد و هر فرد می‌تواند یک رسانه باشد و تاثیر رسانه‌ها تنها محدود به رسانه‌های رسمی و دولتی نیست.

وی سیاستگذاری در حوزه مبانی به کارگیری عناصر هنر و رسانه در توسعه فرهنگ قرآنی را یکی از عوامل مهم مورد توجه عنوان کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم سیاست گذاری کلی در این حوزه است پس باید چراغ راهی برای افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند وجود داشته باشد که در وهله اول مسئولین فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و تمامی مجموعه‌هایی که با فرهنگ سروکار دارند باید به آن بپردازندکه به علت تعدد مراکز فرهنگی متولی خاصی برای سیاست‌گذاری وجود ندارد.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب افزود: ما در حوزه دین باید در ارتباط دین و رسانه آسیب شناسی کنیم و با توجه به امکانات رسانه‌ای که وجود دارد نقاط ضعف را سنجیده و آن را برطرف کنیم.

وی در ادامه به نقش مردم در بسط محتوای قرآنی در رسانه اشاره کرد وگفت: مخاطب امروز باید بتواند در انبوه اطلاعاتی که از سوی رسانه‌ها با آن مواجه می‌شود محتوای درست و نادرست را تشخیص دهد به ویژه در رسانه‌های مجازی که در نشر محتوای معارفی و شبهه افکنی به شکل گسترده فعالیت وجود دارد پس در حوزه سواد رسانه نیازمند آموزش همگانی هستیم.

مومنی‌ها تصریح کرد: آشنایی علمای دینی با رسانه در طرح موضوع مهم است و بزرگان دین باید بر اساس نیازهای نسل نو با دید هنری به انتقال مفاهیم معارفی -قرآنی بپردازند و در این میان به بخش مهجور مانده تاریخ اسلام و مفاهیم قرآنی توجه شود.

وی در پایان گفت: در بنیاد تکریم ادیان و مذاهب به بخش هنر توجه ویژه‌ای شده است و برای نشر موضوعات حوزه دین با زبان هنر نمایشگاه‌های هنر اسلامی در کشورهای مختلف برگزار شد و در بخش هنر تصویری بر موضوع نرجس خاتون به عنوان موضوع جهانی کار شده و پس از ۱۴ سال فیلمنامه‌ای در حال شکل گیری است که به زودی نگارش آن از سوی خانم مظفری زیر نظر دکتر رجبی دوانی به پایان می‌رسد. در حوزه موسیقی هم به زودی سمفونی عشق در خصوص زندگی ۱۴ معصم و پیامبران اولوالعزم توسط سید بهنام ابطحی اجرا خواهد شد.