در تولید علم جایگاه چهاردهم قرار داریم

رییس کمیسیون آموزش مجلس گفت:آموزش و پرورش معتقدست که هدف بچه‌ها کنکور است و شاید به آموزش کمتر توجه کنند اما ما از آنجاکه در تولید علم در جایگاه چهاردهم قرار داریم باید بهترین‌های خود را سوا کنیم در حقیقت دانشگاه‌ها باید منتخب بهترین‌ها باشند.
به گزارش خبرگزاری تکریم خبر به نقل از روابط عمومی برنامه برنامه «به وقت ایران»، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته سوم مرداد در ادامه برنامه پیشین با موضوع نظام آموزشی و با حضور علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش و محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش روی آنتن شبکه آموزش رفت.


کنکور ۵۲ سال است که برگزار می‌شود
علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره تغییرات در شیوه برگزاری کنکور و جایگاه مجلس و دولت در این تغییر بیان کرد: کنکور سالهاست تبدیل به دغدغه جوانان و خانواده‌ها شده است و همه در پی این هستند که جایگاه خوبی را کسب کنند. خانواده‌ها نیز در پی ارتقای فرهنگی و کسب جایگاه علمی خوب فرزندان خود هستند.
وی با اشاره به اینکه ۵۲ سال است که کنکور در حال برگزاری است، مطرح کرد: در مجلس کنکور ۲ قانون دارد و بسیار قوانین خوبی هستند اما در سامانه سنجش بسیاری از گروه‌ها دنبال این هستند که تغییراتی را در کنکور ایجاد کنند چراکه در خود کنکور باید تغییراتی ایجاد شود. این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شده است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه سه وزیر در نحوه تغییر برگزاری کنکور باید با یکدیگر هماهنگ باشند چراکه مجری کار هستند، تصریح کرد: برای تغییر باید در مسیر قانونگذاری مجلس حرکت کنیم.
سازمان سنجش یک سرمایه برای کشور است
منادی سفیدان با بیان اینکه ما با اصلاح و تحول کاملا هم‌نوا هستیم، گفت: آنچه که شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن ورود می‌کند، مجلس ورود نمی‌کند به ویژه در حوزه آموزش.
وی با بیان اینکه سازمان سنجش یک سرمایه برای کشور است و ما در کشور ماشین آموزش داریم، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش معتقدست که هدف بچه‌ها کنکور است و شاید به آموزش کمتر توجه کنند اما ما از آنجاکه در تولید علم در جایگاه چهاردهم قرار داریم باید بهترین‌های خود را سوا کنیم در حقیقت دانشگاه‌ها باید منتخب بهترین‌ها باشند.
کنکور ابعاد مختلفی دارد
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در سخنانی عنوان کرد: کنکور ابعاد مختلفی دارد و باید دید تغییرات و عدم آن چه نتایجی در پی دارد. امروزه تقریبا این توافق وجود دارد که برای نظام آموزشی یک بار است و آن را تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: قرار نیست با سیاستگذاری‌های جدید همه مسایل حل شود اما امیدواریم با ورود حوزه‌های تخصصی شرایط بهتری رقم زده شود.
کنکور دانش افراد را می‌سنجد
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تاکید کرد: بر اساس مصوبه سال ۹۵ امتحانات نهایی باید افزایش پیدا می‌کرد تا سهم سوابق تحصیلی بیشتر شود ما باید این موضوع را از دید دانش‌آموزان بررسی می‌کردیم تا بتوانیم نتایج آن را پیش‌بینی کنیم.
کمرئی خاطرنشان کرد: آموزش عالی و آموزش و پرورش را یکسان می‌دانیم اگرچه این نظر درست نیست چون تفکیکی بین این ۲ نهاد وجود دارد و کارکرد این ۲ متفاوت است. آموزش و پرورش یک حق است در حالی که آموزش عالی یک امتیاز است. کنکور دانش را می‌سنجد در حالی که نظام تربیت رسمی کشور معتقدست که یک فرد در حوزه‌های مختلف باید رشد کند.


انتظار می‌رفت هر سال با برگزاری کنکور پژوهش‌هایی صورت بگیرد
محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش که مهمان اینترنتی این برنامه بود، در سخنانی اظهار کرد: ما در باب کنکور در حدود چهل و چند سال است که کنکور برگزار می‌کنیم و انتظار می‌رفت هر سال پژوهش‌هایی درباره شیوه برگزاری کنکور انجام می‌دادیم اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است البته مجلس از سال ۱۳۸۶ ورود خوبی به این مساله داشته است اما عجیب است که تا سال ۹۲ هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداد و حتی دستگاه‌های نظارتی هم به این امر ورود نکردند.
وی ادامه داد: همه تلاش‌ها در جهت این است که یک کار را به صورت بهتری انجام شود. به عنوان مثال ما تا زمانی که رشته‌های پِرتقاضا داریم نمی‌توانیم کنکور را حذف کنیم اما باید با شیوه بهتر و قابل دفاع‌تری آن را برگزار کنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: من معتقدم چارچوب کلی آنجه که تاکنون انجام شده و پیش می‌رود، قابل دفاع است البته ممکن است که در نحوه اجرا مشکلاتی وجود داشته باشد. اگر مصوبات مجلس از اول پیگیری می‌شد اتفاقات بهتری رخ می‌داد.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.
انتهای پیام/