در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

دولت آینده باید رویکرد ورزشی داشته باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید دولت جدید در ابتدا باید کشور را از شرایط کرونا خارج کند چراکه نشاط اجتماعی وابسته به کنترل کرونا است سپس باید رویکرد ورزشی داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری تکریم خبر به نقل از روابط عمومی برنامه، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۲۲ خردادماه با موضوع سلامت و رابطه آن با ورزش همگانی با حضور سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و کیومرث هاشمی کارشناس ورزشی روی آنتن شبکه آموزش رفت.
وزارت ورزش ۲ سال است که دارای یک اساسنامه قانونی شده است
سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدا بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان ۲ سال نیست که دارای یک اساسنامه قانونی شده است با وجود آنکه سالیان سال است که از تشکیل آن می‌گذرد و این وزارتخانه قریب به یک دهه اساسنامه قانونی نداشته است.
وی افزود: ما نمی‌توانیم اساسنامه‌ها را در قالب طرح مجلس بدهیم و دولت‌ها باید نسبت به آن لایحه بدهند.


دولت باید رویکرد ورزشی داشته باشد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: من معتقدم وزارت آموزش و پرورش وظیفه‌اش سنگین‌تر از وزارت ورزش است اما آنجا هم تابع سلیقه وزرایش است. ما تحصیل کرده در این حوزه کم نداریم اما معلم ورزش تربیت نکرده‌ایم.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در زمان کرونا که دانشگاه و مدارش تعطیل است و ما به جمعیت جوان می‌گوییم در خانه بنشیند و با فضای مجازی ارتباط برقرار کند، کم تحرکی به وجود می‌آید. دولت در دوران کرونا نتوانست اقدام عاجلی برای باشگاه‌های خصوصی و عمومی ایجاد کند و نگاه درمان محور به خرج داد که ما عوارض آن را روی حوزه سلامت و ورزش همگانی در سال‌های آینده می‌بینیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کارهای دولت سیزدهم برای ورزش همگانی مطرح کرد: دولت جدید در ابتدا باید کشور را از شرایط کرونا خارج کند چراکه نشاط اجتماعی وابسته به کنترل کرونا است. پس از آن باید فعالیت‌های عمومی، مدارس و دانشگاه‌ها از سرگرفته شود و دولت باید رویکرد ورزشی داشته باشد.
ورزش همگانی یکی از رسالت‌های مهم دنیاست
کیومرث هاشمی کارشناس ورزشی در سخنانی مطرح کرد: ورزش همگانی و یا عمومی کردن ورزش در دنیا یکی از رسالت‌های مهم دنیاست چراکه باید بحث تندرستی و سلامتی جامعه را مورد توجه قرار بدهند. اینکه ما در این ۴۰ سال موفق بوده‌ایم یا نه باید اطلاعات را مورد بررسی قرار بدهیم.
وی ادامه داد: در یکسال گذشته کارگروهی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حوزه ورزش ایجاد شده است و باید سیاست‌های ورزش تعیین شود. پیش‌نویس اولیه سیاست‌ها در حوزه ورزش آماده شده است و امیدواریم به تصویب برسد.
وضعیت ما در ورزش همگانی بغرنج است
کارشناس ورزشی با بیان اینکه ۹ دستگاه در همگانی کردن ورزش دخلی هستند، تاکید کرد: کمتر از ۱۵ درصد مردم ایران به ورزش روی می‌آوردند اما برخی از آمارهای دولتی خبر از ۵۰ درصد می‌دهند که درست نیست و وضعیت ما در ورزش همگانی بغرنج است چراکه ما سیاست‌گذاری واحدی در ورزش همگانی نداریم.
هاشمی درباره چالش‌های اساسی ورزش همگانی گفت: نبود متولی واحد، ترافیک نهادهای تصمیم‌گیرنده، سهم بسیار کم ورزش همگانی از باشگاه‌های ورزشی، واگذاری اماکن ورزشی، سهم کم شهرداری‌ها، فقر شدید قوانین و مقررات در ورزش همگانی و…چالش‌های اساسی ورزش همگانی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش دسترسی عموم مردم به زیرساخت‌های عمومی ورزش و افزایش مشارکت عموم مردم در فعالیت‌های تفریحی و رقابتی ۲ راهکار برای افزایش ورزش همگانی است.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.