طعم شیرین جوان گرایی ضرورت جایگزینی مدیران

رسانه ها موج جوان گرایی را تقویت کنند

چهل سال پیش وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد انقلابیونی بر سر کار امدند که با وجود بسیاری از صفات پسندیده اخلاقی هنوز فاصله قابل توجهی با تراز مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی داشتند ولی از آنجاییکه با کمبود شدید نیروی تحصیل کرده و آشنا با ضوابط اداری مواجه بودیم مجبور بودیم با همه خسارت ها و مشکلات کنار بیاییم و روزگار سپری کنیم ..
روزها و سالها گذشت و چهل سال طول کشید تا کارخانه انسان سازی و مدیر پروری انقلاب فعال و به تولید انبوه رسید و به تدریج محصولات آن در اقصی نقاط کشور منتشر شد و هم اکنون هزاران نفر از این مدیران که هم متخصص هستند و هم متعهد پرورش یافتند .
بخشی از این مدیران انقلابی جذب نظام مدیریتی کشور شدند و هر کدامشان منشا برکات و خیرات فراوان شده و به جرات میتوان گفت همه توفیقات ما در سال های اخیر در حوزه های متنوع اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی محصول تلاش های بی وقفه همین عزیزان است
ولی تلخی ماجرا این است که بخش قابل توجهی از این محصولات انقلاب در قفسه ها مانده و غبار گرفته و انگار دستهایی در کار است که این مدیران دلسوز و انقلابی در کنج عزلت باقی بمانند و جامعه اسلامی از خدماتشان محروم بماند .
به نظر میرسد که وقت جایگزینی عناصر پاک انقلابی با نیروهای خسته و از پا افتاده فرا رسیده است و این اتفاق مبارک در گرو یک مطالبه جدی و فرا گیر در کشور است .
رهبر فرزانه انقلاب در سالهای اخیر با انتصاب برخی از نیروهای جوان و تاکیید مکرر بر جوان گرایی این حرکت ضروری و شایسته را بارها وبارها در سخنرانی های خود متذکر شده اند ولی هنوز آنطور که باید وشاید این اتفاق مهم عملیاتی نشده است و کشور روزانه متحمل خسارت های سنگینی از ناحیه به کار گیری مدیران ضعیف ,فرسوده و کم بازده میشود .
هم اکنون مدیرانی داریم که با وجود محاسن بسیار شجاعت کافی در مواجه مقتدرانه با مسائل کشور را ندارند
مدیرانی داریم که با وجود محاسن بسیار , خرد و دانایی لازم در مدیریت منابع موجود را ندارند و موجب اتلاف و هدر رفتن انرژی و منابع کشور میشوند.
مدیرانی داریم که با وجود محاسن بسیار هنوزاصول علمی مدیریت و چگونگی استفاده از منابع انسانی را نمیدانند .
مدیرانی داریم که با وجود محاسن بسیار متاسفانه گرفتار دنیاطلبی و اشرافیت شده و سر از باستی هیلز لواسان در آورده اند.
مدیرانی داریم که ازمردم فاصله گرفته اند و هر روز عکس های فرزندانشان در فضای مجازی موجب سرخوردگی و دشمن شادی ما میشود.
تلخ است ولی باید گفت خداوند با هیچ قوم وملتی پیمان نبسته است که اگر از فرمان او سرپیچی کنند و از مسیر مستقیم خارج شوند تا ابد از انها پشتیبانی کند و بر قله عزت و پیروزی باقی بمانند .
بپذیریم که در شرایط سخت و طاقت فرسایی در عرصه های فرهنگی و اقتصادی قرار داریم و با مشکلاتی دست به گریبانیم که جز به سرپنجه مدیران انقلابی, خردمند و شجاع باز نمیشود .
بپذیریم که عزت و غرور کشور در گرو استفاده حداکثری از همین ظرفیت نیروی جوان و انقلابی است
خلاصه این که فصل شیرین جایگزینی آغاز شده است و باید مدیران جوان , انقلابی , جسور و تحصیل کرده جایگزین مدیرانی شوند که تاریخ مصرفشان خیلی وقت است که گذشته و همچنان اصرار بر ماندن دارند و از روابط خود برای ماندن کمال استفاده را میکنند .
در این بین رسانه ها وظیفه خطیری بر عهده دارند و شایسته است مسئله جوان گرایی و استفاده از نیروهای متخصص و متعهد جوان را در صدر جدول مطالبات و پیگیری ها ی خود قرار دهند و خسارت های ناشی از بی توجهی به این مهم را در قالب آمار و ارقام و گذارشات مختلف به صورت پی در پی متذکر شوند .
محمد اسماعیلی دهقی
کارشناس مسائل سیاسی