با حضور معاون امور هنری؛

فاز نخست پروژه مستند سازی اجراهای نمایشی افتتاح شد

فاز نخست پروژه « مستند سازی اجراهای نمایشی » با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی صبح امروز در سالن جلسات معاونت امور هنری به بهره‌‌‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری تکریم خبر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، در این مراسم که قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران اداره‌کل و تماشاخانه ها و روابط عمومی تالارهای نمایشی حضور داشتند، « سید مجتبی حسینی » معاون امور هنری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت مستند‌سازی گنجینه هنری کشور گفت: با این که ما ملت بی‌تاریخی نیستیم؛ اما چون این اطلاعات مستند نشده‌اند، همواره با فقر اطلاعات دقیق و درست درباره هنرمندان و رویدادهای هنری مواجه بوده و هستیم.

اوافزود: باید از تمام امکانات برای جلوگیری از فراموشی تاریخی در زمینه هنر استفاده کنیم و پروژه مستند‌سازی اجراهای نمایشی یکی از اقدامات خوب در این مسیر است که به همت مدیرکل هنرهای نمایشی و همکاران‌شان به مرحله بهره‌برداری رسید.

معاون‌امور هنری راه‌اندازی این سامانه را فرصت و امکان پژوهشی برای هم‌عصران و آیندگان خواند و افزود: با بهره‌برداری از امکانات این سامانه به خوبی می‌توان فعالیت‌های تئاتری ایران را مورد ارزیابی قرار داد و خدمت بزرگی به فرهنگ وهنر این سرزمین شد. این هدیه بسیارارزشمندی برای نسل‌های بعد از ما خواهد بود.

قادرآشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با قدردانی از تمام کسانی که در به سرانجام رسیدن پروژه مستند‌سازی اجراهای نمایشی سهیم بودند، گفت: با فراگیر شدن بیماری کرونا تلاش کرده‌ایم بخشی از فعالیت‌مان را معطوف به راه‌اندازی تلویزیون تئاترایران و مستندسازی اجراهای نمایشی و راه‌اندازی سامانه مجازی صدور مجوزها کنیم و جای بسی خوشحالی است که این پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیدند.

اوافزود: با راه‌اندازی سامانه مجازی صدور مجوز آثار نمایشی؛ از این بعد روند صدور مجوز نمایش‌ها به صورت مجازی انجام خواهد گرفت و تمام اطلاعات نمایش به صورت خودکار بر روی درگاه مربوط به مستندسازی اجراهای نمایشی، بارگذاری خواهد شد.

 

او همچنین با اشاره به حمایت از گروه‌های نمایشی که به دلیل شیوع بیماری کرونا متضرر شده‌اند، گفت: به دلیل تعطیلی تماشاخانه آثار نمایشی متعددی امکان روی صحنه رفتن را نداشتند و با توجه به ضرورت حمایت از این گروه‌ها، پس از انتشار فراخوان؛ ۶۱ گروه برای حضور در پروژه “حمایت از تولید آثار نمایشی برای عرضه در فضای مجازی “اعلام آمادگی کردند.

آشنا ادامه داد: در حال حاضر پخش۱۵ فیلم نمایش قطعی شده است و آماده سازی و پخش باقی آثارنیز به زودی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین ازآماده سازی و رونمایی کتاب پژوهشی فرهنگ نمایش‌های ایران در اردیبهشت ماه خبر داد.

درادامه رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گفت: در سال جاری دو اقدام مهم به منظور مستند‌‌سازی نمایش‌ها صورت گرفت. تلویزیون تئاتر ایران که در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر و جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک یاری‌رسان ما بود و توانست دستاورد خوبی برای نمایش ایران رقم بزند.

او ادامه داد: پروژه مستند‌سازی اجراهای نمایشی نیز به همین منظور به مرحله اجرا رسید و با این پروژه فرصت و امکان جدیدی برای پژوهشگران فراهم شد. همچنین با بهره‌برداری این پروژه تاریخ نمایش ایران از گزند فراموشی مصون می‌ماند.

در ادامه مجید پرهیز مدیرپروژه مستند‌سازی اجراهای نمایشی گفت: با تلاش مدیران تالارها وهمکارانشان در روابط عمومی تالارهای نمایشی، اطلاعات  ۱۸۴۲ نمایش که در تالارهای تحت مدیریت اداره‌کل هنرهای نمایشی از سال۱۳۴۲به این سو روی صحنه رفته‌اند، بر روی سامانه مستند‌سازی اجراهای نمایشی بارگذاری شده است.

او افزود: بارگذاری اطلاعات بر روی این سامانه ادامه دارد و با توجه به برخی کمبود داده ها  فرایندی را ترتیب داده ایم تا اطلاعات نمایش  براساس اطلاعات اعضاء گروه‌های نمایشی بر روی سایت بارگذاری شود.

پرهیز ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه کار پژوهشگران برای دسترسی به اطلاعات آماری و نمایشی بسیار راحت خواهد شد.

به گفته او در فاز نخست این پروژه، اطلاعات ۴ تماشاخانه اداره‌کل هنرهای نمایشی بارگذاری و به بهره‌برداری رسید و در فاز دوم این پروژه اطلاعات سایر تالارهای نمایشی تهران بر روی این سامانه بارگذاری خواهد شد. همچنین در فاز سوم قرار است، اطلاعات مربوط به اجراهای ۵ استان بر روی این سامانه بارگذاری شود.

فاز نخست پروژه مستند سازی اجراهای نمایشی با عنوان «بانک اطلاعات اجراها» از طریق سایت ایران تئاتر به نشانی https://theater.ir/ ، مجموعه تئاترشهر به نشانی  https://city.theater.ir/، تماشاخانه سنگلج به نشانی https://sangelaj.theater.ir/ و تالار هنر به نشانی https://honarhall.theater.ir/  قابل دسترس است.