در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

 مرحبا: بازرگانان ما در مقابله با بازارهای هدف، نیاز به علم و هنر جهان شمول دارند

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه صادرات ایران اظهار کرد: صادرکنندگان ما در بهترین مبادی اندازه گیری کیفیت، دارای رتبه هستند. اما صادرات، نیاز به توسعه دارد.
به گزارش خبرگزاری تکریم به نقل از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران» ، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۲۷ مهر با موضوع کارکرد آموزش در توسعه صادرات و اقتصاد کشور، روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه صادرات ایران و غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بود.


ضرورت توسعه امر صادرات در کشور
فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه صادرات ایران، بیان کرد: صادرات نسبت به فروش داخل، به دلایلی پیچیدگی و عدم قطعیت آن به مراتب بیشتر است. چرا که برای عبور کالا از مرز، حمل و نقل، گمرک، چگونگی دریافت ارز ناشی از تجارت، تعرفه ها و…، مسائل و پیچیدگی هایی در صادرات وجود دارد.
وی افزود: ما در طبقه های فروشگاه های خرده فروشی کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی هستیم. وقتی توانسته ایم به ایتالیا ماکارونی صادر کنیم، صادرات انجام شده است. اما مشکل این است که چرا ما این کار را توسعه ندادیم. صادرکنندگان ما در بهترین مبادی اندازه گیری کیفیت، دارای رتبه هستند.
نوری ادامه داد: البته در همه جای دنیا، واردات راحت تر از صادرات است. ما در ۲۹ مهر که به عنوان روز صادرات ثبت شده است، صادرکنندگان نمونه کشور ، مورد تقدیر قرار می گیرند.
وی افزود: صادرات برای دولت امری، ارزشمند است و این رویکرد مثبت است. زمانی که صادرکنندگان لوح تقدیر از دولت دریافت می کنند، به این معنی است که نظام اقتصادی، صادرات را امری مقدس می داند که به اقتصاد کشور کمک می کند.
سیاست های کلان در حوزه صادرات

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره سیاست های کلان در حوزه صادرات بیان کرد: آنچه تاجران ما در مقابله با بازارهای هدف نیاز دارند، علم و هنر جهان شمول است. محیطی که عدم قطعیت داشته و با کارکردهای غیر قابل کنترل سر و کار دارد، نیاز است با اصول علمی این مسئله آشنا باشد.
وی افزود: اگر ما امروز در عرصه های خرده فروشی قرار داریم، این به خاطر قابلیت ها و ظرفیت های بی نظیر کشور ماست. ما صنعتگران خوب و اقلیم و تولیدات کشاورزی با کیفیتی داریم. اما مسئله این است ‌که متاسفانه به جایگاهی که متناسب با ظرفیت کشور هست، دست پیدا نکرده ایم‌.
وی افزود: بازارگردانی، بازارسازی، نحوه ارائه کالا در بازار، حفظ بازار و … مفاهیمی است که ما از آن غافل بودیم. لذا استاندارد سازی و تدوین قوانین در این حوزه ضروری است. متاسفانه بازرگانان ما مسلط به علم روز نبوده اند. اغفال از این مسائل باعث شد به یک حضور حداقلی در صادرات بسنده کنیم.
ضرورت به روز شدن دانش در حوزه صادرات
نوری تصریح کرد: آموزش ما هم مثل حوزه صادرات، لازم است اما کافی نیست. آموزش های کلاسیک را موسسات و دانشگاه ها و آموزشگاه ها عرضه میکنند، که انتظار نداریم که سیلابس ها و سرفصل های دانشگاهی، به چابکی که در جهان بیرونی است، اتفاق بیفتد. اما تغییرات زمان بر است. در دانش هم همینگونه است. آنچه که مورد نیاز یک جامعه است، با فاصله ای به دانش و گفتمان تبدیل می شود. لذا موسسات اموزشی، سازمان توسعه تجارت، دانشگاه ها، این آموزش ها را ارائه میدهند اما تعداد آن به اندازه بنگاه های ما نیست.
وی افزود: از طرف دیگر، بنگاه باید حس کند که اگر دانش محور حرکت کرده و بطور مستمر دانشش را به روز کند، به صلاح است. اما اختلاف در دید کوتاه مدت و بلند مدت است.


قوانین در راستای سهولت در کسب و کار و اشتغال زایی است
مرحبا درباره قوانین کسب و کار بیان کرد: قوانینی در راستای سهولت در کسب و کار و اشتغال زایی است. غیر از بحث کارت بازرگانی، طرح رتبه بندی صادر کنندگان داریم که آن هایی که از حداقل ها کمتر هستند، در سال اول برای آن ها محدودیت هایی در نظر بگیریم.
وی افزود: هر کاری، به افرادی حرفه ای نیاز دارد. افراد حرفه ای هم توسط آموزش های حرفه ای صورت می گیرد. حتی آموزش هایی که ارائه می دهیم، منطبق با نیازهایمان نیست‌.
به نظر می رسد متولی خاصی که در زیرمجموعه وزارت صمت باشد، و اقدام جامعی برای صادرات بین الملل و بازرگانی انجام دهد، وجود ندارد. به صورتی که در قالب مصوبه به مجلس ارائه شود و همه ملزم به انجام آن باشند‌.
ما آمادگی داریم در بحث تدوین قوانین همکاری داشته باشیم. اما ما نیاز به یک گفتگوی حاکمیتی داریم تا مشکلات را برطرف کنیم.

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی سید احسان میر محمد علی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.