فشارها بر اقليت مسلمان

مرگ نویسنده مسلمان در کمپ سین‌کیانگ چین

 «نور محمد توهتی»، نویسنده مسلمان اویغوری در کمپ بزرگ سین کیانگ که محل نگهداری غیرقانونی بیش از یک میلیون مسلمان ایغور است، در گذشت.
این نویسنده ۷۰ ساله از سال ۲۰۱۸ در یکی از بازداشت‌گاه‌های اجباری که دولت چین آنها را کمپ‌های کارآموزی می‌خواند، زندانی بود.

به گزارش نوه این نویسنده که ساکن کاناداست، آنها یازده روز بعد از فوت نورمحمد توهتی از درگذشت وی خبردار شده اند. این نویسنده مبتلا به دیابت و بیماری قلبی بوده است و از امکانات درمانی نیز محروم.

به گفته زری گل، نوه این نویسنده، مقامات چین خانواده او را تهدید کرده بودند که در صورت انتشار خبر، آنها را نیز به اردوگاه اجباری انتقال میدهند.

انجمن های ادبی بین المللی از جمله انجمن قلم آمریکا و گروه های حقوق بشری مرگ این نویسنده را مصداق بارز نقض حقوق بشر اعلام کرده اند و دولت چین را مسئول این مرگ میدانند.

یادآور می‌شود؛ دولت چین در چند سال اخیر فشار زیادی را بر اقلیت‌های مسلمان این کشور وارد کرده است تا دیدگاه‌های فرهنگی و سیاسی آنان را تغییر دهد. گزارش‌های مختلف سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که چین هزار و ۲۰۰ اردوگاه برای مسلمانان ساخته که جمعیتی بین یک تا دو میلیون نفر در آن‌ها نگهداری می‌شوند.