نوروز رویدادی ارزشمند در همه ادیان الهی و وقت استجابت دعاست

محمدمهدی مومنی ها، دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب، گفت: منقول است که نوروز در برخی روایات اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و دعاهایی برای آن ذکر شده که معلوم می‎شود مورد تأیید است، زیرا در این سنت نکات مثبت و با ارزش فراوانی وجود دارد.

به‌گزارش تکریم خبر  به نقل از شفقنا، نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است که اکنون در مناطق مختلف ایران و جهان از جمله کشورهای فارسی زبان جشن می گیرند. به گفته مومنی ها برخی از مومنان مسلمان همچون هاتف اصفهانی نوروز را مقارن با روز آغاز امامت علی علیه السلام می‌دانند.

وی با بیان اینکه همه ادیان هرگونه ابراز شادی که منجر به تضییع و ظلم به نفس، نادیده گرفتن حق الله و حق الناس نشود را مورد تأیید قرار داده اند، به خبرنگار شفقنا گفت: در همه ادیان سپیده دمان برای انسانها مقدس است، یعنی با آمدن نور انسان شادی می‎کرد؛ زیرا از تاریکی نجات پیدا می کرده است، بنابراین وقتی می‌گوئیم نوروز یعنی روز نو یعنی روشن شدن آسمان و این روز باید با روز قبل فرق داشته باشد و در آن شادی و خوشحالی و زندگی و شور و نشاط و تازگی و مقاومت در برابر سرما و تاریکی نمایان باشد.

مومنی ها با اشاره به اینکه نوروز سربلندی و افتخار و برکت و بشارتی برای بشر است که با آمدنش روزهای تاریکی به پایان رسیده و روز نو بهاران آغاز می شود، افزود: از نظر زمانی لحظه تحویل سال آغاز اعتدال بهاری است و بر این اساس روز و شب دو بار معادل هم می‎شوند که یک بار اعتدال بهاری و یک بار اعتدال خزانی است که در هر دو مورد تعادل ارتباط فیزیک و متافیزیک آسان تر می ‏شود که این زمان به اصطلاح، وقت استجابت دعاست.

به گفته وی با ورود اسلام به ایران متدینان ایرانی به حضور یکی از بزرگان رفتند و از ایشان خواستند که دعایی بکنند و ایشان هم دعای معروف تحویل سال را بر زبان جاری کردند.

مومنی ها با بیان اینکه همه بخش های آیین نوروز اگرچه در ظاهر فیزیکی است، اما باطن آن معنوی است. به طور مثال هفت سین که هفت چین بوده و هفت شین و هفت سین شده، سفره هفت گیاه روئیده از زمین بوده که بعدها به آن سکه و تخم مرغ اضافه شده است؛ یعنی تمام اجزای آن زنده و دارای حیات است.

وی افزود: اهدای هدایا از سوی بزرگترها به کوچکترها یکی دیگر از بخش های مهم آیین نوروز است که محبت به وجود می‎آورد و در دین هم به این موضوع تاکید شده است.

دبیر کل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب ادامه داد: ابعاد مختلف مراسم نوروز مورد تأیید اسلام است؛ برای مثال صله رحم یکی از مسائل جالبی است که در قرآن آمده به این صورت که در قیامت بلافاصله بعد از ایمان به خدا از صله ارحام می‎پرسند، یعنی آنقدر مهم است که همردیف با ایمان به خدا قرار گرفته است و نوروز تجلی بخش همین موضوع یعنی صله رحم است.

مومنی ها ادامه داد: دید و بازدیدهای عید اگر در قالب صله ارحام صورت گیرد و آن جنبه دینی‌‎اش را در نظر بگیریم و مرتکب شکستن حرمتی نشویم نه تنها جنبه منفی ندارد بلکه بسیار هم مثبت است.

وی  نوروز را سنت باستانی ایرانی دانست که ریشه در ادیان الهی دارد و یادآور شد: منقول است که نوروز در برخی روایات اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و دعاهایی برای آن ذکر شده که معلوم می‎شود از منظری مورد تأیید است، زیرا در این سنت نکات مثبت و با ارزش فراوانی وجود دارد.

مومنی ها تصریح کرد: شاد بودن و جشن گرفتن به خاطر تحولی که در طبیعت پیش می‏ آید و شکرگزاری از خدا، نظافت، بهداشت و زیبایی که هماهنگ با جریان طبیعت رخ می دهد، همه از آداب ارزشمند نوروز است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع آئین نوروز برای همه ادیان و مذاهب است و همه نسبت به آن دید مثبت و ارزشمندی دارند و شناساندن آن به همه مردم دنیا باعث ایجاد دوستی و مودت می شود