کرونا ویروس و بیماری ها

دکتر پریسا افکاری مدرس دانشگاه

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که طیفی از عفونتهای تنفسی خفیف از سرماخوردگی معمولی تا شدید مثل سارس، مرس کرونا ویروس  و اخیرا کرونا ویروس جدید را شامل می شوند .

کرونا ویروس ها عمدتا ” مشترک بین انسان و حیوان هستند و از حیوانات به انسان منتقل می شوند . بررسیها نشان داده است بیماری سارس ( Sars Cov  ) که در سال ۲۰۰۲ میلادی برای اولین بار از کشور چین گزارش گردید از گربه به انسان انتقال یافته و بیماری کرونا ویروس خاورمیانه ( MERS Cov ) که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ از کشور عربستان گزارش گردید از شتر به انسان انتقال یافته است در حال حاضر  طیف وسیعی از کرونا ویروس های شناخته شده که در جمعیت حیوانی در گردش است . هنوز قابلیت انتقال به انسان را ندارند .

بیماری کرونا ویروس جدید که برای اولین بار در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ از کشور چین گزارش گردید همچنان تهدید جهانی محسوب می شود . و تاتاریخ ۷ فوریه(  ۱۸ بهمن) تعداد ۳۱۴۸۱ مورد تایید شده  ، با ۶۳۷ مورد مرگ عمدتا” از کشور چین و سایر کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا و مواردی از سایر کشورها گزارش شده است  وتا این تاریخ  هیچ مورد قطعی وتایید شده ای ازابتلا به کروناویروس جدید درایران گزارش نشده است .

کرونا ویروس جدید طیفی از علائم بالینی خفیف تا شدید را سبب می شود . و علائم بیماری شامل ناراحتی تنفسی ، تب ، سرفه ، و عوارض نادری مثل پنومونی ، سندرم حاد  و شدید تنفسی ( SARI ) ، نارسایی کلیوی را در بر می گیرد.

آقایی و همکارانش در سال ۱۳۹۸ به بررسی پژوهشی تحت عنوان بررسی اثر کرورناویروس۲۰۱۹ بر بیماران دارای سابقه بیماری کلیوی پرداختند بیماریهای همه گیر ویروسی-عفونی در حال ظهور یک چالش بزرگ در قرن بیست و یکم هستند. کرونا ویروس با آسیب به اعضای مختلف بدن انسان از جمله کلیه ها ومجاری ادراری در نهایت منجر به مرگ درصدی از مبتلیان می گردد.هدف این مطالعه مروری بر اثر کرونا ویروس بر بیماران دارای سابقه بیماریهای کلیه و مجاری ادراری می باشد. این مطالعه مروری در سال ۲۰۲۰ با جست وجو کلید واژه هایی نظیر COVID-19،Kidney disease،prevalence در پایگاه های پیشرفته نظیر L, Medline, PubMed Cochrane Library), and hand searches internet search engines (GoogleScholar) Direct Scienc and انجام شد. یافته ها: یافته های حاصل از بررسی مقالالت، نشان داد که بیشترین عضوی که درگیر کرونا ویروس می شود ریه است که باعث علائمی از جمله سرفه و تنگی نفس می گردد.این ویروس اثر جدی ای بر روی کلیه ها در بیماران مبتلا به کرونا ویروس با علائم خفیف تا متوسط ندارد.در بیماران با علایم شدید کرونا که نیاز به بستری دارند،اختلالات کلیوی تا ۵۰ درصد دیده میشود که خود را بصورت افزایش دفع پروتئین و هماچوری نشان میدهد.در تعداد کمی از افراد(کمتر از ۱۵ درصد)علایم نارسایی حاد کلیه بصورت افزایش وزن و ورم و افزایش فشار خون و بالا رفتن کراتینین اتفاق می افتد. در بررسی اثر بیماران مبتلا به covid 19 که مبتلا به AKl بودند، ۵/۳ برابر، خطر مرگ ومیر در افراد بدون AKI هستند. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که پروتئینوری، هماچوری و بالا رفتن سطح نیتروژن اوره خون، کراتین سرم، اسید اوریک با مرگ بیماران همراه بود. پس از عفونت ریه ویروس ممکن است وارد خون شود، در کلیه تجمع یابد و باعث آسیب به سلول های کلیوی مقیم شود. نتیجه گیری: با توجه به اینکه بیماری COVID-19 یکی از شایع ترین بیماری ها می­باشد و درمان این بیماری نیاز به هزینه ها و وقت ها و خطرناک است و قابلیت عودکنندگی آن بالاست،پیشنهاد میشود با استفاده از درمان های دارویی و پشتیبانی کامل تغذیه ای و رعایت ایزولاسیون پیشگیری های لازم انجام شود.

 

راههای حفاظتی یاخودمرقبتی کدام است؟

  • دست ها را بطور کامل ومکرر با آب وصابون به مدت ۲۰ ثانیه بشوییم .
  • هنگام سرفه وعطسه دهان وبینی خود را با دستمال یا قسمت بالای آستین بپوشانیم .
  • از دست دادن وروبوسی با دیگران به طور جدی خود داری نماییم .
  • با مبتلایان به بیماریهای تنفسی تماس نزدیک نداشته باشیم .
  • فاصله حداقل ۱ متری را از افراد(چه سالم و چه بیمار) رعایت کنیم   .
  • از تماس دست آلوده به چشم ها ، بینی ودهان خود بپرهیزیم .
  • آب دهان ،بینی ودستمال کاغذی خودرا در کوچه و خیابان نیندازیم .
  • در مکان های شلوغ وحمل ونقل عمومی در حد امکان از لمس وسایل وسطوح عمومی و دست زدن به چشم و دهان خود خودداری نماییم .
  • مواد غذایی (گوشت و تخم مرغ )را کاملا بپزیم .
  • درصورت داشتن علائم شبیه آنفلوآنزا ،با آب و نمک دهان خود را شست و شو دهیم.

۱۱-در روز های اول بیماری تنفسی ،ضمن استراحت در منزل از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنیم.

کدام بیماری‌ ها خطر کرونا را تشدید می‌ کنند؟

    دیابت

بالا بودن سطح قند خون به سیستم ایمنی آسیب می‌زند. هرچه سیستم ایمنی ضعیف‌تر باشد توانایی بدن برای مقابله با عفونت تحلیل می‌رود. در این شرایط ویروس اجازه پیدا می‌کند تا بدن را آلوده کند. یابت که یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان افراد است، به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و وظیفه آن سنتز قند به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا با گذر زمان بر همه اعضای بدن تأثیر گذاشته و باعث بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی و عفونت می‌شود.

مشاهدات بالینی نشان می‌دهد که یک ارتباط دو طرفه بین کووید -۱۹ و دیابت وجود دارد، به طوری که بیماری دیابت می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد و علائم آن را تشدید کند. از طرف دیگر در میان مبتلایان به کووید -۱۹، موارد جدیدی از شیوع دیابت و بروز مشکلات متابولیکی غیر عادی مشاهده شده است. در حقیقت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از افرادی که جان خود را در اثر بیماری کرونا از دست می‌دهند، به دیابت مبتلا هستند، اما هنوز این موضوع که چگونه ویروس کرونا، بیماران مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد مشخص نشده است.

نتایج مطالعات پیشین نشان می‌دهد پروتئین ACE-2 که به SARS-Cov-2 متصل می‌شود و اجازه ورود ویروس به سلول‌های انسانی را می‌دهد، نه تنها در ریه بلکه در اندام‌ها و بافت‌های درگیر متابولیسم گلوکز مانند لوزالمعده، روده کوچک، بافت چربی، کبد و کلیه نیز قرار دارد. محققان معتقد هستند با ورود ویروس مذکور به این بافت‌ها، اختلالاتی در متابولیسم گلوکز به وجود می‌آید؛ البته سال‌ها پیش ثابت شده بود که عفونت‌های ویروسی می‌تواند باعث بروز دیابت نوع اول شود.

توصیه های فدراسیون بین‌المللی دیابت

توصیه های مربوط به رعایت بهداشت و پیشگیری از کرونا، از اهمیت بالاتری برای افراد مبتلا به دیابت و نزدیکان آنها برخوردار است.

* برای بروز شرایط اضطراری و ابتلای احتمالی به کرونا آماده باشید

* توجه بیشتری به کنترل قندخون داشته باشید

* چنانچه دچار علائم آنفولانزا هستید (تب، سرفه یا تنگی نفس) از پزشک خود و یا کادر پزشکی کمک بگیرید. چنانچه سرفه شما همراه با خلط است، میتواند نشان دهنده عفونت دستگاه تنفسی باشد، بنابراین بهتر است هرچه زودتر از پزشک کمک بگیرید

* بروز عفونت میتواند منجر به افزایش قندخون شما و افزایش نیاز بدن به مایعات شود. بنابراین سعی کنید همواره مقدار کافی آب بنوشید

* سعی کنید دارو و تجهیزات مربوط به دیابت خود را بطور کامل و برای چند هفته آماده داشته باشید (تا در صورت قرنطینه احتمالی دچار مشکل نشوید)

* سعی کنید مواد غذایی و خوراکی های حاوی قند ساده را در دسترس داشته باشید

* در صورتی که تنها زندگی میکنید، حتما  همسایگان یا نزدیکان خود را در جریان قرار دهید تا بتوانند در شرایظ اورژانس به کمک شما بیایند

ویروس کرونای جدید همچنان ابعاد ناشناخته بسیاری دارد. برای اینکه همواره در جریان آخرین یافته ها قرار بگیرید، این صفحه را همواره مرور نمایید.

    فشار خون

بین ویروس کرونا و فشار خون بالا چه ارتباطی وجود دارد؟

کرونا در افراد مبتلا به فشارخون خطرناک است؟ اگر فشار خون بالایی دارید بهتر است که مراقبت‌های بیشتری داشته باشید تا از خود در طول مدت شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) محافظت کنید.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد دارای شرایط ویژه احتمال بیشتری دارند که:

  • کووید ۱۹ بگیرند.
  • علائم شدید داشته باشند.
  • یه دلیل عفونت جان خود را از دست بدهند.

خطر فشار خون بالا:

اطلاعات به دست آمده از چین و ایتالیا نشان می‌دهد که افراد دارای فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری از ابتلای به کووید ۱۹ و عوارض ناشی از آن قرار می‌گیرند.

در چین ۲۵ تا ۵۰ درصد از مردمی که به خاطر ویروس کرونا به بیمارستان مراجعه کردند، فشارخون بالا یا شرایط ویژهٔ دیگری مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های ریه داشتند. در ایتالیا بیشتر از ۹۹ درصد از افرادی که به علت ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، یکی از این بیماری‌های زمینه‌ای را داشته و ۷۶ درصد از آن‌ها نیز فشار خون بالا داشتند.

کسانی که فشار خون بالا دارند احتمال بیشتری دارد که به خاطر کرونا ویروس جان خود را از دست بدهند. خطر مرگ در آن‌ها حدود ۶ درصد بیشتر از جمعیت کلی است.

ارتباط بین کرونا و فشار خون بالا چیست ؟

یکی از دلایلی که افراد با فشار خون بالا و یا مشکلات زمینه‌ای دیگر در معرض خطر بیشتری نسبت به ویروس کرونا قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی ضعیف‌تر آن‌ها است.

بیماری‌های زمینه‌ایِ طولانی‌مدت و افزایش سن، سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کنند، بنابراین سیستم ایمنی توانایی کمتری برای شکست ویروس کرونا دارد. نزدیک به دو سوم از افراد بالای ۶۰ سال فشار خون بالا دارند.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که خطرات بیشتر ممکن است به علت خود فشار خون بالا نباشد بلکه به دلیل استفاده از داروهای مربوط به آن (مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین و بلوکرهای گیرنده آنژیوتانسین) باشد. این فقط یک فرضیه است، تاکنون هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه این داروها ممکن است چه تاثیری روی کرونا ویروس  داشته باشند گزارش نشده است.

این فرضیه بر پایهء این حقیقت است که بازدارنده‌های آنزیم تبدیل‌کنندهٔ آنژیوتانسین و بلوکرهای گیرندهٔ آنژیوتانسین، سطح آنزیم تبدیل‌کننده آنریوتانسین ۲ (ACE۲) را در بدن شما افزایش می‌دهند. برای آلوده کردن سلول‌ها ویروس کووید ۱۹ به آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین ۲ می‌چسبد.

تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شود دانشگاه قلب‌شناسی و انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که داروهای فشار خون خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید، در غیر اینصورت ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد و شما را مانند مواردی که به علت ویروس کرونا به بیمارستان می آیند، روانه بیمارستان کند.

ویروس کرونا چگونه روی افراد دارای فشار خون بالا تاثیر می گذارد؟

اگرچه التهاب ریه شایع‌ترین عارضه ویروس کرونا است اما می‌تواند به سیستم قلبی-عروقی نیز صدمه زده و به همین دلیل است که افراد با فشارخون بالا، بیماری قلبی و نارسایی قلبی در معرض خطر هستند.

فشارخون بالا به عروق آسیب زده و جریان خون ورودی به قلب را کاهش می‌دهد. قلب مجبور است برای پمپ کردن خون کافی سخت‌تر کار کند. در طولانی‌مدت این کار اضافی می‌تواند قلب شما را تضعیف کند تا جایی که قلب دیگر قادر نیست که خون پر از اکسیژن را پمپ کند.

ویروس کرونا همچنین ممکن است مستقیماً به قلب آسیب بزند. که این در صورتی که قلب شما به علت اثرات فشارخون بالا ضعیف شده باشد ممکن است برای شما خطرناک باشد. ویروس کرونا می‌تواند باعث التهاب عضلات قلب شود که میوکاردیت نامیده می‌شود و این کار پمپاژ را برای قلب سخت‌تر می‌کند.

همچنین اگر شما تجمع پلاک‌ها را در عروق خود داشته باشید، ویروس احتمال جدا شدن این پلاک‌ها از هم و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که اگر افراد با بیماری قلبی، به بیماری تنفسی‌ای مثل آنفلوآنزا یا انواع اخیر ویروس کرونا مبتلا شوند در معرض خطر بالاتری برای حمله قلبی هستند.

چه کارهایی باید انجام دهید؟

برای جلوگیری از ابتلای به ویروس کرونا همه افراد باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. افراد با فشار خون بالا و شرایط زمینه‌ای دیگر مراقبت بیشتری نیاز دارند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه‌های زیر را پیشنهاد می‌کند:

  • مطمئن باشید که داروی کافی برای درمان فشار خون بالا و بیماری‌های دیگر را دارید.
  • داروهای مورد نیاز برای درمان تب و علائم دیگر را ذخیره کنید تا در زمان ابتلای به بیماری از آن‌ها استفاده نمایید.
  • در خانه بمانید و تماس‌هایتان با افراد دیگر را تا جایی که می‌توانید محدود کنید.
  • از جمعیت و هر کسی که بیمار به نظر می‌رسد دوری کنید.
  • دستهایتان را با آب گرم و صابون بشویید.
  • تمام سطوحی که بارها لمس می‌شوند مثل پیشخوان آشپزخانه و دستگیره‌های در را تمیز و ضدعفونی کنید.

    بیماری های مزمن ریوی مثل copd

[۱]COPD یک بیماری شایع است که عمدتا توسط سیگار کشیدن ایجاد شده و می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی طولانی‌مدت شود. علائم شامل تنگی‌نفس، و سرفه با تولید خلط به علت آسیب‌ راه‌های هوایی و ریه است. عفونت می‌تواند باعث تحریک علائم شدید، با بدتر شدن تنفس و افزایش سرفه و خلط شود. این وضعیت که معمولا تحت عنوان تشدید یا «شعله‌ور شدن» (flare-up) شناخته می‌شود، می‌تواند باعث آسیب بیشتر به عملکرد ریه شود. تشدیدهای مکرر می‌توانند منجر به بستری شدن در بیمارستان، کاهش کیفیت زندگی، و افزایش خطر مرگ شوند.

 

کرونا ویروس چه تأثیری روی بیماران COPD دارد؟

COPD نوعی بیماری مزمن التهاب ریه است که با مسدود کردن مسیر حرکت هوا در سیستم‌های تنفسی منجر به تنگی‌ نفس، سرفه، خس‌خس سینه و ایجاد خلط در ریه‌ها می‌شود که همان علائمی است که  استعمال سیگار و آلودگی‌های صنعتی نیز باعث ایجادآن‌ها می‌شود؛ البته زمینه‌های وراثتی و سن بالا نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست. ابتلا به کووید -۱۹ حاد این بیماران را با سه مشکل مواجه می‌کند؛ سندروم دیسترس حاد تنفسی[۲]  که ریه‌ها را با مایعات پر می‌کند و در نتیجه اکسیژن کافی برای تنفس به آن‌ها نمی‌رسد، آسیب‌های قلبی و ضربه روحی یا شوک[۳] که با مختل کردن سیستم گردش خون منجر به افت ناگهانی و شدید فشار خون می‌شود، تپش قلب را بالا می‌برد و با ممانعت از رسیدن خون به اندام‌های بدن روی فعالیت آن‌ها اثر منفی می‌گذارد که می‌تواند کشنده باشد.

مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریه در گروه افراد پر خطر

پزشکان هنوز اثر دقیق ابتلا به ویروس کرونا را در مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریه شناسایی نکرده‌اند، اما کاملاً محرز است که مشکلات کووید -۱۹ این گروه را بیش از کسانی که دارای ریه‌های سالم هستند و به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا نیستند، درگیر می‌کند و آن‌ها را مانند افراد دارای سن بالای۶۰ سال، مبتلا به فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان، دارای سیستم ایمنی ضعیف و استعمال‌ کنندگان سیگار و دخانیات، در دسته گروه‌های در معرض خطر قرار می‌دهد. ابتلای هم‌ زمان به بیماری COPD و کووید -۱۹ شرایط را برای این افراد دشوارتر و صدمات وارده را شدیدتر می‌کند.

توصیه‌های بهداشتی برای بیماران COPD

در این شرایط خطرناک و پراسترس مبتلایان به COPD باید به‌طور مداوم سلامت عمومی خود را بررسی کرده و از نبود علائم ابتلا به کرونا هم‌چون تب، سرفه و تنگی‌ نفس اطمینان حاصل کنند. ابتلا به این بیماری معمولاً با تب همراه نیست؛ بنابراین در صورت افزایش دمای بدن لازم است بیماران COPD با پزشک تماس بگیرند. این افراد لازم است توصیه‌های بهداشتی اعلام‌ شده را با جدیت بسیار رعایت کنند، از تردد به محیط‌های بیرون از منزل به‌جز برای مراجعه ضروری به پزشک خودداری کرده و حتی از پزشک خود درخواست کنند که دوره‌های مصرفی داروهای معمول آن‌ها را ۹۰ روزه تعیین کند تا از نیاز آن‌ها برای مراجعه به مراکز درمانی و داروخانه‌ها کم کند. این بیماران باید اقدامات مربوط به تهیه و دریافت به‌موقع ملزومات اکسیژن‌رسانی خود را سریع و با اطمینان انجام دهند و از خواب کافی، ورزش و تغذیه مناسب بهره ببرند.

    بیماری قلبی

افرادی که دچار فشارخون یا کلسترول بالا هستند بیشتر احتمال دارد به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند که دلیل آن از چگونگی جریان خون در بدن ناشی می‌شود. کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند داروهای تجویزی را مصرف کرده، رژیم غذایی سالم را رعایت نموده و فعالیت بدنی را فراموش نکنند.

سابقه بیماری قلبی و عروقی

افرادی که دارای سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند در برابر آسیب قلبی ناشی از کووید-۱۹ آسیب پذیر ترند. تقریباً ۳۰ درصد از بیمارانی که دچار آسیب قلبی شدند کسانی بودند که پیش از این به بیماری عروق کرونا قلب و ۶۰ درصد آن‌ها به فشار خون بالا مبتلا بوده‌اند که به‌طور قابل توجه بسیار بیشتر از افرادی است که به این بیماری‌ها مبتلا نیستند. یکی از عواملی که می‌تواند باعث کاهش جریان خون در افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند شود، واکنش التهابی شدید به بیماری است. در واقع ارتباط میان ابتلا به کووید-۱۹ و آسیب قلبی را با در نظر گرفتن واکنش التهابی بدن به‌خوبی می‌توان توضیح داد. ویروس کرونا درست مانند ویروس آنفلوانزا باعث تحریک و التهاب بدن می‌شود. این التهاب در مرحله بعد باعث آسیب رسیدن به قلب عروق شده و بدن را در معرض آسیب قلبی قرار می‌دهد. این دقیقاً همان فرآیندی است که هر سال باعث مرگ تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به آنفلوانزا می‌شود. مشاهدات نشان داده‌اند که هر سال با گسترش ویروس آنفلوانزا، تعداد افرادی که دچار حمله قلبی شده، به دلیل نارسایی قلبی و ضعف عضلات قلب بستری شده و یا به علت آریتمی قلب به پزشک مراجعه می‌کنند، افزایش می‌یابد. میان بیماری‌های ریوی (به‌خصوص آنفلوانزا) و حمله قلبی شدید ارتباط نزدیک وجود دارد. اگر ویروس کووید-۱۹ باعث ایجاد فرآیندی مشابه در بدن ما شود، می‌تواند به معنی افزایش خطر آسیب قلبی در آینده در مبتلایان به کرونا باشد. البته از آن جا که فعلاً مطالعات صورت گرفته بسیار محدود است، نمی‌توان به‌طور قطع در این مورد اظهار نظر کرد. در حال حاضر شمار زیادی از بیماران مبتلا به کرونا در چین، ایتالیا، کشور خودمان ایران و نقاط دیگر جهان، همچنان بستری هستند و در قرنطینه به سر می‌برند. با تحت نظر گرفتن وضعیت این بیماران در دراز مدت می‌توان بهتر در مورد اثرات بلند مدت ویروس کرونا بر بدن اظهار نظر کرد.

بررسی اثرات بلند مدت ابتلا به کرونا به‌اندازه اثرات کوتاه مدت اهمیت دارد چرا که ممکن است این بیماری به دلیل بازترکیب ژنتیکی به یک اپیدمی مزمن (مشابه آنفلوانزا) تبدیل شود. بنابراین از همین حالا باید خود را برای بازگشت کووید-۱۹ یا نوع دیگر ویروس کرونا آماده کرد.

و همچنین بیماری های دیگری که باعث تشدید شدن  کووید ۱۹ میشوند به شرح ذیل میباشد:

  • کسانی که پیوند عضو شده اند و از داروهای ایموساپریسو استفاده میکنند.
  • افرادی که تحت پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند.
  • کسانی که نقض ایمنی اکتسابی یا ویروس HIV را دارند.
  • افرادی که سرطان دارند.
  • کسانی که به صورت مادرزادی سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • کمبود ویتامین D روی شدت کرونا تاثیر دارد.

جمع بندی

  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، با ۱۷.۳ بیشترین ریسک ابتلا به ویروس کرونا را در میان بیماری‌های دیگر دارند. این افراد باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و داروهای تجویزی پزشک را با رعایت استراحت در خانه، به طور مرتب مصرف کنند.
  • پس از آن، افراد دیابتی با ۱۴.۲ درصد، در میان بیماری‌های دیگر ریسک بیشتری برای ابتلا به ویروس دارند. این افراد نیز در روزهای اپیدمی کرونا باید مراقب تغذیه و رژیم غذایی خود باشند.
  • احتمال ابتلا به ویروس کرونا در افراد مبتلا به سرطان نیز ۵.۵ درصد است. این افراد به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدنشان، باید با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند.
  • بیماری‌های مزمن کلیوی، ۳.۴ درصد ریسک مبتلا شدن به ویروس کرونا را بالا می‌برد. این افراد نیز مانند بیماران زمینه ای دیگر، ملزم به رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هستند.
  • خطر ابتلا به ویروس کرونا در افرادی که از قبل دچار بیماری‌های ریوی هستند نیز وجود دارد؛ چرا که این ویروس به ریه‌ها بیشترین آسیب را رسانده و تأثیرات مخربی بر روی آن‌ها می‌گذارد. بیماری‌های ریوی ۲.۳ درصد و آسم به عنوان نوع خاصی از این بیماری‌ها ۱.۲ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برند.
  • افرادی که بیماری‌های مزمن خونی دارند، نسبت به سایر افراد با بیماری‌های زمینه‌ای ۲ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را دارند. ابتلا به اختلالات مزمن عصبی ۱.۴ درصد، بیماری‌های مزمن کبدی ۰.۸ درصد و بیماری‌های مادرزادی ۰.۳ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهند.
  • افراد دارای بیماری HIV در میان همه بیماری‌های زمینه‌ای، کمترین ریسک ابتلا به ویروس کرونا را دارند. این بیماری تنها ۰.۲ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد.
  • باید به این نکته توجه کرد که تنها افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، بلکه افراد سالم نیز در معرض ابتلا به این ویروس هستند. اما افراد سالم احتمالاً علائم خفیف‌تری از این بیماری را تجربه می‌کنند؛ بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، حفظ نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی برای همه افراد ضروری است.

منابع

سارا آقایی، محمدطاها سعادتی راد. ۱۳۹۸٫ بررسی اثر کرورناویروس۲۰۱۹ بر بیماران دارای سابقه بیماری کلیوی:مطالعه مروری. دومین همایش ملی مراقبت و درمان

COVID, T. C., & Team, R. (2020). Severe Outcomes Among Patients with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)-United States, February 12-March 16, 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep, ۶۹(۱۲), ۳۴۳-۳۴۶٫

Mehta, P., McAuley, D. F., Brown, M., Sanchez, E., Tattersall, R. S., Manson, J. J., & HLH Across Speciality Collaboration. (2020). COVID-19: consider cytokine storm syndromes and immunosuppression. Lancet (London, England), ۳۹۵(۱۰۲۲۹), ۱۰۳۳٫

Chen, C., Yan, J. T., Zhou, N., Zhao, J. P., & Wang, D. W. (2020). Analysis of myocardial injury in patients with COVID-19 and association between concomitant cardiovascular diseases and severity of COVID-19. Zhonghua xin xue guan bing za zhi, ۴۸, E008-E008.

Shah, P. B., Welt, F. G., Mahmud, E., Phillips, A., Kleiman, N. S., Young, M. N., … & Wyman, J. (2020). Triage considerations for patients referred for structural heart disease intervention during the COVID-19 pandemic: an ACC/SCAI position statement. JACC: Cardiovascular Interventions, ۱۳(۱۲), ۱۴۸۴-۱۴۸۸٫

Apicella, M., Campopiano, M. C., Mantuano, M., Mazoni, L., Coppelli, A., & Del Prato, S. (2020). COVID-19 in people with diabetes: understanding the reasons for worse outcomes. The lancet Diabetes & endocrinology.

Hussain, A., Bhowmik, B., & do Vale Moreira, N. C. (2020). COVID-19 and diabetes: Knowledge in progress. Diabetes research and clinical practice, 108142.

Kalligeros, M., Shehadeh, F., Mylona, E. K., Benitez, G., Beckwith, C. G., Chan, P. A., & Mylonakis, E. (2020). Association of Obesity with Disease Severity among Patients with COVID-19. Obesity (Silver Spring, Md.).

Alqahtani, J. S., Oyelade, T., Aldhahir, A. M., Alghamdi, S. M., Almehmadi, M., Alqahtani, A. S., … & Hurst, J. R. (2020). Prevalence, severity and mortality associated with COPD and smoking in patients with COVID-19: a rapid systematic review and meta-analysis. PloS one, ۱۵(۵), e0233147.

https://donya-e-eqtesad.com

https://www.hamshahrionline.ir/news/504730/

[۱] Chronic obstructive pulmonary disease

[۲] ARDS

[۳] Shock