سازماندهی ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در ۵۷۵ کاروان

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: در سفر معنوی حج تمتع امسال، ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در ۵۷۵ کاروان سازماندهی شده اند.

به گزارش تکریم خبر ،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در گفت و گویی اعلام کرد: در صورتی که مسئولان حج عربستان موافقت کنند به احتمال زیاد تعداد کاروان‌های زائران ایرانی حج تمتع امسال افزایش خواهد یافت، زیرا از عربستان درخواست شده است که زائران ایرانی بیشتری را امسال بپذیرد.

وی با بیان اینکه امسال زائران ایرانی بین ۳۷ تا ۴۳ روز در سرزمین وحی حضور خواهند داشت، گفت: خوشبختانه امسال برای تمام روزهای زائران ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره برنامه ریزی شده تا با استفاده از روحانیون کاروان‌ها هموطنان از این سفر معنوی حداکثر استفاده را ببرند.

سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: برگزاری جلسات دینی و معنوی، انجام زیارت‌های دوره‌ای، بازدید از اماکن اسلامی و برگزاری نشست‌های انس و معرفت با قرآن از مهمترین برنامه‌ها در حج تمتع امسال است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مراسم برائت از مشرکین همانند سال‌های گذشته در عرفات برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این مراسم مورد موافقت کشور عربستان قرار گرفته و زائران ایرانی در این مراسم تنفر و انزجار خود را از ستمگران ابراز خواهند کرد.

وی اظهارداشت: حج یک مساله سیاسی است و برگزاری مراسم برائت از مشرکین نیز یک حرکت سیاسی است که به همگرایی جهان اسلام منجر می‌شود و امیدواریم با برقراری روابط بین دو کشور ایران و عربستان این مساله نیز به نفع جهان اسلام تمام شود.

نواب تاکید کرد: با توجه به ثبت نام هموطنان برای تشرف به حج تمتع در سال‌های گذشته، در حال حاضر تا ۱۴ سال آینده زائران ایرانی در نوبت هستند تا به تدریج در نوبت خود برای اعمال حج تمتع به سرزمین وحی سفر کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: خداوند این سفر معنوی را برای زائران ایرانی قرار داده است و انتظار داریم عزیزان و زائران ایرانی در این سفر فریضه الهی خود را با آگاهی و آمادگی بیشتری انجام دهند و از لحظه به لحظه این سفر در مسجد الحرام و حرم نبوی استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری مسائل مربوط به فاجعه منا که عده‌ای زیادی از زائران ایرانی جان خود را از دست دادند، گفت: در دیدار با مسئولان کشور عربستان مسائل مربوط به شهدای حادثه منا را پیگیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد این حادثه به فراموشی سپرده شود.

در فاجعه منا روز ۲ مهر ۱۳۹۴ مطابق با ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در منطقهٔ منا زائران زیادی از ایران و سایر کشورهای اسلامی جان خود را از دست دادند.

مقامات رسمی عربستان دو روز پس از وقوع این حادثه تعداد جانباختگان را ۷۶۹ نفر اعلام کردند در حالی که با توجه به مشاهدات میدانی تعداد زیادی در این واقعه دردناک جهان اسلام جان باختند که ۴۶۵ نفر از آنها ایرانی بودند.