بسیج ؛ الگویی شایسته برای امت اسلامی
(دکتر محمدمهدی مؤمنیها)
هفته بسیج، بزرگ داشت ایثار و جانفشانیهایی است که برای اعتلا و سربلندی این سرزمین مقدس به زیباترین حالت شکل گرفت و در سپهر این مرز پرگهر جاودانه شد.
بسیج، بر اساس ارزشهای انسانی و فرهنگ عمیق اسلامی شکلگرفته و رمز موفقیت آن، این است که از اعتقاد میلیونها انسان برخاسته است. زمانی که افراد مسیر زندگی و هدف خود را با تفکر بسیج هماهنگ و هم سو میبینند، به بسیج گرایش مییابند. ایمان، اخلاص، ایثار و شجاعت، ویژگیهای بسیجیاند که در دامن فرهنگ اصیل اسلامی رشد کردهاند.
فرهنگ بسیجی و مجموعه اندیشهها، و ارزشها همچون روحی در افکار و رفتار امت جریان دارد و یکی از اصلیترین عوامل حفظ جامعه است و این فرهنگ متعالی زمینههای رشد جامعه را فراهم میکند چراکه عناصر گوناگون اجتماع در بستر فرهنگی به هم پیوند میخورند و جامعهای که مشکل فرهنگی داشته باشد، نظم نمیپذیرد و رفتارها در آن، قابل در آن، پیشبینی، هدایت و برنامهریزی نخواهند بود و قطعاً رفتارهای ناشایستهای که بعضی افراد ناآگاه به اسم بسیج انجام میدهند نیز نمیتوان بهحساب این مجموعه ارزشی باافتخار گذاشت.
تفکر صحیحی نیست اگر بسیج را حاصل جنگ تحمیلی یا انقلاب اسلامی بدانیم. بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملتهای مسلمان رشد کرده است
هوشمندی حضرت امام خمینی (ره) عدالتخواهی میلیونها انسان باایمان، تنها، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.
بسیج، تجلیگاه حقیقی ایده و عمل است.در هر مجموعه منظم و هدفمند، افزون بر پیشرفت اجزا، هماهنگی و همگرایی میان آنان نیز ضروری است تا خواستههای مجموعه تحقق یابد. فراگیر شدن تفکر بسیجی که همان اخلاص، ایمان به هدف، بالندگی و رشد آفرینی است، در ذهن همه افراد جامعه، حرکتی هم سو را به دنبال دارد. فعالیتهای اقتصادی، پیشرفتهای نظامی، دستاوردهای علمی و…، هرکدام بخشی از بدنه جامعه را ترمیم میکند، ولی روح حاکم بر تمام بخشها، تفکر بسیجی است. تفکر بسیج، ارتباط ناگسستنی میان اجزای نظام اسلامی را رقم میزند؛ چراکه یکپارچگی اعضای گوناگون جامعه، ناشی از یگانگی افکار آنهاست.
خودمحوریها، کج رویها و ترجیح خواستههای شخصی یا گروهی بر نیاز جامعه، آسیب جبرانناپذیری بر بدنه اجتماع وارد میآورد. نظام اسلامی با برخورد قاطع، از فردگرایی جلوگیری میکند تا مبادا سلیقههای فردی و حزبی بر صلاح ملت ترجیح داده شود.
بسیج، حاصل فهم همگانی مردم از نیکیهاست که یکایک آنها نقش حساسی در اجرای آن بر عهدهدارند. هر کس با تواناییهای خود، نیرویی از بسیج است که برای رساندن مملکت به جایگاه حقیقی و آرمانیاش تلاش میکند.
مخالفت دشمنان با تحقق اندیشههای اسلامی، برپایی حکومت عدل را با مشکلات فراوانی روبهرو میکند؛ شیطنتها و مزاحمتهایی که سلامت جامعه را به خطر میاندازد. نخستین گام برای گسترش مبانی دینی در کشور، ایجاد بستر مناسب و امنیت است. آرامش روانی و آسایش خاطر، عرصه را برای حاکمیت خدا و قانون او فراهم میآورد.
امروزه تفکر بسیج بهاندازهای در میان مردم راهیافته است که نمایندگان برجستهای در میان تودههای گوناگون مردم دارد. دبستانها و دبیرستانها، کارخانهها و مؤسسهها، دانشگاهها و مراکز گوناگون علمی و صنعتی کشور، شاهد حضور پررنگ بسیجیان هستند. بیگمان، بسیج، یکی از فراگیرترین اندیشهها در کشور است.
جوان، سرشار از انرژی است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حرکتی، نوید موفقیت و پیشرفت دارد. بهرهمندی از قدرت جسمی، نشاط فکری و هیجانطلبی، جوانان را به سرمایههایی برای سعادتمندی جامعه تبدیل کرده است. جوانان، نسلی سرشار از آمادگی برای کارهای بزرگاند و استعداد هر تحولی رادارند.
بسیج، از پیشروترین گروههایی است که توانسته جوانان فراوانی را سازماندهی کند. جوانانی که تمام نیرو و احساس خویش را برای رسیدن به اهداف بسیج، هدیه آورده و مسئولیتهای گوناگون را بر دوش گرفتهاند. به فرموده مقام معظم رهبری: «امروز ـ بحمدالله ـ جوانان ما از قشرهای مختلف در بسیج احساس حیات و نشاط میکنند».
بسیج، تجلیگاه حقیقی ایده و عمل است.پایداری درراه حق و تحمل رنج های این راه پُرحادثه، از ویژگیهای ضروری برای رسیدن به ارزشهای الهی است. هدف مقدس، انسان را در مسیر رسیدن به آن مقاوم میکند. بسیج با بینش عمیق خود، انگیزه لازم را برای تلاش تا پای جان در افراد ایجاد میکند. راستی گفتار، درستی عمل و اخلاص قلبی بسیجیان، زمانی مُهر تأیید میخورد که بردبار باشند و قدمی به عقب برندارند. بیشک، هیچ عامل دیگری همچون استقامت نمیتواند اهل حق را در رویارویی با باطل پیروز گرداند.
جایگاه ویژه رنان در جامعه که خود فرهنگسازترین بخش هر ملت هستند سبب شد تا اندیشه بسیج بهصورت زنده و پویا در میان آنان نیز ریشه بدواند و رشد کند. رنان با حضور مؤثر خود در پیروزی انقلاب اسلامی و نیز کمکهای بیدریغ در جنگ تحمیلی، حقی سترگ بر انقلاب دارند. بسیج خواهران با جذب، آموزش و سازماندهی بانوان کشور، برای گسترش فرهنگ بسیج، تلاشهای فراوانی کرده و تاکنون اقدامات مفیدی درزمینهٔ های نظامی، امدادگری، عقیدتی، سیاسی و سوادآموزی انجام داده است.
اهداف والای بسیج، تنها با حضور جسمانی درصحنه محقق نمیشود. این وجود بینش است که عمل انسان را کامل میکند. آنگاهکه دلها و بینشها پراکنده باشند، تنها مُشتی اجساد بیفایدهاند که دورهم گردآمدهاند. هر حضور موفقی، وحدت عقیده و عمل را میطلبد.
اسلام، دینی جهانی است که در مکان یا زمانی خاص محدود نمیشود. دینی که نوید آزادی، اخلاق و سعادت را برای تمامی انسانها به ارمغان آورده است. دوراندیشی امام خمینی رحمه الله نیز برآمده از همین باورهای دینی است و فریاد رسای آزادیخواهی او همچنان در گوش تاریخ طنینانداز است. ندایی که مستضعفان عالم را به یکپارچگی فرامیخواند و بسیج را بهترین الگو برای آنان میداند. بسیج در تفکر حضرت امام رحمه الله ، بهترین محور وحدت ملتهای مظلوم است. ایشان میفرماید: «هان ای ملتهای جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربدههای قدرتمندان نهراسید که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست. وعده خداوند متعال، تخلفناپذیر است.» «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان عالم باشد».
هر حکمی از احکام اسلامی، اهمیتی دارد که بیتوجهی به آن، اجرای احکام دیگر را نیز با مشکل روبهرو میسازد. در این میان، بیتوجهی به احکامی که جنبه اجتماعی دارند، بیش از احکام دیگر، نابسامانی پدید میآورد. اسلام، روش جلوگیری از نابسامانیهای اجتماعی را امربهمعروف و نهی از منکر میداند. قرآن کریم و احادیث معصومان بهصراحت بر این فریضه الهی تأکید میکنند و فراموشی آن را آفتی میدانند که سلامت دین و دنیا را به خطر میاندازد و جامعه را به فساد میکشاند.
یکی از وظایف مهم و دقیق بسیج، امربهمعروف و نهی از منکر است. بسیج بهعنوان نیرویی مردمی، وظیفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعی برخورد کند. انجام چنین وظیفه حساسی، نیازمند تربیت نیروهای باتجربه و کارآزموده است که شیوههای برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرایط و موقعیتهای امربهمعروف و نهی از منکر نیز آشنا باشند. امروزه، پایگاههای بسیج در سراسر کشور، برنامه منظم و گستردهای را برای آموزش چنین افرادی پیش رودارند.
تفکر بسیجی در اتحاد و وحدت کلمه یک ملت نهفته است و وقتی وحدت کلمه باشد تعریفهای بسیار ارزشمندی میتوان از آن داشت که بسیار وسیع و فراگیر است. وحدت در بسیج، وحدتی همهجانبه است. در تفکر بسیج، دوگانگیِ عقیده و عمل، منافق ساز است. انسانی که از اعتقاد تهی است و فرمانبردار چشم و گوش بسته است، بسیار کمتر از انسانی کار آیی دارد که آگاهانه اقدام میکند.
وقتی به بسیج با این نگاه بنگریم، تضادهایی که دشمن درصدد ایجاد آن است راه به جایی نمیبرد چراکه اکثریت ملت ایران به واسطه روحیه ایثارگری و رفتار انسانی، بسیجی هستند و عملا با ترویج این تفکر در بین احاد مردم و جهان اسلام می توانیم الگویی شایسته برای امت اسلامی باشیم.