اختتامیه کنگره بین‌المللی «مکتب هنر رضوی»

با سخنرانی بیش از ۲۰ استاد دانشگاه و پژوهشگر داخلی و خارجی در مدت دو روز، دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت «مکتب هنر رضوی» به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در مشهدمقدس به کار خود پایان داد.

به‌گزارش تکریم خبر ، کنگره بین‌المللی «مکتب هنر رضوی» به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر در روزهای ۲۲ و ۲۳ آذرماه با شرکت جمعی از استادان و پژوهشگران مراکز علمی و دانشگاهی در قالب ۴ پنل تخصصی در تالار شیخ طبرسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد.
روز نخست این کنگره با پنل «بین‌الملل؛ ارائه ۳ مقاله توسط استادانی از کشورهای ترکیه، چین و اوکراین» و پنل «گفتمان مکتب هنر رضوی» برگزار شد. این کنگره بین‌المللی در دومین روز برپایی خود نیز میزبان مهمانان حاضر در دو پنل «گفتمان هنری مکتب هنر رضوی» و «تبیین هنرهای بصری در مکتب هنر رضوی» بود.
در پایان برگزاری پنل‌ها نیز بیانیه کمیته علمی کنگره مکتب هنر رضوی توسط علیرضا طاهری دبیر علمی کنگره قرائت شد.


عناوین سخنرانی‌های روز پایانی 
در نخستین پنل روز دوم و پایانی کنگره، داود رنجبران دانشیار دانشگاه هنر با محوریت «تحلیل گفتمان مذهبی مؤثر بر تزیینات کاشیکاری رواق گنبد الله‌ وردیخان در حرم مطهر رضوی» و محمدمهدی مؤمنی‌ها مدیرکل شبکه تنظیم‌گری اجتماعی ساترا صدا و سیما با موضوع «مکتب هنر رضوی تقویت‌کننده دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی» سخنرانی کردند.
مقالات «تدوین مکتب هنر رضوی بر بنیان اصول هفتگانه»، «کارکردهای نشانه‌شناختی موسیقی در آیین نقاره‌زنی حرم رضوی» و «تحلیل و آوانگاری چاووشی‌خوانی رضوی» نیز به ترتیب توسط رویا ظریفیان صالح مکرم دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه هنر، سیدحسین میثمی دانشیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و محمدرضا عزیزی دکترای پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، در کنگره مکتب هنر رضوی ارائه شد.
همچنین در این کنگره، محمدجواد سعیدی‌زاده استادیار موسسه هنر و اندیشه اسلامی قم با موضوع «چیستی مفهوم مکتب هنر رضوی»، امیر جوان آراسته مدیرگروه عرفان و تصوف اسلامی دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب با محوریت «تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی» و محمد خزایی استاد دانشگاه تربیت مدرس با عنوان «شناسه‌های هنری کوفی خراسانی در قرآن‌های سده‌های ششم و هفتم هجری» سخنرانی کردند.
دو مقاله «مطالعه و بررسی نگاره‌های عاشورایی در موزه آستان قدس رضوی» و «خوانش تصویری نقاشی با عنوان ضامن آهو در موزه آستان قدس رضوی» نیز به ترتیب از سوی مجتبی یوسفوند کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر و لیلا افشار دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه هنر، در دومین پنل روز دوم کنگره مکتب هنر رضوی ارائه شد.
در ادامه، این کنگره میزبان سخنرانی احمد سفلایی استادیار دانشگاه صدا و سیما با موضوع «تأثیر تصویرسازی بصری بر ارتباط و تأثیر پوسترهای رضوی: یک بررسی براساس نظریه کد فرهنگی در طراحی» و  محمد جعفرزاده کارشناسی ارشد صنایع دستی دانشگاه هنر با محوریت «بررسی نقوش گیاهی درهای موجود در موزه آستان قدس رضوی» بود.
همچنین در پنل پایانی مقالات «تحلیل مفهوم عرفانی تجلی در تزیینات آینه‌کاری رواق دارالسیاده حرم امام رضا(ع)» و «مطالعه ساختار، مضامین مذهبی و الگوهای زیبایی‌شناسی کتیبه‌های مسجد بالاسر حرم مطهر امام رضا(ع) از دوره غزنویان» به ترتیب توسط کوثر حسن‌زاده دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه هنر و مهناز شایسته‌فر دانشیار گروه هنر اسلامی دانشگاه تربیت مدرس، ارائه شد.